Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - Win7 64bit


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en PC som har fungert uten BSOD eller andre problemer siden den var ny i fjor høst.

 

De siste to dagene har jeg hatt to BSODer.

 

Den første fikk jeg da jeg spilte Civ3 (Opera, Live messenger bl.a gikk i bakgrunnen)

 

Den andre fikk jeg i dag da jeg hørte på musikk med Spotify mens jeg surfet litt på nett med Opera. Musikken ble påvirket av bruk av Opera, hørte knitring ved oppdateringer av nettsider. Under en tilfeldig operasjon (tror jeg byttet tab) så hang lyden seg opp i 2 sekunder og BSOD.

 

 

 

 

Legger ved nylige endringer i PC, PC config og dumpen vist av win7 etter oppstart etter den andre BSODen.

 

---

 

Ny HW og SW de siste ukene er:

 

3-4 uker siden: Stello DA100 DAC som er koblet til med USB (bytter mellom å bruke den med USB og coax fra lydkort). 

 

2-3 dager siden: Installerte PowerDVD 10 for  (ikke i bruk under BSOD). Bluray iso var mounted i Virtual clone drive fra samme tid.

 

2 uker siden: iTunes for å aktivere en iphone. programmet ville ikke fungere som det skulle, så endte opp med å installere det på en vista-maskin som fungerte problemfritt

 

 

 

---

 

Microsoft Windows 7 Pro OEM

Norsk, 64 bit, DVD

ASUS P7P55D DELUXE, Socket LGA 1156

P55 DDR3 SATA2 2*GBLAN FW

Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156

8MB, BOXED m/vifte CPU

Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5

XP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (7.8.7.20)

XFX Radeon HD 4770 512MB GDDR5

 

OS ligger på en 80GB Intel X25 SSD

Asus d2X lydkort

 

 

-------

 

Problemsignatur:

  Navn på problemhendelse:    BlueScreen

  OS-versjon:    6.1.7600.2.0.0.256.48

  ID for nasjonal innstilling:    1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

  BCCode:    1e

  BCP1:    0000000000000000

  BCP2:    0000000000000000

  BCP3:    0000000000000000

  BCP4:    0000000000000000

  OS Version:    6_1_7600

  Service Pack:    0_0

  Product:    256_1

 

Filer som bidrar til å beskrive problemet:

  C:\Windows\Minidump\072310-13868-01.dmp

  C:\Users\Sindre\AppData\Local\Temp\WER-18018-0.sysdata.xml

 

Les vår personvernerklæring på Internett:

  http://go.microsoft....88&clcid=0x0414

 

Hvis personvernerklæringen på Internett ikke er tilgjengelig, kan du lese personvernerklæringen frakoblet:

  C:\Windows\system32\nb-NO\erofflps.txt

 

---

 

 

 

 

 

Alle forslag mottas med takk.

 

Noen forslag til hvordan jeg kan fremprovosere en slik feil, slik at jeg kan bekrefte at feilen er rettet, når denne fremprovoseringen ikke gir meg BSOD etter fiks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg hadde sjekket ved en bsod er minnet, så kjør en memtest86

Så bør du rett og slett vurdere å ta en avinnstallering av de siste programmene du har lagt inn den samme uka som bsodene startet.

Videre bør du sjekke at harddiskene er i god stand (S.M.A.R.T verdier).

Lenke til kommentar

Ok, har kjørt denne i litt over en time nå, ut fra hva jeg kunne se, så kjørte den samme test om igjen etter en halv time, men jeg kjørte den til 100% to ganger, uten at det var noe feil der.

 

Om jeg misforstod, så kan jeg evetuentuelt kjøre den over natta. Stod ei linje nederst etter første gjennomføring at det ikke var funnet noen feil, og at jeg kunne trykke esc for å starte på  nytt.   Du mener den skal surre å gå i 4-8 timer?

 

 

Lenke til kommentar

Stemmer det.

Memtest86 har ca 8-9 tester som kjøres, men for å være sikker på at det ikke er minnet som feiler så anbefaler man ca 8 timer eller mer avhengig av mengden minne.

 

Det er dog sannsynlig at det ikke er minnet nå.

 

Har du forresten overklokket pcen i det hele tatt? Hvis ikke så kan det være lurt å sjekke at innstillingene til cpu er riktige.

Lenke til kommentar

Her ikke overklokket eller endret innstillinger manuelt. Kjørt på samme settings siden i høst.

 

Temperaturene ligger på rundt 40 grader på CPU og hovedkort ved normal surfebruk. Kjørte en superPI test for å stresse cpu litt nå, da gikk den opp til 48 grader, så ligger greit der synes jeg.

 

 

Lenke til kommentar

Kjørte CPU linpack. Fikk temperaturer opp mot 78-79 grader. (Talte ned fra 60minutter, stoppet etter ca 10 minutter da den spratt frem med noen resultater)

 

Litt skeptisk til å kjøre PSU-testen når jeg får hivd i ansiktet at det er på eget ansvar og at den er svært tøff på PSUen min?

 

 

Lenke til kommentar

Kjørte CPU linpack. Fikk temperaturer opp mot 78-79 grader. (Talte ned fra 60minutter, stoppet etter ca 10 minutter da den spratt frem med noen resultater)

 

Litt skeptisk til å kjøre PSU-testen når jeg får hivd i ansiktet at det er på eget ansvar og at den er svært tøff på PSUen min?

 

 

 

Om testen stoppet etter 10 minutter så er noe galt ja.

Vanligvis kjører den i en time.

Filene som spratt fram forteller deg om hvor lenge den har greid å kjøre uten feil.

Lenke til kommentar

Den stopper pga "CPU too hot", så regner med den treffer 80 grader, og da stopper testen. CPU-tempen kommer fort ned på normalen etter at testen stopper.

 

Ser at testen kjører med 5,1% overclock. I det PCen min fikk BSOD så var den ikke under stort stress (ref første post). Tror du/dere da at denne testen hinter til grunnen for min BSOD?

 

 

Lenke til kommentar

Nja, svært vanskelig å si , kan fortsatt rett og slett være en driver som kødder eller et problem med en av komponentene.

 

Men du bør egentlig ikke få problemer med temperaturen generelt sett, får du det så kan det tyde på at kjøleløsningen din ikke virker optimalt og derfor kan være et av problemene.

 

Ellers så bør du kanskje sjekke alt av drivere og se om noe av dette kan oppdateres.

 

Har du forresten stor nok psu?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er nok litt dårlig lufting i kabinettet, testen kjørte fint med åpen dør. 75 grader.

 

Skulle gjerne hatt en måte å fremprovosere BSODen, lettere å feilsøke og feilrette. PSUen skal være bra nok.  Tror den er 550W, har heller ikke noe kraftkrevende skjermkort.

 

 

 

 

Jeg holder en knapp på DACen min, får forske litt på om jeg klarer å fremprovosere feilen ved å bytte lydkilder av og på.  Andre forslag til hva som kan gjøres for å fremprovosere?  PCen går tilsynelatende helt greit, mulig 2 BSODer ikke er nok til å sykemelde PCen enda...

 

 

Lenke til kommentar

Fikk ikke fremprovosert BSOD ved å endre DAC-innstillinger...

 

I dag tidlig fikk jeg BSOD da jeg  skulle starte Asus Probe. Så da har jeg fått BSOD på tre forskjellige måter. Så jeg heller nok mot å ta en full rensk med reinstallasjon når jeg kommer hjem fra en ferietur i neste uke.

 

 

 

 

Dump:

 

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.256.48

ID for nasjonal innstilling: 1044

 

Tilleggsinformasjon om problemet:

BCCode: 1000007e

BCP1: FFFFFFFFC0000005

BCP2: FFFFF88000EA9DDE

BCP3: FFFFF880033777E8

BCP4: FFFFF88003377050

OS Version: 6_1_7600

Service Pack: 0_0

Product: 256_1

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...