Gå til innhold

Undersøkelse: World Of Warcraft og avhengighet.

Anbefalte innlegg

1.Alder: 15 år gammel

2.Fylke: Østfold

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 3-4 år med pause på 6-8 mnd

4.Hvorfor begynte du å spille? Jeg begynte og spille pga en venn av meg begynte å spille det også var vi jo langt inni spillverdenen fra før sånn som T.A osv

5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) I begynnelsen så var vell pga jeg aldri hadde vært borti noe lignende spill og alle personene jeg møtte...hele miljøet egentlig. (Akkurat nå er det ikke så mye spilling: bare raid her og der men jeg holder mest kontakten med guild venner via skype og det er vell det som holder meg gående nå er guilden min

6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Akkurat nå i dag. Nei jeg føler ikke at jeg er avhengi. Men jeg må også si at jeg tror jeg var det i den verste episoden der jeg ikke gjorde noe annet.

7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? Nå: 1 Tilbake: 6

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Der og da var det som sakt nytt miljø for meg og jeg må si at nå har jeg ikke lyst til å slutte pga jeg har fått veldig gode venner via spillet hehe

9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Max 3 timer hver dag... Og har vært opp til 12 timer før

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? En del ganger men det er også pga jeg ikke liker de folka som har spurt om å finne på noe

11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Er jeg mitt inni noe blir jeg litt arg men ikke noe mere men er ikke ofte så går som regel greit

12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?)mhm la oss telle: 1 som er som meg og elsker å spille, 1 som jeg har kontakt med hele tiden 0o, 2 som jeg liker og henge med sånn utenom noe annet og 5 som jeg er med -_-...så 1+1+2+5= 8 gode venner (og at jeg kjenner mange flere hehe)

13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Jeg har ikke flere venner in-game enn utenom. Men venner i spillet er blitt venner utenom også.

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Begge er virkeligheten så...hva var spørsmålet?

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har 100% tjent "vennskap" for å ikke høres helt for jevlig ut. Tjent opplevelser og lært ting som er lurt å lære i dagens samfunn... Også kommer det jeg har tapt da: penger... jesus de pengene jeg har brukt kunne jeg fått tilbake men er verdt pengene uansett

16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Uten wow ville jeg vell hatt det akkurat som nå pga jeg ville bare funnet et annet spill >.< men uten å ha spill i det hele tatt.... jeg hadde vell hengt på gatehjørnet med feil folk og drikki meg i hjel og tatt dop tenker jeg...neeeh: Ville kanskje vært treningsnarkoman

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Akkurat nå ville jeg vært litt snytt, men jeg har forsatt kontakt med folk fra wow via skype,vent,steam etc så ville ikke gjort så mye.

18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Jeg vet ikke helt for deg/dere men når jeg skriver jeg har spilt 12 timer i strekk en periode hver dag så tror jeg neppe jeg har formert svarene sånn at det ser best ut. Selv om jeg har blanda litt humor inni her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Alder: 23, snart 24

2.Fylke: Nord-Trøndelag

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Over 5 år (siden 12. april 2005)

4.Hvorfor begynte du å spille? En av de jeg jobba med prata ustanselig om det. Det samme gjorde folka i klassen, og da halve klassen var borte i 2 måneder for å game, fant jeg ut at jeg også ville spille.

5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Det sosiale aspektet, samt at det er et helt greit tidsfordriv (og fordi jeg er avhengig).

6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Ja. Selv om jeg har bedre ting å gjøre, egentlig bare er på for det sosiale aspektet og bruker det som en MSN-lignende ting nå for tiden, så klarer jeg ikke å la være å spille, samt at jeg har problemer med å logge av. Klager ikke, for alternativet er andre spill / skolearbeid, og det er mer usosialt.

7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 8 eller 9. Usikker.

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Det å ha noe å gjøre som også kan være artig og interessant (det der går i perioder, for øyeblikket er det mer interessant å være ute, men nå som høsten og etter hvert vinteren kommer, vil nok WoW dominere igjen. Hvis jeg slutter, kommer jeg bare til å spille noe annet. Jeg føler jeg er nødt til å ha et spill eller lignende å være avhengig av for å ikke gå amokk.

