Kosedyret Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Hei. I denne posten ønsker jeg å spørre en del av dere som måtte lese det om å fylle ut dette skjemaet som jeg har laget. Jeg ønsker at dere fyller det ut så ærlig som mulig, og jeg vil helst ikke ha noen svar i denne topicen som ikke er direkte relatert til undersøkelsen, eller som ikke er et svar på den. Jeg vil også kun ha svar fra folk som spiller spillet, eller som nettop har sluttet. Fyll gjerne ut skjemaet og skriv tillegg på slutten. Svarene vil bli brukt for min egen interesse samt mulige sosialfaglige hensikter, men alt er selvfølgelig anonymt. Dette er ganske interessant for meg å vite, men det kan også være interessant for dere selv, da de som spiller spillet. PS: Prøv å svare så utfyllende som mulig. 1.Alder: 2.Fylke: 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 4.Hvorfor begynte du å spille? 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Takker for alle svar. For å starte skal jeg svare på egen post og fylle ut en selv. Jeg spiller ikke lenger spillet (Det er nå over et år siden), men jeg skal fortelle om meg selv fra den tiden jeg spilte. Endret 23. juli 2010 av Kosedyret Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 1.Alder: 1.Jeg er 18, snart 19 år. 2.Fylke: 2.Jeg kommer i fra Hordaland fylke. 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 3.På den tiden jeg spilte hadde jeg vel vært aktiv i ca fire år, mer eller mindre sammenhengende. 4.Hvorfor begynte du å spille? 4.Grunnen til at jeg begynte å spille var vel hovedsakelig fordi at på denne tiden likte jeg allerede godt å spille dataspill, og jeg må si at dette spillet fristet veldig mye. Jeg hadde også mange gode venner som hadde spurt om jeg ville være med å spille sammen med dem. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) 5.Det som hold meg gående var vel all konkurransen internt i spillet, for eksempel det som hadde med å ha bedre gear enn andre, å bli respektert og anerkjent innenfor spillet, i tillegg til at spillet var en enkel måte å få kontakt med eldre folk på som det var mer interessant å spille sammen med. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? 6.På den tiden var jeg vel det. Det var gjerne slik at når jeg kom hjem fra skolen var det første jeg gjorde å slå på pcen, logge på spillet for å sjekke hvem som var online, for så å gjøre andre ting som da automatisk ble lavere prioritert. Det hendte også om morningene at jeg slo på pcen for å få 'litt av den daglige dosen.' Det var også slik at nesten uansett hva jeg gjorde så hadde jeg spillet i hodet, hvordan jeg skulle forbedre meg i pvp / pve, hvilket gear jeg kunne få, og de tingene jeg gjorde ved siden av følte jeg bare var for å ikke spille litt slik at det var 'greit' å gå tilbake til pcen for å spille mer. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 7.På den tiden vil jeg si at jeg var en 7-8. Jeg har sett folk som har vært vesentlig verre enn meg selv. For eksempel har jeg aldri skulket jobb / skole for å spille. 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 8. 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? 11.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 12.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? 13.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? 14.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? 15.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? 16.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? 17.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? 23/07/2010 15.32. Jeg skal fylle ut resten, men nå har jeg noe annet jeg må rekke. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) 1.Alder: 27 2.Fylke: Rogaland 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Tre til fire år 4.Hvorfor begynte du å spille? Venner spilte, så jeg fikk lyst til å prøve selv 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Kun den sosiale biten, og litt spenningen med levling i begynnelsen. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei, har hatt opp til flere pauser på mange måneder, nesten hatt mer pause enn spilling siden midten av 2009 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 1 (går ut i fra at det er minst avhengig) 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Ikke relevant 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? 0-6 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Litt vanskelig å svare på, da noen av vennene mine i WoW var gamle bestekompiser og noen av de som ville ha meg ut var mindre bekjentskaper, men kanskje 10-20 ganger totalt. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Spør hva de har lyst til å finne på. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 5-10 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Har dessverre mistet de fleste vennene i spillet, dvs de spiller på PVP server eller har sluttet. Prøver å få nye venner. De jeg hadde var stort sett gode venner i "virkeligheten" eller venner av disse. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei, i grunn ikke. Men litt konflikt med det jeg skrev over.. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har uten tvil tapt endel muligheter ved å spille WoW, men har vunnet mange kjekke opplevelser. En opplevelse trenger ikke å skje på byen eller i det flest folk mener med sosiale sammenkomster for å være ekte.. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Mye det samme som når jeg spiller, med unntak av at det gjerne hadde blitt mer tid til filmer og andre spill. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Jeg ville sett på det som en invasjon av mitt private liv og reagert deretter, ikke fordi spillet betyr alt, men fordi jeg ikke aksepterer at andre skal fortelle meg hva jeg kan, eller ikke kan gjøre. Med unntak av myndigheter og politi selvfølgelig. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Har vært dønn ærlig, ti kniver på korset og kryss i hjertet. *EDIT*Prøvd å fikse formateringen to ganger nå, var helt fin før jeg postet. Gidder ikke mekke det til en gang til.. :/ *EDIT av moderator* - Fikset formateringen for deg, da det var helt håpløst å lese når alt sto uten et eneste linjeskift Endret 25. juli 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) 1.Alder: 17 2.Fylke: Hordaland 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 15 mnd på retail. 4.Hvorfor begynte du å spille? En venn sendte RAF kode til meg så jeg spilte litt, likte det og så kjøpte jeg spillet en dag eller to etterpå. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Fordi jeg synes det er gøy, og fordi da jeg tok en pause på ~2 mnd cirka så mast jeg litt kontakten med venner siden jeg flyttet vekk fra dem. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei, egentlig ikke. Har unnasluntret ting som burde ha høyere prioritet så lenge jeg kan huske. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Aner ikke, teller ikke. Har 114 dager played siden cirka 4 mars 09 men gidder ikke å regne ut hvor mange timer det gjennomsnittlig er. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Aner ikke, pleier ikke å gå rundt og telle alt jeg gjør. Skjer ikke så veldig ofte heller da, kommer på 1 gang nå. Hvis jeg har sagt at jeg skal gjøre noe (ala signet opp til raid) så dropper jeg det ikke, samme om det er wow eller noe annet. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Helt usannsynlig scenario, så det kan jeg ikke svare på. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 6-8 ellerno. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Nei, det føler jeg ikke. Alle jeg bruker en del tid med på WoW kjenner jeg utenifra. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Kommer an på hvem de er. Jeg bryr meg mer om hva guildmasteren min synes enn type facebookvenner om det besvarer spørsmålet ditt. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har tjent mange timer med morro. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Helt greit, er jo ikke mangel på ting å gjøre akkurat. Kan svare på dumme undersøkelser om jeg kjeder meg f.eks. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Jeg hadde spurt om hva faen de trodde de drev med. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Endret 23. juli 2010 av Cowboy Bob Lenke til kommentar
Porto Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) 1.Alder: 16 2.Fylke: Vestfold 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 7-8 måneder 4.Hvorfor begynte du å spille? Hadde alltid hatt lyst til å prøve wow, og når en god venn fikk meg med på RAF begynte jeg. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Bor på landet, så har veldig lite å gjøre. Har mange IRL venner som spiller også, så blir en del lan hvor vi spiller wow, noe som er veldig gøy. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Er vel ikke avhengig. Eller, jeg ser ikke på meg selv som det. Jeg spiller mye, men det er fordi det rett og slett ikke er mye annet å gjøre her. Bor på en gård langt inne i skogen. Kan hende andre har et annet syn på om jeg er avhengig eller ikke, selvfølgelig. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 5 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Veldig mye av in-game tiden min er afking i Org eller Dala, så hvis du mener med aktiv at jeg gjør noe, så tipper jeg 3-4 timer. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? 2 ganger. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Tar det som oftest helt fint, med mindre jeg er på en boss eller noe annet viktig. Da kan jeg bli sur. Skjer svært skjeldent. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 5-6 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Har flere venner på spillet, ja, men det er fordi jeg kjenner veldig mange IRL som spiller. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Har ingen veldig gode venner jeg har møtt online. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Har vel ikke tapt så utrolig mye, egentlig. Er vel noen ganger hvor jeg har valgt å spille istedenfor å øve til prøve osv, men ikke tapt stort. Ikke tjent mye heller, egentlig. Har jo ikke spilt så lenge. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Helt likt. Hadde bare sittet på pc'n uansett, så ting hadde ikke forandret seg så mye. Kanskje bortskjett fra å glede seg til Onsdager 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Blitt jævlig sur akkurat da, men det hadde jo ikke blitt et veldig stort problem. