Cilleron Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 I det siste når jeg starter pc'en og kommer til punktet der man får opp skrivebordsbildet, men ikke startmeny og ikoner. Der stopper oppstarten, jeg kan få opp task manager, og den sier 0-1-2 % prosessorbruk og harddisken jobber ikke. Det eneste som får den til å komme til seg selv igjen er å avslutte og starte på nytt explorer.exe, men kun hvis den har stått 5-6 minutter. Har noen råd til hva jeg kan gjøre for å feilsøke eller fikse problemet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Det kan høres ut som om disken din er på tur til å ta kvelden. Det første du bør gjøre er å få tatt en backup av viktige filer hvis du har mulighet. Det kan også være at filsystemet er korrupt, men dette pleier windows å gi beskjed om. Det er heller ikke umulig at det er relatert til noe annet som minnefeil, cpufeil etc. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Problemet har forresten bare vært når jeg har startet den opp, ikke ved omstart. Etter jeg la inn innlegget i går, har jeg ikke fått problemet. Men i går la jeg også inn windows-oppdateringer - det kan ha noe med saken å gjøre... Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Hvilken maskin er det snakk om? Hvilket windows? Kan det være fare for virus? Er maskinen gammel? Har det blitt innstallert mye muffins? Ett forslag isåfall er jo å se hva hijackthis sier uansett. http://www.hijackthis.de/downloads/HJTInstall.exe (Direktelink) Etterpå så tar du en system scan og lagrer en logg, loggen paster du inn her: http://www.hijackthis.de/ Så får du en oversikt over diverse ting som kan være av interesse å ta en titt på isåfall. Er ikke ment som direkte løsninger men forslag til å komme videre på veien. Mvh, Julepilsen. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Maskinen har Engelsk XP Pro OEM x86, ca 4 mnd siden reinstall. Den har antivirus og XBMC installert. Maskinen er en Asus T2-r, P4 Northwood 2,8 GHz, 1 GB ram, nesten ny WD 200 GB IDE P-ATA. Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Har du gjort som foreslått med hijackthis? Den har mulighet for å sjekke diverse ting som maskinen din kjører i bakgrunnen å gi ett noenlunde svar ut ifra folks erfaringer på den siden om det er noe å være redd for. Hvilket antivirusprogram er det snakk om? Personlig bruker jeg CCleaner og renser systemet/registeret av og til, i tillegg til å bruke onecare sitt gratis online antivirus. Om du ikke har kommet noe nærmere kan jeg foreslå at du prøver dette: 1. Ta backup av registeret om mulig/ønskelig. 2. Åpne Task Manager (ctrl+alt+del). 3. Trykk på "File" øverst venstre og så "New Task (Run)". 4. Skriv "regedit" og klikk ok. 5. Finn deg frem til følgende register: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution.options 6. Se etter explorer.exe og iexplorer.exe. Fjern dem fra Image File Execution.options nøkkelen. 7. Lukk Registry Editor. 8. Restart. Se etter følgende nøkkel (i regedit) hvis det ikke hjelper: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\Current Version\Winlogon. Her finner du en som heter "shell". Se om det står "explorer.exe". Hvis det ikke står så prøv "explorer.exe" først, hvis ikke det heller hjelper kan du prøve "deshmukh.exe". Mvh, Julepilsen. Endret 25. juli 2010 av Julepils Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Det kan jo og være ett eller annet program som er satt til å starte under boot som ikke klarer å komme seg gjennom oppstartrutinen. De fleste maskiner er fullstappet med mer eller mindre unyttige programmer som veldig gjerne vil starte under boot, men de kan vanligvis sperres fra å gjøre dette enten ved å bruke windows eget boot manager "msconfig" eller via programmer som CCleaner som har en egen seksjon hvor du enkelt kan gå inn å sette hvilke programmer du ønsker skal starte. Det kan være greit å sjekke mot internet på de prosessene du ikke vet hva er slik at du ikke roter til oppstarten mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Maskinen Har installert Win XP, antivirus og XBMC, er ikke tilkoblet nett. Problemet kommer og går. Skal ta en titt på hijackthis, men har liten tro på at den skal finne noe annet enn windows... Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Har også liten tro på at du finner noe under hijackthis, men igjen bare ett forslag. Tror derimot du skal ta en titt på det siste i min forrige tråd om du ikke har kommet videre. Mvh, Julepilsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå