Gå til innhold

Hvordan kan man starte en liten "bedrift"? (data)

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har da tenkt meg om litt, og utifra gamlere erfaringer, så harj eg da tjent et par kroner på å fikse pcen til forskjellige folk. Jeg er bare 17, og har ikke så alt for lyst til å starte en bedrift i seg selv, men mer en "freelancing" greie.

Men da er det masse jeg lurer på:

1. Betaling, hvor mye kan jeg ta betalt? Hva om jeg ikke får gjort jobben? Lisenser?

2. Lisensering? La oss si at jeg er en hyppig bruker av piratkopiert programvare, og tar med meg en "portabel" versjon av et antivirus, kan jeg få problemer for dette?

Og hva om den må formateres, da er det vel vanlig at kunden skal ha CDkeyen til Windows (da dette står under pcen) men hva om ikke dette fungerer? Bestiller jèg da en key for dem? Eller kan jeg bare legge inn en ferdig aktivert windows ? (torrent) Jeg spør, fordi jeg ikke vet åssen man skal gjøre det så lovlig som mulig.

3. Deler, er det et sted man isåfall kan kjøpe deler til "innkjøpspris"?

4. Er det noen bra programmer da for å gå igjennom pcen til folk hvor jeg isåfall kan slippe problemer med lisenser? Såklart må man investere for å få noe utbytte, men uansett?

Jeg har ikke tenkt å lage noe store greier ut av dette, bare for meg selv liksom, henge opp en lapp eller to rundt i byen. Men fortsatt så kan det jo oppstå problemer med lisenser osv?

Hvordan burde jeg gå frem? (jeg skal ikke registrere det som bedrift eller noe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ring et par andre som driver med PC-hjelp i området ditt og hør hva de tar betalt og legg deg en del lavere frem til du har litt erfaring.

2. Om du bruker piratkopiert programvare selv, får så være, men for all del, ikke bruk det ovenfor kunder. Om du legger inn piratkopiert Windows for de, vil det i første omgang gå utover kundene når MS kommer med en update som sperrer den cracken du brukte, deretter vil du nok få noen sinte telefoner og en del jobb avhengig av antallet.

Som du skriver, har de fleste PC-er OEM-lisenser som står skrevet under/på siden av maskinen, bruk disse. Virker de ikke via internett, ring det telefonnummeret som kommer opp og gå gjennom "offline aktivering".

3. Hvis du kjøper inn deler, som du selger til kundene igjen, er det du som står som ansvarlig for garanti og slikt. Du har som regel 6 måneders garanti så lenge du kjøper inn til en bedrift. Du må ha en bedrift (org nr) for i det hele tatt kunne tenke på å få varer til "innkjøpspris". Da må du også være registert i MVA-registeret.

Det enkleste jeg ser her, er å be kundene bestille delene selv, evt hjelpe de med bestillingen. Da tjener du ingenting på delene, men du slipper mva og garantisaker.

4. Usikker på hva du tenker på her, men tenker du programmer som søker gjennom maskinen etter feil? Det har jeg ingen kjennskap til.

Husk at uansett om du driver firmaet registrert eller ikke, skal du betale MVA i det du passerer 50.000,- i året.

Lenke til kommentar

Jøss, tusen takk! Dette hjalp meg med å få svar på noen spørsmål. :)

Om noen flere kommer på noe, så for all del bare skriv det ned.

Men er det noen som "merker" om jeg går over 50.000 i året, om jeg ikke har registrert noe hos noen? :)

Tenkte bare å tjene en liten slant vedsiden av skolen. Ikke noe store greier. :)

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...