Gå til innhold

PC i deler - i7 930 VS egen selvbygd til 8000 kr mer, trenger råd/hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg så egentlig på ferdigbygde pcer til en langt høyere pris enn 10 000 kr, fordi jeg ikke hadde tro på mine evner til å bygge en PC selv, men allerede tidlig i min forrige post (som døde) ble jeg råda til å bygge selv. Så nå har jeg satt sammen en PC jeg ønsker, som kom på 17 000 kr uten windows 7 (broren min har en ekstra kopi jeg kan få). Det jeg lurer på nå er om den PCen jeg har satt sammen selv er så mye bedre enn komplett sin i7 i deler pakke til 10 000 kr? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

PCen jeg har satt sammen:

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

1294,–

Intel X25-M 160 GB SSD Gen. 2

3190,–

Coolit ECO A.L.C. (vannkjøling)

674,-

Western Digital Caviar Black 2 TB

1375,–

HIS Radeon HD 5870

3289,–

Seasonic X-650 650W (er den sterk nok til å dra denne PCen?)

1399,–

Cooler Master CM 690 II Advanced

674,–

Asus Rampage III Extreme

2865,–

Intel Core i7 930

2321,–

Totalt blir det 17 000 kr ifølge prisguide, med frakt osv tenker jeg det blir oppimot 18 000 kr. Dessuten må jeg kjøpe en blu ray leser, jeg vet hvilken jeg vil ha, koster ca 1 500 kr. Det viktige for meg er å få USB3.0, HD ut slik at jeg kan koble pcen til full HD tv og streame serier, anime og filmer f. eks og at pcen er lydløs!

Får jeg egentlig så veldig mye mer for min selvbygde PC mot komplett sin i7 bygg selv?Er det f. eks stor forskjell på Radeon 5850 og 5870?

*Et siste spørsmål, om jeg bygger selv, er det noen ledninger og slikt jeg også må kjøpe, eller følger ledninger med til hvert komponent? Litt kjipt å sitte med alle delene, bare for å innse at det blir noen lapper og ekstra ventedager på ledninger i tillegg :p

Håper noen orker å ta seg tid til å gi et innspill, blir veldig takknemlig for enhver hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at 17000kr er mye å bruke på en maskin uten skjerm.

Skal maskinen brukes til spilling, eller er det bare snakk om HD video og vanlig bruk?

Jeg ser at du har gått for noen deler som er latterlig dyre.

Å kjøpe hovedkort til nesten 3000kr grenser nesten til vanvidd, 2Tb disker er også uforholdsmessig dyre pr/mb kontra f.eks 1,5tb disker.

Lenke til kommentar

Du trenger IKKE ASus Rampage III Extreme med mindre du er drøyt inni overklokking :)

Du kan lett spare 1000 kr på å bytte HK.

Jeg vil som alle andre anbefale Samsung Spinpoint F3 1TB harddisk, når du har en SSD til det viktigste, så vil jeg påstå at 1TB er ganske mye hehe. I tillegg så er det den raskeste 7200 RPM harddisken og koster bare 450 kr :)

Forøvrig trenger du nok ikke 160GB SSD. Du kan vurdere Force serien på 120 GB, eller C300 på 128 GB, men mest økonomisk er jo 80GB da. Da kan du jo slå av 1500 kr der!

Seasonic lager knall PSUer, men det der virket dyrt for 650W! 650W holder til det, men jeg anbefaler kjøp av Corsair HX 750W! https://prisguiden.no/produkt/111233

Litt billigere, 100W mer, knall PSU som drar opp mot 900W på max, og så vidt jeg vet er den basert på Seasonic sin så kvaliteten er skyhøy.

Dette er et godt Hovedkort :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593867

fint til klokking, USB3 Sata 6Gb/s. Og ikke minst vil det jo se fantastisk ut inne i CM 690 kabinettet ditt ^^

Da har du allerede spart masse penger.

Forøvrig kan det jo anbefales å vente med å kjøpe SSD, etter som Intel kommer en ny serie til høsten som forventes å halvere SSD prisen pr GB.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Jeg synes at 17000kr er mye å bruke på en maskin uten skjerm.

