sinnaelgen Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 på de gamle lyd kortene kunne man koble til en lyd kabel ( mellom cd spilleren og lydkortet ). siden det er borte nå ( xfi kortene har en bred tilkobling med 10-15 pinner (?) ) som ser ut til å være bergenet til ekstern enheter elle frontpanelet på kabinettet . den passer jo ikke til lyd kabelen som har 3 eller 4 hull. hvordan overføres da lyden fra CD/DVD spilleren. disse spilerene ser også ut til å mangel den tilkoblingen. hvis jeg skal få til å spille av en cd så kan det virke som om jeg må gjøre følgende : - montere inn den gamle DVD spilleren - lete opp og montere den gamle lyd kabelen mellom DVD og internt lydkort (integrert i hovedkortet) - koble høytaldrene til det interne lydkortet Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) I over 10år har det vært standard å overføre lyden digitalt. Dvs operativsystemet leser cden, cpu behandler digitale lyddata og sender dem til lydkortet over PCI (PCI-e, USB, FW). Den analoge tilkoblingen henger bare igjen fra fortiden. De fleste nye optiske enheter har heller ikke mulighet for slik tilkobling. Altså operativsystemet behandler lydfilene som en hvilken somhelst annen fil på cden Endret 23. juli 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 hvis jeg forstår deg rett så leser de lydfilmene som om de skulle ligge på en harddisk ? før i tiden var de jo også noen som koblet høytaldrene direkte til Cd spilleren ( tilkobling i fronten ). å si at det har vær standard i over 10 må være en overdrivelse. at operativsystemet behandlet CDA lydfilene automatisk må vær noe som kom med vista . jeg kan ikke huske at det var noen slikt på Windows xp . mener bestemt at man måtte bruke lyd kabel for at det skulle fungere da Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg hadde en maskin fra 2000 med XP der det slett ikke var nødvendig med noen lydkabel for å spille av CDer. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Måtte faktisk en egen instilling til i Xp for at operativsystemet skulle bruke den analoge kabelen. Standard bruker Xp digital overføring. Iallefall så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) jeg kunne velge mellom digital eller analog over føring av lyden ( begge med kabel). det siste lydkortet ( under xp) hadde både digital og analog tilkobling. en gang ble det ikke lyd. da måtte jeg orden med kabelen . det hadde sikkert noe med innstillingene men hvis begge tilkoblingen var dissablet så ble det ikke lyd . da blir det feil å si at "lyden gikk via datakabelen". mulig at det er slik det funger når maskin emulerer lydkortet . jeg har bruk ekte lydkort hele tiden Endret 23. juli 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå