Gå til innhold

Kjøp av server, derfor eit par spm før kjøp

v-lar

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har eit firma og bruker mac til daglig, eg skal ha opp ein windows server da eg har ein del regnskap programmer etc som må kjøyres på windows.

Har nå valgt å kjøpe meg ein server fra Dell.

Spm mitt er:

Ønsker at denne skal kunne gå i dvale og ikkje stå på heile tida. Da måtte eg kjøpe eit kort i tillegg med navn iDRAC Enterprise kort til 3000 kr. Må eg virkelig ha dette eller finnes det enklere og bedre løsninger som er rimligere?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kortet er en egen maskin som da kjører uansett status på serveren det henger på. Man kan koble seg opp mot dette kortet og utføre systemvedlikehold derfra, og uten at jeg har noen inngående kjennskap til det så er nok grunnen til at de selger med dette kortet at du skal slippe å fysisk måtte inn på et maskinrom for å starte/stoppe maskinen.

Det er altså et remote accsess kort som du kan logge på fra f.eks din bærbare maskin og starte maskinen fra.

Jeg vil tro at du ikke nødvendigvis behøver dette kortet hvis du synes det er overkommelig å fysisk aksessere serveren hver dag for å skru den på eller av. Men greia er jo at de aller fleste servere står i et maskinrom kanskje langt unna normale arbeidsplasser og at man med et slikt kort forenkler en masse arbeidsoperasjoner.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar.

Så i utgangspunktet vis eg skal sleppe å gå å slå den av og på så må eg altså ha dette kortet.

Trudde kansje noko sånn som wake on lan var liknande men eg har kansje misforstått. Kjenner ikkje så godt til Pc og slikt lenger.

Vidar

Dette kortet er en egen maskin som da kjører uansett status på serveren det henger på. Man kan koble seg opp mot dette kortet og utføre systemvedlikehold derfra, og uten at jeg har noen inngående kjennskap til det så er nok grunnen til at de selger med dette kortet at du skal slippe å fysisk måtte inn på et maskinrom for å starte/stoppe maskinen.

Det er altså et remote accsess kort som du kan logge på fra f.eks din bærbare maskin og starte maskinen fra.

Jeg vil tro at du ikke nødvendigvis behøver dette kortet hvis du synes det er overkommelig å fysisk aksessere serveren hver dag for å skru den på eller av. Men greia er jo at de aller fleste servere står i et maskinrom kanskje langt unna normale arbeidsplasser og at man med et slikt kort forenkler en masse arbeidsoperasjoner.

Lenke til kommentar

Du kan bruke wake-on-lan på samme måte som alltid, men drac gir deg ganske mye mer.

Men det er kanskje like greit å bare finne en server som ikke sluker så mye strøm på idle, så slipper du tenke på å slå den av/på.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar, hadde du giddi å skrevet litt åssen wake on lan fungerer, samt kva drac kan gjere for noko.

Eg er heilt grønn på dette når det gjelder nettverk.

Det er foresten denne eg har fått tilbud på med litt utvidet spec

http://www1.euro.dell.com/no/no/bedrifter/Servere/poweredge-r210/pd.aspx?refid=poweredge-r210&s=bsd&cs=nobsdt1

Vidar

Du kan bruke wake-on-lan på samme måte som alltid, men drac gir deg ganske mye mer.

Men det er kanskje like greit å bare finne en server som ikke sluker så mye strøm på idle, så slipper du tenke på å slå den av/på.

Endret av v-lar
Lenke til kommentar

Det var ikkje wake on lan, ein måtte ha dette kortet til 3000 kr, men softwaren støtter ikkje mac og da er eg like langt.

Ein annen ting er at dei har satt opp prisen med nesten 3000 kr pga dårlig kurs mellom euro og dollar. Synes dette er latterlig når eg har fått eit tilbud.

Venter på svar tilbake.

Det skal ikke være noe hokuspokus så lenge WOL er støttet i hardware.

Du kan vel sende Dell en mail og spørre om det er en mulig løsning på den aktuelle maskinen.

Lenke til kommentar

Om du bare skal ha en server er det vell bare å bygge den selv / kjøpe en vanlig PC? Vet ikke hvor krevende oppgaven den skal utføre egentlig er. Synes Dell førtes skikkelig kjip ut når de leverer en server uten WOL og setter opp prisen med 3000. Hvor dyr er egentlig serveren?

Sikkert mange som er uenig med meg.

Lenke til kommentar

Hei

Prisen er ca 12000 + mva men inkl support avtale og 3 års servise.

Om du bare skal ha en server er det vell bare å bygge den selv / kjøpe en vanlig PC? Vet ikke hvor krevende oppgaven den skal utføre egentlig er. Synes Dell førtes skikkelig kjip ut når de leverer en server uten WOL og setter opp prisen med 3000. Hvor dyr er egentlig serveren?

Sikkert mange som er uenig med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...