Skal maskinen brukes til spilling, eller er det bare snakk om HD video og vanlig bruk?

Jeg ser at du har gått for noen deler som er latterlig dyre.

Å kjøpe hovedkort til nesten 3000kr grenser nesten til vanvidd, 2Tb disker er også uforholdsmessig dyre pr/mb kontra f.eks 1,5tb disker.

Budsjettet er på 25 000 maks, og jeg har allerede redda meg fra det verste, så 17 000 er en pris jeg er klar for, tross at jeg ikke får like mye for pengene. Maskinen er ment hovedsaklig til spill, men jeg streamer mye rart, og har brukt mye penger på en 47" full HD TV jeg ønsker å få utnytta fullt. Maccan svarte nettopp angående delene, så jeg kutter helt klart ut det som er for dyrt, så lenge det jeg går til ikke bråker mer.

Lenke til kommentar

Du trenger IKKE ASus Rampage III Extreme med mindre du er drøyt inni overklokking :)

Du kan lett spare 1000 kr på å bytte HK.

Jeg vil som alle andre anbefale Samsung Spinpoint F3 1TB harddisk, når du har en SSD til det viktigste, så vil jeg påstå at 1TB er ganske mye hehe. I tillegg så er det den raskeste 7200 RPM harddisken og koster bare 450 kr :)

Forøvrig trenger du nok ikke 160GB SSD. Du kan vurdere Force serien på 120 GB, eller C300 på 128 GB, men mest økonomisk er jo 80GB da. Da kan du jo slå av 1500 kr der!

Seasonic lager knall PSUer, men det der virket dyrt for 650W! 650W holder til det, men jeg anbefaler kjøp av Corsair HX 750W! https://prisguiden.no/produkt/111233

Litt billigere, 100W mer, knall PSU som drar opp mot 900W på max, og så vidt jeg vet er den basert på Seasonic sin så kvaliteten er skyhøy.

Dette er et godt Hovedkort :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593867

fint til klokking, USB3 Sata 6Gb/s. Og ikke minst vil det jo se fantastisk ut inne i CM 690 kabinettet ditt ^^

Da har du allerede spart masse penger.

Forøvrig kan det jo anbefales å vente med å kjøpe SSD, etter som Intel kommer en ny serie til høsten som forventes å halvere SSD prisen pr GB.

Eneste jeg er redd for er at det vil bråke, men sitter og leser gjennom hva folk sier om de forskjellige komponentene du anbefalte. Litt usikker på strømforsyninga, et par på komplett nevnte støy, men at det ikke ville være et problem med mindre man var lydsår.. Og jeg er på en måte det :p

Jeg bytter uten tvil den anbefalte harddisken, hovedkortet og SSD disken, de bråker uansett ikke :) Mye penger spart allerede! Glad for at jeg tok meg tid til å spørre på et oppdatert forum :) Resten har jeg ikke fått sett igjennom enda, prisguide.no har slått seg helt vrang hos meg og jeg klarte ikke å søke opp samsung 1TB engang uten at hele sida skulle bryte sammen :p

Lenke til kommentar

Hehe ja prisguide får gjennomgå! Går tregt som et uvær!

Hvis du er lydskjør så anbefaler jeg Enermax Modu87+. Du hører ikke vifta på den før den trekker over 400W :) Dette er den mest stillegående 700W PSUen som finnes, men kan være litt vanskelig å få tak i.

Du kan også se på OCZ Z Series 850 W/750W :)

Når du først investerer så mye så kan 850W være en god ide, siden den da vil holde lenge :)

Jeg syntes ikke min HX lager lyd, men jeg er ikke plaget av lyd, spesielt med tanke på at jeg sitter med headset 24/7 haha.

Forøvrig syntes jeg at siden du er litt støy allergikker, kost på deg MSI Lightning 5870. Ligger på rundt 3,7k, men det den mest stilegående versjonen av 5870 GPU'ene :) samtidig som den er preclocket, og holder seg svært kald.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hehe ja prisguide får gjennomgå! Går tregt som et uvær!