9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Det kommer litt an på. Nå i sommer har det ikke vært 2 timer pr. døgn i snitt engang, men sånn ellers pleier det å gå i alt fra minimum 3 timer til maksimum 18 timer i døgnet, snittet ligger vel på 6-7 timer i døgnet.

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Flere ganger enn jeg har fingre og tær, men ikke så mye nå lenger. Nå ditcher jeg heller spillet for det sosiale. Jeg vet det er uhørt. Jeg skylder på at jeg har funnet noe interessant utenfor skjermen(e).

11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Jeg ignorerer det stort sett.

12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Er med, 1 (bestekompis og samboer). Snakker med IRL på fritiden, 1 (nevnte kompis). Snakker med IRL på skolen, 6-7 stk nå (brorparten av vennene mine har flytta herifra, jeg ble igjen fordi jeg har spilt så mye WoW og festa så mye at det gikk ut over skolearbeidet og jeg nå henger etter). Snakker med via nett / telefon, og likevel regner som GODE venner, selv om jeg sjelden møter / aldri har møtt dem, veldig, veldig mange.

13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Flere som i mange, eller flere som i flere ingame enn IRL? Om førstnevnte, ja. Om sistnevnte, nei. De er vennene mine fordi de er hyggelige / interessante / awesome mennesker som jeg har en eller flere ting til felles med og som jeg kan preike bull med, samt fortro private ting til.

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Det er litt av og på, så som så. Mye det samme for begge deler med andre ord.

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg tror jeg har tjent på det, ved at jeg har knyttet mange nye vennskap og lært mye forskjellig, men jeg har også tapt en del timer av livet mitt jeg aldri får igjen og som jeg sikkert kunne brukt på (ifg. andre) mer fornuftige ting.

16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Relativt kjedelig / anderledes. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det skulle vært.

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? I starten ville jeg blitt sur og grinete, men etter hvert, hadde jeg lært meg å leve med det. Slik som man blir med alt man er avhengig av. Abstinensene ville så klart vært der, men for øyeblikket bruker jeg WoW bare for det sosiale aspektet, så jeg hadde nok bare kunnet lagt til vennene mine fra spillet på Facebook / MSN og pratet med dem der. Evt. fått de til å henge på IRC, da IRC ville blitt mer som guild chat.

18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Jeg har vært helt ærlig.

Lenke til kommentar

S: Prøv å svare så utfyllende som mulig.

1.Alder:

28

2.Fylke:

Rogaland

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet?

Begynte og spille en eller anna gang i vanilla , hadde en pause og begynete i slutten av tbc

4.Hvorfor begynte du å spille?

en kompis overbeviste meg om at d var gøy

5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?)

tja si de , er vell mye det sosiale i spillet , ikke noe som og sitte og raide med ts og en sixpack

6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte?

nja , må jo inn og sjekke om d skjer noe da :p

7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da?

5

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte?

tja er jo altids en upgrad og få tak i ovs

9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv?

2100-2400 minimum

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet?

aldrig

11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av?

kommer litt ann på hvorfor , hvist dama skal ha meg av for og gjøre noe som kan gjøres sener logger jeg ikke , er det noe viktig stikker jeg med en gang .

12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?)

tja , har dame og barn så er ikke akkurat at man ser venner hver da , men har 2-3 gode venner , hvor en spiller wow i samme guild som meg

13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine?

tja har noen i guilded jeg ser på som venner , men klart det er jo noe overfladisk , men når man sitter og prater piss på ts time inn og ut såblir man jo litt kjent ettehvert

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten?

nei

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ?

har vell ikke tap eller tjent noe egentlig

16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet?

tja hadde vell spilt et annet spill i tilsvarende mengd , hadde rundt 200 dager playd i halo 2 online før wow .

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger?

jeg hadde nokk furtet end del , men hadde vell funnet noe annet og gjort etterhvert

18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut?

har ikke formulert svarene så de ser bedre ut bevist i vertfall .

Lenke til kommentar

1.Alder: 15

2.Fylke: Oslo

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet?Ca. 1-2år.

De fleste vennene mine spiller det så tenkte jeg også skulle prøve det ut, så fant jeg ut at det var okay å spille så lenge man spilte sammen med noen.

Fordi jeg liker å raide og gjøre ting sammen med vennene mine via spillet.

