Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HDD'r faller plutselig ut.

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 disker i den:

1,5TB Samsung

1,5TB Samsung

500GB Samsung

1000GB Samsung

Alle er koblet til hovedkortets sataporter. Dem er ikke satt opp i noe raid, kun som C:, E: osv.

Det som skjer er at plutselig blir diskene borte fra maskinen, dem ligger ikke i windows utforsker eller disk management. Nå ble den ene 1,5TB og 500GB disken borte. C: disken forsvinner aldri, er kun de andre som bytter på å forsvinne.

Jeg går inn i Computer Management hvor jeg kan lese logger, og ser dette i System loggen:

post-83693-1279916934,8097_thumb.jpg

Jeg logger også temperatur osv over diskene, og den ligger ca på ~30grader.

Om jeg starter maskinen min på nytt, så kommer diskene opp igjen. Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 4 disker i den:

1,5TB Samsung

1,5TB Samsung

500GB Samsung

1000GB Samsung

Alle er koblet til hovedkortets sataporter. Dem er ikke satt opp i noe raid, kun som C:, E: osv.

Det som skjer er at plutselig blir diskene borte fra maskinen, dem ligger ikke i windows utforsker eller disk management. Nå ble den ene 1,5TB og 500GB disken borte. C: disken forsvinner aldri, er kun de andre som bytter på å forsvinne.

Jeg går inn i Computer Management hvor jeg kan lese logger, og ser dette i System loggen:

post-83693-1279916934,8097_thumb.jpg

Jeg logger også temperatur osv over diskene, og den ligger ca på ~30grader.

Om jeg starter maskinen min på nytt, så kommer diskene opp igjen. Noen som har vært borti dette?

Jeg har ikke opplevd at disker faller ut mens jeg bruker maskinen, men at de faller ut når maskinen våkner fra standby (og den kan jo gå i standby hvis du er borte fra den en liten stund og har strømsparing på). En reboot fikset alltid problemet slik som hos deg. Kan det være at du har samme problem?

Problemet var at noen disker brukte for lang tid på å svare, og at Windows 7 64bit droppet dem av den grunn etter standby. Det gjelder først og fremst store disker eller disker som er litt trege med å svare. Jeg hadde en 1.5TB og en 2TB som falt ut, mens 1TB og 300GB-diskene var OK.

Det er en hotfiks fra Microsoft som fikser problemet. Jeg installerte denne og alle problemer forsvant: support.microsoft.com/kb/977178/#top

(Hotfiksen beskrives som å løse STOP-meldinger ved resume. Slike meldinger så jeg aldri, men hotfiksen fikset problemet mitt med at disker falt ut.)

Her er en relatert tråd: www.tomshardware.com/forum/1567-63-windows-hard-drives-disappear-sleep-resume

Håper du kommer videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...