Hvis du er lydskjør så anbefaler jeg Enermax Modu87+. Du hører ikke vifta på den før den trekker over 400W :) Dette er den mest stillegående 700W PSUen som finnes, men kan være litt vanskelig å få tak i.

Du kan også se på OCZ Z Series 850 W/750W :)

Når du først investerer så mye så kan 850W være en god ide, siden den da vil holde lenge :)

Jeg syntes ikke min HX lager lyd, men jeg er ikke plaget av lyd, spesielt med tanke på at jeg sitter med headset 24/7 haha.

Forøvrig syntes jeg at siden du er litt støy allergikker, kost på deg MSI Lightning 5870. Ligger på rundt 3,7k, men det den mest stilegående versjonen av 5870 GPU'ene :) samtidig som den er preclocket, og holder seg svært kald.

Går lett for en MSI Lightning. Har lenge lurt på hva forskjellen er mellom alle 5870 korta, fikk du klarert litt for meg :) Jeg tror jeg blir fornøyd uansett vifte, så så fort prisguide.no kommer seg i gang igjen skal jeg få tatt et valg. Skal poste en ny ferdig pc så fort det lar seg gjøre. Trenger jeg forresten ledninger ved siden av? Er det noe jeg må bestillte eller følger det med?

Lenke til kommentar

Du får alt du trenger. Eneste er vel OS hehe, også kjøp et anti statisk armbånd hvis du ikke har det. Koster 30 kr, en billig måte å forsikre seg om at du ikke ødelegger delene :)

Ja, kjøper nok inn et antistatisk armbånd ^^ Jeg får windows 7 64 bit premium av broren min :D

Nå kommer pcen totalt på 14 000 uten DVD/Blu ray rom og det bør vel medregnes en del hundrelapper i frakt også avhengig av hvor mange butikker det lønner seg for meg å benytte.

Men nå ser den slik ut:

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

1294,–

Intel X25-M 80 GB SSD Gen. 2

1650,–

Coolit ECO A.L.C. (vannkjøling)

674,-

Samsung Spinpoint F3 1 TB

510,-

MSI Radeon HD 5870 Lightning

3762,-

Seasonic X-650 650W (er den sterk nok til å dra denne PCen?)

1399,–

Cooler Master CM 690 II Advanced

674,–

Asus P6X58D-E

1766,-

Intel Core i7 930

2321,–

Jeg beholder strømforsyninga. De to andre du foreslo fant jeg ikke med prisguide. Jeg beholdt samme type SSD fordi jeg har inntrykk av at den er bra, men reduserte ned til 80 GB. Bytter hovedkort (håper det ikke er neonlys og sånt på den :p) og grafikkort og HDD. Nå tror jeg pcen nesten er klar for å settes sammen :D En stille GPU, vannavkjøling på CPU og en strømforsyning jeg vet er stille og som bør klare å trekke hele pcen, i tillegg til et godt kabinett som bør hjelpe på varmen slik at det bråker enda mindre. Alt dette samtidig som jeg får en veldig god gamer PC. Aaaah :) Hvis det er noe mer jeg bør være oppmerksom på, så si veldig gjerne ifra. Ellers blir dette pcen jeg kjøper, jeg må bare huske å bestille en god blu ray leser (evt DVD, jeg har PS3 så det er ikke veldig viktig), men det er ofte svært mye bråk fra disse leserne, og veldig mye på markedet er billig skrap. Den jeg hadde lyst på sender ikke amazon over grensene :( Så akkurat på DVD/Blu ray leser står jeg fast :(

Lenke til kommentar

Ville byttet ut "Eco" til corsair H50 :) Mye bedre kjøler^^

Nå ble jeg litt usikker. Maccan mente nemlig i en annen post at Corsair H50 Hydro var litt dårligere enn ECO da han satte opp et alternativt oppsett for meg i netshop, men at den fremdeles ville gjøre jobben sin. Så hva er riktig? Jeg ønsker selvsagt det beste, ingen av de er spesielt dyre uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...