Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg utbrent?

Gjest Frustrert

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert

Nå lurer jeg på om jeg begynner å bli utbrent eller hva det kan være ...

På jobben istad fikk jeg plutselig en "knekk". Plutselig ble jeg skikkelig nedfor og orka nesten ikke være på jobb lenger. Jeg er konstant trøtt og humøret svinger veldig ofte. Jeg sitter å gruer meg til å gå på jobb og begynner nesten å gråte bare å tenke på at jeg skal på jobb i morgen.

Jeg lurer på om jeg begynner å bli utbrent. Jeg jobber ikke 100 %, men de siste 2 mnd har jeg jobber 4-6 dager i uka. Jeg jobber mellom 5 og 8 timer, men mest 5 timers vakter ... Jeg kan vel bli utbrent selvom jeg ikke jobber 8 timer hele uka ...

Skal på ferie om nøyaktig en mnd. Det blir min første ferie på 13 mnd og det er en uke. Skal jobbe dagen jeg drar og dagen etter jeg kommer hjem. Burde jeg sykemeldes før jeg treffer veggen? Kan ikke få ferie tidligere heller grunnet andre ferier osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringmessig er det veldig lite lurt å pushe seg når du er helt på felgen.

Som regel har kroppen sagt fra i lengre tid, stadig mer høylytt uten at man tar signalene på alvor. Når så begeret renner over så er det gjerne kommet veldig langt, og da må man ta tak i det enten man er klar for det eller ikke.

Når du følelsesmessig ikke lengre har kontroll er dette et tegn på langt framskreden utmattelse. Negative tanker, gråt, følelse av håpløshet og slitenhetsfølelse i kroppen er gjerne tegn som viser seg, i tillegg til at man kan merke man er ute av deg selv i forhold til hvordan man er ellers. Akkurat som en uvirkelighetsfølelse, dette er jo ikke meg! Hva er det som skjer ?

Hvis du kjenner deg igjen i denne beskrivelse så er det kanskje på tide å rekapitulere og legge ny strategiplan.

Du kan lese mer her:

http://www.utbrenthet-kronisk-utmattelse.no/

Lenke til kommentar

Jeg var selv helt ute på felgen, og på vei til å dette av.

Mye av dette var pga overarbeid og stress.

Hjalp mye med en 3 ukers ferie vekk fra Norge.

Men ut fra det du skriver virker det som du ikke har god nokk diett.

Legg litt om på dietten din, prøv å spis frukt 3-4 ganger om dagen, ta med druer, banan, fiken, etc på jobb.

Prøv å spis jevnt uten å ta store måltider.

Husk å ta pauser når du merker at du trenger det. Og snakk med din overordnede, som regel kan hun/han hjelpe deg.

Ikke legg deg sent, og da mener jeg 01:00 ->

Ikke tenk "må bare sjekke denne websiden eller må bare se ferdig dette på tv".

Legg deg 22:00 - 23:30 god søvn hjelper mye.

Du kan høre med jobben om de dekker noen % om du melder deg inn på treningssenter.

Og når du kommer hjem, ta en kjapp hvil, ikke mer en 40 min, finn på noe, kom deg ut av huset.

Du vil etterhvert merke at ting ordner seg da.

Lenke til kommentar

Hei

Det er jo ikke sikkert om TS er utbrent. Det kan være mange årsaker til at hun reagerer som hun gjør, derfor må hun få seg en skikkelig undersøkelse hos lege først. Når hun vet hva hennes plager skyldes, kan hun få råd om hva hun kan gjøre med plagene sine.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...