Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vrakpant, hvor mye?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det med vrakpantordningen nå for tiden???

Har hørt at det er mange huggere som ikke betaler ut 1500kr til folk som leverer bilene.

 

Det jeg har hørt er at Autometall A/S betaler ut 750kr per bil og nekter å ta imot den hvis det ikke er noen salgbare deler på den.

 

Trøndelag Bildeler avd Verdal betaler ikke mere enn 1000kr per bil.

 

Da foreldrene mine kjøpte ny bil, betalte de 1300kr i vrakpantavgift i tillegg til nyregistreinga.

 

 

Er da åpenlyst for meg at den som, vraker bilen skal få tilbake 1500kr når vedkommende som kjøpte bilen betalte avgift til tollvesnet da den var ny

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet skal hele vrakpanten uansett kunne betales ut. Det er verdt å merke at det er ikke huggeren som faktisk betaler ut vrakpanten, det er det Tollvesnet som gjør.

 

Da jeg vraket en tidligere bil så jeg forøvrig at huggeren hadde valg om at de kunne utbetale en lavere sum på stedet istedet for at Toll-folka utbetaler etter noen måneder som et alternativ.

 

(Jeg vet ikke hvor det er jeg har det fra, men jeg mener at det er slik at huggeren kan ta ekstra betalt for å håndtere vrak hvor karosseriet er ødelagt. Jeg finner det ikke igjen noe sted, så må gå ut fra at det bare er noe tull jeg har hørt et sted..)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg trodde de var pliktige til å betale ut hele vrakpanten om du så bare kom med ramma med rammenummeret, siden vrakpanten er en pant man betaler inn når man kjøper bilen ny/toller den inn i landet?

Isåfall burde man kunne rippe av denne, få 1500 tilbake og selge resten av bilen som skrapmetall. Det er vel ikke dette ordningen er der for?

Lenke til kommentar

Jeg trodde de var pliktige til å betale ut hele vrakpanten om du så bare kom med ramma med rammenummeret, siden vrakpanten er en pant man betaler inn når man kjøper bilen ny/toller den inn i landet?

Isåfall burde man kunne rippe av denne, få 1500 tilbake og selge resten av bilen som skrapmetall. Det er vel ikke dette ordningen er der for?

Synes det blir like feil at man ikke skal få tilbake hele vrakpanten fordet bilen er et vrak. :p

 

Edit: Søkte litt og fant på norge.no:

 

Bileier som leverer siit kasserte kjøretøy til godkjent oppsamlingsplass vil på visse vilkår få utbetalt en vrakpant på 1500 kr.

 

Men fant ikke ut hva disse vilkårene egentlig var for noe.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Staten utbetaler de innbetalte 1500kr (eller i nærheten av innbetalt ettersom det endrer seg) for å få tilbake den registrerte ramma/karosseriet. Teknisk sett er bilen ens egen eiendom, og det er kun ramma/karosseriet som er registrert. Om man velger å strippe vekk absolutt alt annet enn ramma/karosseriet er det jo ingen som hindrer en i å gjøre det, og pga en selv eier disse delene, så er det fullt lovlig og ingen problem med det.

 

Etter hva jeg finner ut av vilkår for tilbakebetaling av vrakpant, så er det slik at ramma eller selvbærende karosseri (det alle vanlige biler har) skal være hel og intakt, og rammenummeret skal være synlig. Ellers kan alt annet mangle..

 

Metallet i en bil er vel i seg seg selv ikke verdt noe som skrapmetall. Koster vel mer å gjenvinne det enn det koster å skaffe nytt.

Lenke til kommentar

Synes det blir like feil at man ikke skal få tilbake hele vrakpanten fordet bilen er et vrak. :p

Men det er jo en vrakpantordning. Pant i dag forbinder ihvertfall jeg med gjenvinning. Vil du få en krone dersom du går i butikken og viser etiketten fra en flaske, men ikke har med deg selve flasken?

Lenke til kommentar

Synes det blir like feil at man ikke skal få tilbake hele vrakpanten fordet bilen er et vrak. :p

Men det er jo en vrakpantordning. Pant i dag forbinder ihvertfall jeg med gjenvinning. Vil du få en krone dersom du går i butikken og viser etiketten fra en flaske, men ikke har med deg selve flasken?

Litt dårlig sammenligning. Flaskene må være inntakte fordet de skal brukes om igjen. Det skal ikke bilene. De skal smeltes tilspiker e.l.

 

Og de flaskene (og boksene) som ikke blir brukt igjen blir uansett malt opp og/eller smelta om. Eneste grunnen til at de må være inntakte er så det skal gå an å se at det faktisk er en panteflaske. Siden vi ikke har panteautomater for biler (enda) så spiller det ikke noen rolle om bilen er hel eller ikke.

Lenke til kommentar

Litt dårlig sammenligning. Flaskene må være inntakte fordet de skal brukes om igjen. Det skal ikke bilene. De skal smeltes tilspiker e.l.

 

Og de flaskene (og boksene) som ikke blir brukt igjen blir uansett malt opp og/eller smelta om. Eneste grunnen til at de må være inntakte er så det skal gå an å se at det faktisk er en panteflaske. Siden vi ikke har panteautomater for biler (enda) så spiller det ikke noen rolle om bilen er hel eller ikke.

Ut ifra hva du skriver her blir konseptet akkurat det samme, bare at det er snakk om to relativt forskjellige ting. Prinsippet er gjenvinning, enten vi snakker flaske eller gammel bil, gjenbruk eller bearbeiding, og hvis du kan få panten tilbake ved å bare vise frem en symbolsk lapp eller et skilt med reg.nr. så går jo hele gjenvinningsprinsippet i dass.

Lenke til kommentar

Og en bunch med flasker kan smeltes om til like stor masse gjenvinnbar plast uavhengig av om de er bulkete, har rifter etc. Poenget ditt?

 

Jeg mener: du sier, helt riktig, at en bil kan smeltes om til like mange spiker uavhengig av om den har bulker etc.

Jeg sier at den kan ikke smeltes om til like mange spiker avhengig av om det er selve bilen som leveres inn, eller kun skiltet med registreringsnummer.

 

edit: hele tråden går offtopic nå :ermm:

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ikke så veldig off-topic hvis vrakpanten avhenger av hvor mye av bilen man leverer inn. Jeg klarer ikke å finne noen info om det. Finner bare info om årsavgift når en vraker bilen.

 

I den ene enden har man at man bare leverer inn den biten av ramma med rammenummer, noe som virker rart og som jeg kun har hørt rykter om. Hvor grensa går (om det er noen grense) aner jeg ikke. Men vet om flere som har ribba bilene for deler før de leverte de inn.

Lenke til kommentar

Ja, det kan også adapteres til et hypotetisk spørsmål ang. flaskeanalogien: hvor mye kan man strippe av en flaske før man ikke lenger får pant for den?

 

Vrakpanten er uansett en fast sum. Enten får man vrakpant, eller så gjør man det ikke (samme med flasker sånn sett).

Lenke til kommentar

Men man kan spekulere i om noen høggere feilaktig påstår at bilene må være i så-og-så god stand for å kunne tjene mest mulig på salg av deler.

 

 

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.

 

Høres ut som den kan være helt ribba så lenge chassis er helt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...