Gå til innhold

hvordan overfdøres analog eller digital lyd lydsignal fra en moderne DVD /BD brenenr /spiller til lydkortet ?


Anbefalte innlegg

på de gamle lyd kortene kunne man koble til en lyd kabel ( mellom cd spilleren og lydkortet ).

 

siden det er borte nå ( xfi kortene har en bred tilkobling med 10-15 pinner (?) ) som ser ut til å være bergenet til ekstern enheter elle frontpanelet på kabinettet .

den passer jo ikke til lyd kabelen som har 3 eller 4 hull.

 

 

hvordan overføres da lyden fra CD/DVD spilleren.

disse spilerene ser også ut til å mangel den tilkoblingen.

 

 

hvis jeg skal få til å spille av en cd så kan det virke som om jeg må gjøre følgende :

- montere inn den gamle DVD spilleren

- lete opp og montere den gamle lyd kabelen mellom DVD og internt lydkort (integrert i hovedkortet)

- koble høytaldrene til det interne lydkortet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I over 10år har det vært standard å overføre lyden digitalt. Dvs operativsystemet leser cden, cpu behandler digitale lyddata og sender dem til lydkortet over PCI (PCI-e, USB, FW). Den analoge tilkoblingen henger bare igjen fra fortiden. De fleste nye optiske enheter har heller ikke mulighet for slik tilkobling.

 

Altså operativsystemet behandler lydfilene som en hvilken somhelst annen fil på cden :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

hvis jeg forstår deg rett så leser de lydfilmene som om de skulle ligge på en harddisk ?

 

før i tiden var de jo også noen som koblet høytaldrene direkte til Cd spilleren ( tilkobling i fronten ).

 

å si at det har vær standard i over 10 må være en overdrivelse.

at operativsystemet behandlet CDA lydfilene automatisk må vær noe som kom med vista .

 

jeg kan ikke huske at det var noen slikt på Windows xp .

mener bestemt at man måtte bruke lyd kabel for at det skulle fungere da

Lenke til kommentar

jeg kunne velge mellom digital eller analog over føring av lyden ( begge med kabel).

det siste lydkortet ( under xp) hadde både digital og analog tilkobling.

 

en gang ble det ikke lyd. da måtte jeg orden med kabelen .

 

det hadde sikkert noe med innstillingene men hvis begge tilkoblingen var dissablet så ble det ikke lyd .

da blir det feil å si at "lyden gikk via datakabelen".

 

mulig at det er slik det funger når maskin emulerer lydkortet .

jeg har bruk ekte lydkort hele tiden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...