Kanskje litt, jeg bruker mesteparten av dagen på å spille. Men det er også litt fordi jeg ikke finner på noe å bedre å gjøre. Med engang noen spørr om vi skal finne på noe så nøler jeg ikke. Men jeg tenker mange ganger på hvordan jeg kan forbedre gear og sånn når jeg ikke spiller :p

6 kanskje.

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte?

Fordi jeg finner spillet underholdene.

0-7 kanskje.

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet?

Aldri.

Om jeg har spilt lenge i strekk og feks. faren min vil at jeg skal gjøre noe annet så stikker jeg til en venn eller gjør noe annet. Men ellers ville jeg forsett å spille om det ikke var noe viktig.

12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?)

4-6.

13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine?

Nei, isåfall må det være IRL vennene mine.

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten?Nei.

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ?

Jeg vil ikke si jeg egentlig har tapt noe på å spille det. Hadde jeg ikke spilt WoW hadde jeg bare spilt noe annet.

Så lenge jeg hadde et annet underholdene spill/ noe annet å gjøre, hadde jeg hatt det helt fint.

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger?

Da hadde jeg blitt ganske sint. For jeg hadde ikke tilatt at noen skulle komme å ta noe rett fra meg.

18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut?

99% ærlig! :p har kanskje glemt noe.

Lenke til kommentar

1.Alder: 18

2.Fylke: Akershus

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 5 år med en del pauser av og til

4.Hvorfor begynte du å spille? Hørte om spillet fra en tidligere venn, søkte det opp på nettet og fant ut at det så awesome ut.

5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Det eneste som får meg tilbake til spillet er egentlig guilden. Har vært i samme guild siden 2006 og kjenner så og si alle i guilden. En kul porsjon med folk. :D

6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Ikke i det hele tatt. Det eneste som gjør at jeg vil spille er på grunn av guilden. Har tatt mange pauser men kommet tilbake på grunn av hvor gøy jeg har det med de folka.

7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 0/10. Jeg er faktisk det motsatte av å være avhengig av WoW. Jeg føler at jeg noen ganger ikke klarer å spille, fordi det faktisk blir for kjedelig noen ganger. Ikke så mye å finne på av og til bortsett fra raids på kvelder. Arena har jeg aldri likt og kommer aldri til å like, men kjører BGs av og til om jeg føler for det.

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? -

9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Varierer ganske mye. Noen dager er jeg ikke på i det hele tatt mens noen dager er jeg på i 3-4 timer, kanskje til og med mer.

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Har aldri skjedd når jeg tenker meg om. Jeg spiller ikke i en hard-core guild, så om jeg ikke dukker opp i raids på grunn av sosiale hendelser er det fullt forståelig. Det er flott å ha en guild som tar hensyn til at folk har et liv. :thumbup:

11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Jeg logger sannsynligvis av om noen ber meg, men det er en urelevant problemstilling for meg, siden jeg ikke er avhengig i det hele tatt.

12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Har mange gode venner både på og utenfor skolen. Jeg er ikke sosial etter skolen hver dag, blir mange slappe-av-etter-skolen-dager i hverdagen, men hver helg prøver jeg alltid å finne på noe med venner.

13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Jeg har vel flere venner IRL. Har jo noen venner på WoW også, men det blir ikke det samme når man aldri kan finne på noe.

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Absolutt ikke.

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg tror jeg regna ut hvor mye penger jeg hadde brukt totalt på spillet igjennom 5 år, og det ble en del. :p Men alle avgifter blir store når man summerer dem sammen over tid, så derfor vil jeg si at jeg absolutt har tjent på det. Jeg spiller kun for moro skyld og underholdning.

16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Med mange pauser vet jeg hvordan det føles. Det føles helt normalt, bortsett fra at jeg savner å snakke med guilden av og til. Nå har jeg gått seks måneder uten spillet, men planlegger å ta en tur tilbake når Cataclysm kommer.

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Om jeg aldri hadde fått lov til å spille igjen hadde jeg vært skeptisk. Men om det bare hadde vært midlertidig hadde det ikke gjort noe som helst.

polls_honest_0258_640189_answer_1_xlarge.gif

Lenke til kommentar

1.Alder: 16 år.

2.Fylke: østfold.

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? spilt, og sluttet, spilt og sluttet on/off siden... julen 2007. (early TBC?)

4.Hvorfor begynte du å spille? Jeg fikk spillet av faren min i julegave. Søskenbarnet mitt hadde spillet, så det ble en del interesse i det, så det er nok grunnet til at jeg fikk det.

5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) det som holdt meg gående i spillet er helt klart noe med mestringsfølelse å gjøre. Alt som skal utforskes, gearet som skal skaffes, folkene du møter etc.

6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? jeg spiller ikke lenger, men sist jeg spilte var... fem måneder siden or so. og nei, jeg ser ikke (eller så) på meg selv som avhengig. tingen var at jeg kjedet meg noe utrolig mye, så isteden for å sitte og daffe foran tv'en, og små-surre med ting - så kunne jeg jo like greit spille WoW? om dagene kjeder jeg meg nesten ihjel, og det er vel like fornuftig å spille WoW som å sitte og daffe foran tv'en og surre på diverse nettsider. så ja, på en måte var jeg vel avhengig. ikke sånn "avhengig-avhengig" men jeg var avhengig av det på den måten at det var det eneste som faktisk var gøy å drive med. jeg kjeder livet av meg nå for tiden også, så hvis jeg hadde begynt med wow hadde det blitt en del spilling for å få tiden til å gå.

7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? da jeg spilte det, vil jeg vel si... 5, sånn midt på. hadde lett greid å slutte uten å nøle.

8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? for det er altfor lite å gjøre. som jeg svarte noen spørsmål over, det er like greit å sitte på WoW som å sitte og stirre i veggen.

9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? på vanlige dager var det vel rundt 2-3, men i ferier tok det av. (samme grunn som over, ikke en dritt å finne på.) kunne vel sitte 10 timer kanskje? 11? :p

10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? hvis jeg skyver personlige årsaker til side så får jeg vel si.. ett par.

11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? da ville jeg spurt; hvorfor? hva annet skal jeg gjøre da? - såklart hvis det er noe som må prioteres først, så vil jeg jo ikke svare sånn.

jeg har 1 god venn.

på spillet er det helt klart lettere å skaffe seg venner. (faktisk) for når du først kommer i en guild, så blir du så lett godtatt av alle, og dere blir så lett en stor vennegjeng. de kan du raide med, snakke med, kødde rundt med, ja... alt :D

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? nei, for all del. virkelige folk er så klart viktigst, men å ha online venner er ganske deilig det og. har dog ikke kontakt med noen, untatt en som jeg var i guild med for... over ett år siden.

15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? (money-wise?) det er jeg ikke sikker på. Jeg har vel både tapt og tjent på det. jeg kan være litt shoppaholic når det gjelder klær hvis jeg kjeder meg en del, og WoW gjorde så jeg ikke kjedet meg så mye, noe som betydde at jeg kjøpte mindre av ting og tang, rett og slett for at jeg ikke gadd å kjøpe det. :p

16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? ikke noe særlig annerledes. Bare at jeg kjeder meg mer, og tenker litt mer på de små interessene/hobbyene jeg har.

17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? ingenting, bare at jeg kunne fått en halv time til å si hade til folk, og legge ting i banken, få characters i storbyene å bli rested, den slags :p

18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? jeg tror nok jeg har svart så ærlig jeg kan. Kan hende noe ikke gir så mye mening, for jeg er ille trøtt nå. da er det bare å spørre om omformulering.

Lenke til kommentar

1.Alder: 20

2.Fylke: Hedemark

3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet?

Ca 4 år

En kompiss som jeg gikk første året videregående anbefalte det så jeg prøvde, å ble hekta.

For å være sosial og i spillet følte jeg at jeg var "noen" i stedet for uviktige meg

Nei, jeg er god til å sette egene grenser

Kansje 4

Bor ute på bygda så det er ikke stort annet å finne på her

Før kansje 4-5 timer, nå kansje 1 time

Har vel hendt et par ganer men ikke ofte

Da spør jeg om de har en god grund til å be meg logge av.

3 gode venner

Såklart, er du med i en guild så har du jo "venner" men jeg vil ikke kalle dem ekte venner selv om jeg har spilt med dem en stund

14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten?

Absolutt ikke

Såklart tapt, tapt tid jeg heller kunne lest til prøver/lekser eller vært med ekte venner

Samme som nå bare at jeg hadde kjedet meg mer

Det hadde ikke gjort meg noe som hels for jeg har gått lei

Jeg har vært ærlig med megselv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...