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Har prøvd å være ærlig, men kan hende jeg har bommet på noen spørsmål som jeg var littt usikker på. Endret 23. juli 2010 av Porto Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) 1.Alder: 21 2.Fylke: Østfold 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Siden 2005, har hatt flere pauser. 4.Hvorfor begynte du å spille? En kompis begynte å spille, så jeg laga meg en character på acocunten hans og vi byttet på å spille til jeg til slutt kjøpte min egen account. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Det som holder meg gående er guildet og at det er moro å raide og gjøre fremskritt sammen. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Har perioder jeg kan sitte hele dagen å spille, helt uten grunn. Andre ganger logger jeg kun på ved raids. Er mye ute om sommern. Så nei, vil ikke si jeg er avhengig. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? --- 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? --- 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Veldig opp og ned. Fra 2 til 12 timer. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Raider 3 ganger i uken, dette er på hverdager og den tiden er reservert raiding. Andre ting planlegger jeg på andre tidspunkt og det funker bra. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Kjæresten min forstår at WoW er en hobby og hun godtar at jeg raider 3 ganger i uken. Har ingen problemer med det. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Trenger man å snakke med vennene sine hver dag for at de skal bergenes som GODE venner? Jeg har mange gode venner, men snakker ikke med de hver dag av den grunn. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Nei. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Det er en hobby, det er moro, det er noe jeg gjør fordi jeg synes det er moro. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Kjedelig til tider, og et relativt dyrere liv også. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Urelevant, da jeg velger det fint selv. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Vært ærlig. Endret 26. juli 2010 av bjorshol Lenke til kommentar
Necleto Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 1.Alder: 23 2.Fylke: Troms (flyttet nylig fra Aust-Agder) 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 3-4 år 4.Hvorfor begynte du å spille? Begynte å spille fordi noen venner av neg oppfordret til det. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Jeg spiller for å bli en bedre spiller, for å få bedre gear, for å oppleve den typen sosialisering WoW gir, og for generelt sett å ha det gøy. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Jeg bor for tiden på et sted der jeg ikke kjenner noen og vet heller ikke hva slags fritidsalternativer det finnes. Så jeg bruker fritiden utenom jobb og hverdagslige, nødvendige saker på WoW. Kommer til å prioritere ting som fotball o.l. fra høsten av. Vil ikke si jeg er avhengig, var uten WoW flere uker i sommer uten problemer. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 0 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Varierer, men alt fra 2-12+ 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Rart spørsmål, skriver ikke opp hva jeg gjør og når, men avtaler er til for å holdes, ingame som IRL. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Jeg er en voksen mann, så det har den/de ingenting med. Jeg bestemmer over meg selv. Det gjelder ikke bare WoW, men livet mitt generelt. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Har 1 veldig god venn, ellers har jeg flere "ingame" venner. Mange av mine andre IRL venner sluttet for lenge siden. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Nei, har flere IRL enn i spillet. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har tjent på det, definitivt. Hatt utrolig mye gøy og underholdning, og det er ikke mer bortkastet bruk av tid enn folk som ser TV og lignende. I WoW aktiviseres man hvertfall til en viss grad. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Helt greit selvfølgelig. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Det har ikke noen noe med, men om f.eks. Blizzard la ned hele konseptet i morra, hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Ærlig som fy. Lenke til kommentar
13652884521967 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) - Endret 24. oktober 2017 av 13652884521967 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 1.Alder: 33 år 2.Fylke: Oslo 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Siden september 2009 4.Hvorfor begynte du å spille? Ei venninne av meg maste så om at jeg måtte begynne å spille WoW at jeg til slutt lastet ned en trial for å si at jeg hadde prøvd det ut... og likte det. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) For å si det veldig banalt; Det er gøy. Man føler også at man mestrer noe hver gang man lykkes med de mål man setter seg. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei. Jeg har lyst til å spille både titt og ofte, men ikke alltid jeg logger meg inn av den grunn. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 4 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Ikke relevant 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Spiller langt fra hver dag, vanligvis bare et par kvelder i uka, litt oftere når jeg har ferie. Men sist jeg sjekket /played, så fant jeg ut at det var ca en time om dagen i gjennomsnitt. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Aldri. Det er et av mine prinspipper, jeg sier aldri nei til noe sosialt til fordel for et dataspill. Ettersom jeg vet at WoW kan være vanedannende, har jeg faktisk blitt mer obs på at det å finne på ting med venner er viktig, og jeg tror jeg tar initiativet til å finne på ting med venner oftere nå enn før jeg begynte med WoW. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Tror jeg aldri har skjedd, men det kommer vel ann på hvorfor de spør? Hadde de hatt en god grunn, vil ha meg med på noe, så logger jeg gjerne av. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Det er ikke mange jeg snakker med nesten hver dag bortsett fra kollegaer, men det er stort sett på grunn av jobb. Men jeg har vel 7 venner som jeg anser som gode venner og som jeg ofte finner på ting sammen med. Av "løse" venner er det en del flere. Har ikke "mistet" noen venner etter jeg begynte å spille WoW. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Har ingen venner i spillet da jeg kun spiller solo og random dungeons. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Hadde jeg hatt venner i spillet, ville jeg gjerne hatt et godt forhold til disse også. Men jeg ville aldri dumpet noen av mine IRL venner av den grunn. Så for å svare, det er mer viktig å ha et godt forhold til "ekte" venner. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Ser vi bort fra at det koster en hundrelapp i måneden, så føler jeg ikke at jeg har tapt noe. Hadde nok brukt mye av den tiden på ting som TV eller internett uansett. Føler ikke jeg har tjent så mye heller, bortsett fra noe å gjøre når jeg kjeder meg, og det ikke er noe bra på TV. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Som før jeg begynte å spille. Ingenting galt med det livet, men det var nok noe mer TV og internett enn det er nå. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Hadde de ikke hatt noen grunn, ville jeg blitt sur. Hvorfor skulle de gjøre det? La oss heller spørre hva jeg ville gjort hvis WoW ble lagt ned, og ikke mulig å spille mer. Det hadde vært trist, men ikke verre enn at jeg hadde slått på TV'n litt oftere for å slå ihjel dødtid på kvelden. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Jeg føler jeg har vært helt ærlig. Men så er jeg kanskje ikke den typiske WoW spiller heller. Jeg har oppnådd mye mindre enn de fleste ser ut til å oppnå på samme tid. Og det er ikke fordi jeg suger i spillet, men fordi jeg spiller ganske lite. Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 1.Alder: 18 år 2.Fylke: Hordaland 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 2 år +- 4.Hvorfor begynte du å spille? En kompis som introduserte meg for spillet, så spennende ut. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Det sosiale for det meste, ellers litt raiding. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nja, kjeder jeg meg er det ingenting annet enn wow som er bedre. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 4-5 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Ikke relevant. 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Ca en time hver dag for det meste. 1-2 dager er det 5-6 timer. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Aldri. Sosialt samvær med venner/familie kommer alltid foran spilling. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Har aldri skjedd. Men hadde ikke reagert på noe spesiell måte, bare spurt hvorfor. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 8-9. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Har nok flere "real life" venner enn i spillet. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Har ikke tapt så mye synes jeg. Eneste jeg har tapt er litt nattesøvn og noen timer. Det jeg har tjent på det er at jeg føler jeg mestrer noe som er en god følelse og at jeg har blitt kjent med nye folk. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Vanskelig å svare på. Spillverdenen hadde vært kjedeligere. Hadde ikke klart meg med CS o.l i timesvis for dagen. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Hadde nok blitt litt sur og bedt om å få spillet tilbake. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Vært så ærlig som mulig. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) 1.Alder: 15 2.Fylke: Troms 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Siden januar i år 4.Hvorfor begynte du å spille? Alle i klassen min begynte så jeg bestemte meg for å prøve. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Fordi det er gøy, sosialt og et tidsfordriv uten like. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 1 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Jeg har ikke lyst til å slutte fordi det er gøy. 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Total spilletid er omtrent 25 dager, gidder ikke regne ut hvor mye det er hver dag. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Aldri. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Vil jeg spille fortsetter jeg å spille. At noen ber meg om å slutte helt uten videre virker bare helt idiotisk. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Jeg har ingen venner jeg er sammen med hver dag, og takk gud for det Har vel 4-5 gode RL-venner. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Har omtrent like mange gode venner på internett som i virkeligheten, men disse personene ble jeg ikke kjent med via WoW. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Når det gjelder personene nevnt over synes jeg det er like viktig. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Har ikke tapt noe som helst. Jeg spiller for å ha det gøy, og gøy har jeg det. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Jeg hadde mest sannsynligvis funnet et annet spill å spille. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Jeg hadde blitt sint, selvfølgelig. Jeg har betalt for å spille og spilt meg oppover kjempelenge. Hadde det vært Blizzard som sto bak ville jeg nok kontaktet forbrukerombudet. Jeg tror det skal godt gjøres å finne noen som ville reagert annerledes. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Svarer helt ærlig. Endret 27. juli 2010 av Pokey Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 1.Alder: 18 2.Fylke: Telemark 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Starta i patch 1.4, så er blitt noen år. 4.Hvorfor begynte du å spille? Leste en del om det på nettet og bestemte meg for å prøve. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Er alltid på utkikk etter nye mounts og pets, så det er det som er hovedmotivet mitt for å spille. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei, spiller veldig sjeldent. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 3 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Sikkert bare en halv time per dag i gjennomsnitt 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Gjorde det når jeg var med i den beste guilden på serveren og raidet naxx for noen år siden, men har ikke gjort det i TBC eller WotLK 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Har ikke opplevd det på noen år, da jeg spiller så sjeldent at det er irriterende for noen 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 2-3 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Nei, har egentlig ingen in-game venner mer, og spiller for det meste med kjæresten og broren min. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Har tjent masse tålmodighet etter at jeg farmet wintersaber i vanilla. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Helt fint. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Tror ikke jeg hadde hatt noe problem med det, selv om jeg hadde synes det hadde vært kjipt å ikke kunne prøvd cata. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Har vært så ærlig som mulig. Lenke til kommentar
Marte Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 1.Alder: 24 2.Fylke: Telemark 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Siden Final beta, så siden 2005-ish. 4.Hvorfor begynte du å spille? Ble anbefalt å prøve det av en kamerat. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?)Det som pleide å holde meg gående var samholdet i guildet og hele tiden å skulle avansere. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Føler ikke jeg er avhengig, men jeg var kanskje for 3-4 år siden. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 2 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte?-- 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Aktiv tja, 4 kanskje. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Sier så og si aldri Nei til å finne på noe med venner over et spill. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Tror ingen har sagt det ennå. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Tror ikke jeg vil kalle de venner-venner. Har 1 som jeg har god kontakt med, både ingame og utenfor spillinga. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Føler ikke jeg har hverken tjent eller tapt noe. Jeg har funnet en interesse som jeg liker, ikke stort mer enn det. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Sikkert like fint. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Hadde sikkert reagert litt, da dette er et spill jeg har lagt mye tid i, men jeg hadde nok kommet over det. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Føler jeg har vært ærlig. Hadde du derimot gitt meg disse spørsmålene for 3-4 år siden, hadde svarene vært noe helt annet. Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 1.Alder: 20 2.Fylke: Hordaland 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Siden Korean beta (der man måtte finne koreansk personummer) 4.Hvorfor begynte du å spille? Fordi jeg var en nerd fra før av. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Jeg sluttet for 3 uker siden (guilden disbanda) dette er 3. gang jeg "slutter" 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei, men jeg var, kunne godt finne på å spille selv om jeg VISSTE jeg måtte lese til eksamen. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? Følte meg 9, nå; 0 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Hvis man prøver å slutte føler man hele tiden at alle andre får bedre gear enn deg, og dreper bosser før deg, Derfor vil gjerne folk være der hele tiden som et mål i å være best 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Jeg spillte minimum 8 timer hver dag helt sikkert 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Veldig sjelden, prioritere RL stuff som handlet om venner /festing 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Spørs helt hva grunnen er 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?)6-7 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Hadde mange, men kan ikke kalle de ordentlige venner 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei overhodet ikke! 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg kan si sikkert at hadde jeg ikke spilt wow og heller lest meg opp om aksjer i 5 år, ville jeg vært millionær, jeg kunne ha gått rett inn på NHH etter vgs, men i stedet valgte jeg WoW. Uansett har tjent rundt 30-40k av å spille WoW (jeg drev med storsalg av gull i spillet) 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Veldig bra 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Ikke brydd meg (har jo slutta) 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Vært helt ærlig Lenke til kommentar
Tekk Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 1.Alder: 16 2.Fylke: Sør-Trøndelag 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Startet i starten av januar 2007, hadde pause i rundt Mars til Juli 2008. Deretter en ny pause fra Mai til slutten av November 2009, og har igjen en pause(eller sluttet?) siden April 2010. Så blir ca 2 år og 5 måneder hvis jeg ikke har telt helt feil(?). 4.Hvorfor begynte du å spille? Fikk anbefalt spillet på ungdomskolen, så tenkte jeg skulle 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?)Mye forskjellig å gjøre, men i mellom patchene blir det ganske kjedelig i lengden, siden du blir lei av content. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Både ja, og nei. Klarer å slutte når jeg vil, men når jeg først setter meg ned for å spille, kan jeg ende opp med å spille ganske lenge, og det går til slutt utover mitt sosiale liv. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? Jeg vil si 6-7 ettersom jeg aldri har skulket skole eller jobb for å spille, og jeg har klart å sluttet de gangene jeg føler det har gått alt for langt. 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Mye føles bedre ut i en virtuell verden, og jeg hadde mange gode IRL venner "in-game". 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Ukedagene var jeg aktiv i alt fra 2-8 timer per dag. Og i helgene(utenom LAN) var det alt fra 3-12 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Kan nok ikke huske hvor mange ganger jeg har gjort det gitt 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? "Ikke ennå!", "Halv time til. Skal bare drepe ..." osv. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Alt fra 5-15, spørs hvilken tid, og hvilken av serverne det er snakk om. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Spilte som regel for det meste med mine IRL venner, og det var en stor pådrivningskraft til at jeg fortsatte å spille. Men, nei. Jeg føler ikke at jeg har flere venner i spillet enn jeg har i virkeligheten. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg VET at jeg har tapt en god del på dette, hvorav mye er sosialt. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Hadde nok hatt en større vennekrets rundt om i byen, ettersom jeg sikkert hadde kommet meg på fester, og sosiale sammenkomster tidligere. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Spiller ikke lengre, så det hadde nok gått greit. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Har vært ærlig slik jeg husker det. Men det er jo selvfølgelig en del som har gått i glemmeboken opp i gjennom årene! Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) 1.Alder: 17 2.Fylke: Rogaland 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Har vel spilt litt av og på siden vanilla 4.Hvorfor begynte du å spille? Ble introdusert av en venn, og jeg elsket det. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) For øyeblikket spiller jeg for å prøve å drepe Lich King. Min server e veldig dårlig, men jeg synes at det er kjekt å spille litt seriøse raid av og til 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Føler meg ikke avhengig og jeg spiller ikke hver dag, men de dagene jeg spiller blir det fort ett par timer. Har også hatt tre pauser på flere måneder hvor jeg bare har stopped kontoen min. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 4-5? Under middels. 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? Ikke relevant. 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Noen dager er jeg ikke online, men de dagene jeg spiller blir det kanskje opp mot 5 timer. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Ikke ofte, det er vel ingen eller få ganger i så fall. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Jeg er 17 år og klarer fint logge ut på egen hånd, trenger ikke parental control 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 15-20 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Føler ikke jeg har veldig god kontakt med de "vennene" på spillet og ser ikke på disse som virkelige venner. Hadde to stk. før som jeg også har snakket en del med på skype. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Absolutt ikke. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har vel ikke tjent noen ting, men heller ikke tapt noe føler jeg. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Da hadde jeg sikker spilt et annet spill, liker og spille spill både på konsoll og pc 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Hadde vel egentlig vært like greit? Har tenkt å slutte nå når neste expansion kommer ut 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Nei, har ikke behov for å "pynte" på noe. Hvor mye jeg spiller, om jeg spiller o.l. får være min privat sak, men tenkte jeg skulle hjelpe til litt med din undersøkelse EDIT: Hadde puttet alle svarene mine i quote Endret 30. juli 2010 av kreppsen Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 1.Alder: 19 år 2.Fylke:Vestfold/Sør-trøndelag 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet?: To og et halvt år 4.Hvorfor begynte du å spille?: Fordi kjæresten min spilte det, og jeg hadde hatt lyst til å prøve det lenge, men kjente ingen som spilte det før han. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?): Fordi jeg synes det er gøy. Greit å kunne leve seg litt inn i noe helt fjernt fra hverdagen. Og så er jeg i en sosial guild med allrighte mennesker. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte?: Ikke egentlig, men jeg savner det av og til, men da mest hovedkarakteren som jeg føler at jeg har et nært forhold til. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da?: 7 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte?: Jeg tror det er kosen med spillet, og den nærheten jeg føler jeg har til karakteren. 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv?: Alt fra ingen til fire/fem. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet?: Et par ganger, men da også fordi jeg ikke hadde lyst til å dra ut. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av?: Ikke på noen spesiell måte, med mindre det er mas om noe jeg ikke trenger å gjøre da og jeg holder på med noe gøy. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?): Fem/seks, kanskje? 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine?: Har mest kontakt med RL-venner i spillet og. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten?: Nei. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ?: Kanskje litt tid jeg burde brukt til andre ting, men ellers ikke noe. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet?: Ganske likt som nå. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger?: Jeg hadde blitt litt trist, fordi jeg ville savnet karakterene mine. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut?: Ærlig. Lenke til kommentar
Flacid Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Elsker undersøkelser 1.Alder: 19 2.Fylke: buskerud 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 5 år med noen pauser 4.Hvorfor begynte du å spille? flere venner som spilte, så ble overtalt 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) behov for å klare ting, blir belønnet etter arbeid. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? så avhengig at jeg ikke sier jeg er det. sier jeg lett kan stoppe men kommer nok til å falle litt tilbake 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 6 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? konstant belønning, godt miljø, du får akkurat det du jobber for. behov for å prøve å være best på enkelte områder 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? 5-6, i jobbuker 2-3 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? svært sjeldent. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? kommer an på situasjonen. er det viktig og jeg nettopp har satt meg er det irriterende. henger jeg bare i dalaran er det ikke så nøye 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) 3-4 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? nei egentlig ikke. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? nei 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? tapt masse penger og tid. mange døgn man kunne gjort f.eks skole på. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? hadde garantert spilt noe annet. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? begynt å spille noe annet. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? vært ærlig, nada og skjule her Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 1.Fylke: Nordland. 2.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? 3-4 måneder. 3.Hvorfor begynte du å spille? Jeg ville prøve en god MMO. 4.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Roleplaying og den sosiale delen av spillet. 5.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Jeg er langt ifra avhengig. 6.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 3/10. 7.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? - 8.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Fra 0 til 5. 9.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Aldri. 10.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Jeg logger av. 11.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Tenker vi på WoW eller det virkelige liv? IRL har jeg vel… 4-5, tror jeg. 12.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Jeg har mange venner. De fleste er i RP-guilden min. 13.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei, ikke i det hele tatt. Jeg setter det virkelige liv over pixler.3 14.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Jeg har tjent mange timer med god underholdning. 15.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Jeg ville hatt det akkurat likt. 16.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Jeg ville selvfølgelig spurt hvorfor, og jeg ville bli sur. Men dette er jo et litt irrelevant spørsmål. Hvem kann "fjerne" spillet fra noen, liksom? 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Jeg har svart helt ærlig. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) 1.Alder 21 år. 2.Fylke Født og oppvokst i Florø, Sogn og Fjordane. 3.Hvor lenge har du vært aktiv i spillet? Et og et halvt år. 4.Hvorfor begynte du å spille? Fordi kjæresten min begynte å spille, og han maste på meg om at jeg måtte prøve. Jeg hadde hatt fordommer mot spillet i flere år, og var veldig skeptisk. Men jeg fikk meg likevel en trial account. Jeg oppgraderte til full da den var gått ut, og har ikke angret et sekund. 5.Hva er det som holder deg gående i spillet (Hvorfor spiller du?) Fordi jeg syns det er gøy. Jeg elsker å kunne fordype meg i en helt annen verden. Dessuten har jeg irl venner som spiller, og jeg syns det er kjekt å spille med dem. 6.Føler du selv at du er avhengig? Hvis ja, på hvilken måte? Nei. Jeg har ingen problemer med å la være å spille, så jeg føler ikke at jeg er avhengig. Jeg spiller heller ikke 24/7, men bare når jeg har lyst. Noen dager spiller jeg mye, andre dager lite, og andre dager ikke i det hele tatt. 7.På en skala fra 1-10, hvor avhengig føler du deg da? 2 8.Hvis ja, hvilke faktorer er det som gjør deg avhengig? Hvorfor tror du er du eventuelt ikke klarer / har lyst til å slutte? 9.Hvor mange timer hver dag er du aktiv? Det varierer. Noen dager spiller jeg veldig mye, andre dager veldig lite, og andre dager ikke i det hele tatt. 10.Hvor mange ganger har du takket nei til å finne på noe med venner fordi at du skulle raide/arena/andre ting på spillet? Hm. Er ikke ofte jeg finner på noe sammen med venner, fordi alle rl vennene mine bor langt vekk. Men om kjæresten (som bor i samme by som meg) vil noe logger jeg glatt av for å være med ham. 11.Hvordan reagerer du hvis noen ber deg om å slutte / logge av? Se spm. 10. 12.Hvor mange GODE venner har du? (Som du er med / snakker med nærmest hver eneste dag?) Jeg har 4 veldig gode venner som jeg snakker med hver eneste dag. Men de bor alle langt vekke fra meg for øyeblikket dessverre, så blir for det meste tyting på MSN, siden jeg ikke bare kan sykle de 4 kilometerne inn på Krokane for å besøke dem som før i tiden. 13.Føler du at du har flere venner på spillet? På hvilken måte er dette vennene dine? Nei. Jeg har to veldig gode venner i spillet som også er irl venner. Men de fleste andre jeg kjenner i spillet er bare bekjente som jeg snakker med in-game, og ikke "ekte" venner. Hvis man skjønner hva jeg mener. 14.Føler du at de vennene / bekjente på spillet er mer viktig for deg å ha et godt forhold til enn de du har i virkeligheten? Nei. RL venner > WoW. 15.Tror du at du har tjent eller tapt på å spille World Of Warcraft? Om du føler at du har tjent / tapt på det, hva føler du at du har tapt / tjent ? Etter at jeg har spilt føler jeg at jeg har tjent fin underholdning. 16.Hvordan tror du at du ville hatt det uten spillet? Litt kjipere enn nå kanskje. Grunnet min situasjon for øyeblikket, som jeg ikke skal gå i detalj om her. WoW har hjulpet meg gjennom mange depresjonsfaser. Før WoW (etter at jeg flytta vekk fra vennene mine da) hadde jeg ikke noe som virkelig hjalp når jeg var nede. Hadde jeg fremdeles bodd i Norge så hadde det vært annerledes. Da hadde jeg mest sannsynlig nesten ikke spilt i det hele tatt. 17.Hvordan tror du at du ville reagert om noen bare fjernet spillet fra deg akkurat nå, og ikke lot deg spille lenger? Jeg ser ingen grunn til at det skulle skje, siden jeg er såpass voksen at jeg vet selv hva som er bra og ikke bra for meg. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg ville reagert hvis det av en eller annen grunn skulle skje. Til å begynne meg hadde det vel kanskje vært litt kjipt å miste karakteren min som jeg har jobbet så mye med. Men det hadde jeg sikkert kommet meg fort over, og funnet meg en annen hobby. 18.Har du vært ærlig med deg selv gjennom denne undersøkelsen, eller har du formert svarene slik at du føler deg bedre med deg selv / slik at det ser best ut? Jeg har vært så ærlig som jeg kan. Hadde ikke dette vært et offentlig forum som alle kunne lese så hadde jeg utdypet litt mer og gitt lengre begrunnelser for svarene. Edit: Der hadde visst et par leifer sneket seg inn ja. Endret 14. august 2010 av Therawyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå