GlennMS Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Hei, eg har i dag 4GB med ram : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346195 og lurer på ka 667 MHz egentlig står for. eg har bare tenkt på kor mye GB det er på ram før, men når eg ser på pris på samme ram, bare med høgare MHz så begyner eg å tvile på mine små data kunskaper er det noen som kan forklare meg ka MHz egentlig er godt for? og koffor eg skal velge ram med høg MHz? er foreksempel 3 GB ram med 1600MHz bedre enn 4GB ram med 667MHz? og vil ka som helst hovedkort ta imott 667 - 1600 MHz bare det er DIMM 240-pin og begge er DDR2 ? har nemlig tenkt å bytte utt ram (vist MHz har mye å sei innen spill) og eg ser etter 6 eller 8 GB ram, men så ser eg dette med MHz, og så kommer eg her for å finne utt ka eg skal eg har i dag http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386361 med ram som er vist over. hadde vert utrulig kjekt vist noen kunne komme med noen tips til meg og innen valg av minne Endret 23. juli 2010 av GlennMS Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Siden dette er spillrelatert så kan jeg si med en gang at du ikke vil merke den minste forskjell i spillytelse på 4gb eller 6/8 eller endog 12gb da spill ikke bruker mer enn 4gb minne. Mhz står for klokkefrekvens på f.eks minne eller cpu og er relatert til hvilken hastighet delen kjører på. Det er selvsagt en forskjell på minne med 667Mhz og 1600mhz men det er ikke så merkbart som man i utgangspunktet kan tro. Siden du allerede har 4gb minne så ser jeg ikke noen grunn til å bytte det hverken med en raskere variant eller mer enn 4gb. Om du setter inn 8gb så vil maskinen din uansett ikke bruke mer enn 4gb til spill. Hvis du er ute etter bedre ytelse i spill så vil et bedre skjermkort være veien å gå. Nå nevner du ikke hva slags skjermkort eller cpu du har i maskinen idag, så noe tips blir vanskelig å gi før du lister resten av delene i maskinen din. Lenke til kommentar
GlennMS Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) ok takker så mye. Så eg vil ikkje merke noe forsjell om eg kjøper bedre ram? windows bruker jo litt og, vil ikkje da spill bare få 350mb? når windows bruker 55mb av minne? prossesor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771 skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442088 nå er eg vell komt på feill plass på forumet, men side vi er i gang så Endret 24. juli 2010 av GlennMS Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Du har faktisk samme cpu som jeg har i min stasjonære maskin, og den begynner å dra på åra. Du har et atskillig bedre skjermkort enn meg og selv om det ikke er av de beste, så skal det jo yte rimelig bra på spill. Problemet ditt er at du sitter på litt aldrende teknologi. Jeg ser lite poeng å begynne å rote med cpuen din da det beste alternativet der nok er å bytte ut både den og hovedkortet til en nyere generasjon cpu. Men du kan ha mye å hente på å oppgradere skjermkortet ditt til f.eks ett HD 5850 eller HD 5870 kort som er 2 av de bedre kortene på markedet idag. Jeg veit at flere har tatt en slik oppgradering med godt hell, selv om de innimellom erfarer litt lagg i de nyeste spillene så er jo ytelsen enormt mye bedre enn på det gamle GTS 250 kortet du sitter på. En ting du skal være klar over er at cpuen din vil bli en flaskehals da de beste skjermkorta krever en god cpu for å fungere optimalt. Men jeg vil uansett råde deg til å ta en slik oppgradering og se om dette fungerer tilfredsstillende for deg. Det er jo uansett ikke en bortkastet investering da du jo kan bruke dette nye kortet på et evt, nytt hovedkort i fremtiden hvis du finner ut at du vil bytte cpu/hovedkort også. Angående memory så er hovedregelen at de aller fleste klarer seg i lange baner med 4gb da normal windowsbruk og spill ikke kommer i nærheten av å bruke så mye minne. De eneste tilfellene jeg veit som trenger 6gb eller mer er hvis du redigerer video og kjører flere instanser av redigeringssoftwaren, eller om man holder på med viritualisering eller annet minnekrevende software på maskinen. Så konklusjonen min er at du bør prøve deg på en oppgradering av skjermkort først. Kjøp gjerne ett HD 5870 kort som er det nest beste kortet på markedet og se om dette er en oppgradering du kan leve med. Hvis du opplever at cpu blir en flaskehals med et slikt skjermkort så må du ta og bytte hovedkort, minne og cpu også, men jeg tror at du vil klare deg godt med bare et nytt skjermkort en god stund fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå