nomore Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Hei, Eg skal til med å lodde litt i forbindelse med et par prosjekter eg har på gang. Og da trenger eg å designe egne kretskort. Pr i dag har eg ikke utstyr til dette, så enten må eg kjøpe eller lage utstyr for belysning og etsing. Men, det eg lurer på er å designe kortene og så bestille selve produksjonen fra noen andre. Noen som har erfaringer med dette? Tid, levering, pris osv. Det er ikke snakk om mange kortene som skal produseres hver gang og som regel blir det ett eller to. Kjenner til batchpcb.com, men har ikke bestilt noe derifra og er litt skeptisk til leveringstiden. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Har ikke erfaringer med å bestille, men på VELDIG enkle prosjekter så har jeg brukt dremmel for å file vekk kobberen, fungerer fin fint det, billig er det au.... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Blir nok ikke så veldig enkle kort, men ikke værre enn at hjemmeutstyr vil klare jobben. Problemet mitt er investeringskostnaden og plassbehovet utstyret tar. Det blir tross alt ikke så mange kretskort. Og da sitter eg med dyrt utstyr som brukes sjeldent og tar mye plass På kretskort med mindre en 1 mm baner vil eg nok bestille kort uansett, for å slippe problemer med banene. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Har laget noen hjemme, brukte "laserprinter på fotopapir" varianten, hadde en pose med jernklorid eller hva det enn heter og noe lut. Til belysning brukte jeg en blacklight pære, ikke det aller beste resultatet men godt nok Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Joda, eg vet om flere måter å lage kretskort på hjemme Problemet er at det krever utstyr om resultatet skal være av en viss kvalitet. Og dette utstyret koster i innkjøp og tar plass i en ellers overfylt og begrenset leilighet. Er derfor eg ønsker tips til bedrifter som tar i mot design og produserer selve kortet for meg. Selv om dette kanskje koster litt så KAN det svare seg i forhold til bedre sluttresultat, høyere kvalitet osv. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Har selv brukt PCBCart. Enkelt å sende dem filer direkte fra Eagle vist du bruker det. God hjelp fra support, og relativ raskt levert. (Kommer jo fra Kina, så må vel godta at det tar noen dager.... ) De kortene jeg har mottatt har vært av utmerket kvalitet. Gode loddeører, og perfekt silketrykk. De eneste feilene har vært i mitt design..... Endret 23. juli 2010 av Big_JT Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Har bekjente som har anbefalt http://www.pcb123.com/, men har ikke prøvd dem selv. Av norske har du jo http://www.elprint.no, men det kan jo være de er betydelig dyrere. En rekke norske universiteter og andre utdanningsinstitusjoner har kretskortfreser, så hvis du er tilknyttet noe slikt går det ann å forhøre seg. Endret 23. juli 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 31. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Blir nok ikke så veldig enkle kort, men ikke værre enn at hjemmeutstyr vil klare jobben. Problemet mitt er investeringskostnaden og plassbehovet utstyret tar. Det blir tross alt ikke så mange kretskort. Og da sitter eg med dyrt utstyr som brukes sjeldent og tar mye plass På kretskort med mindre en 1 mm baner vil eg nok bestille kort uansett, for å slippe problemer med banene. går an å lage ganske kompliserte kretser med slike kort fra clas: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152360210 du får også kjøpt spesial dings (ligner på et slags skrujern) for å skru bort en bane på slike kort. går veldig fort å få laget noe da. alt er jo relativt da. spørs hva du mener med ikke så veldig enkle kort. ellers så har jeg prøvd å etse hjemme. er ikke så forferdelig vanskelig. en liten uv-boks som man mekker selv, legge pcb på et plexiglass over uv, hmm. synes å huske jeg var kreativ med fremkallingen. kjøpte et stoff på dagligvare-butikken som fungerte fint (mulig det var plumbo ... skummelt ). etterpå så er det et raskt bad i syrebad, presto så har man et fiks ferdig kort. utstyret var ikke så forferdelig dyrt heller. men skal være enig i at det blir mye rot uttav produksjonen. feks. avfallet fra syrebadet er jo ikke bare å tømme i do. så sikkert ikke så dumt av deg å finne i en ekstern tjeneste. Men hvis ikke kortene er så alt for komplisert så ville jeg, helt klart gått for eksperimentkort slik som clas har. Endret 31. juli 2010 av ThorB Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. august 2010 Takker for alle innspill og forslag Til tider vil vi snakke om såpass avanserte kort at flere av komponentene er overflatemonterte komponenter, og banene på kretskortet vil da også til tider bli mindre enn 1 mm. Så hjemmeutstyr fungerer til en viss grad, men eg er redd det vil komme til kort her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå