abene Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Et hull i nettleseren Safari kan medføre tyveri av sensitiv informasjon. Les mer Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg testet proof-of-concept-siden på http://ha.ckers.org/weird/safari_autofill.html med Autofill påslått. Siden fant ingenting hos meg. Safari 4.1. Mac OSX 10.4.11. En annen bruker på Mac1.no med samme oppsett som meg fikk heller ingen påvist lekkasje. Men andre med Safari 5 og nyere OSX så at testsiden fant både navn, epostadresse, bosted og lignende. Så det oppfordres til å slå av Autofill inntil Safari blir oppdatert. Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac, så se opp PC-brukere), men ikke Firefox, Crome eller Opera. kilde: http://mac1.no/artikkel/9160/alvorlig-sikkerhetshull-i-safari Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac, så se opp PC-brukere), men ikke Firefox, Crome eller Opera. kilde: http://mac1.no/artikkel/9160/alvorlig-sikkerhetshull-i-safari I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning) AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning) AtW Det er korrekt at Internet Explorer fantes for Mac, men den siste og nyeste versjonen var IE 5.2.3 (som jo er noen versjoner siden). Etter denne var utgitt sluttet MS å oppdatere IE for Mac og for noen år siden ble nedlastingslinken på MS Mactopia fjernet og erstattet med en link til Apples nedlastingsside for Safari. Nå er også denne siden fjernet. IE 5.2.3 fungerer ikke med de nyeste versjonene av OSX. On June 13, 2003, Microsoft announced that it was ceasing further development of Internet Explorer for Mac and the final update was released on July 11, 2003. The browser was not included in default installation of Mac OS X v10.4 "Tiger" which was released on April 29, 2005. Microsoft discontinued support for the product on December 31, 2005 and removed the application from their Macintosh downloads site on January 31, 2006. Microsoft recommends "that users migrate to more recent web browsing technologies such as Apple's Safari." http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning) AtW Det er korrekt at Internet Explorer fantes for Mac, men den siste og nyeste versjonen var IE 5.2.3 (som jo er noen versjoner siden). Etter denne var utgitt sluttet MS å oppdatere IE for Mac og for noen år siden ble nedlastingslinken på MS Mactopia fjernet og erstattet med en link til Apples nedlastingsside for Safari. Nå er også denne siden fjernet. IE 5.2.3 fungerer ikke med de nyeste versjonene av OSX. On June 13, 2003, Microsoft announced that it was ceasing further development of Internet Explorer for Mac and the final update was released on July 11, 2003. The browser was not included in default installation of Mac OS X v10.4 "Tiger" which was released on April 29, 2005. Microsoft discontinued support for the product on December 31, 2005 and removed the application from their Macintosh downloads site on January 31, 2006. Microsoft recommends "that users migrate to more recent web browsing technologies such as Apple's Safari." http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac Det blir vel en smakssak hvordan man ser på slikt, jeg mener at et program fortsatt finnes, selv om det ikke blir oppdatert og kjører på eldre versjoner. På samme måte som IE6 finnes til windows, selv om man ikke kjører det på w7. Jeg kjenner fortsatt endel folk som kjører eldre versjoner av Apples OS. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Joda, nylig dukket opp et spørsmål på Mac1.no fra en som var i ferd med å installere Mac OS9 på maskinen sin (en PowerMac G4). Den første utgaven av OSX (public beta) ble lagt ut høsten 2000, så OS9 er et ganske gammelt OS. http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_9 Endret 23. juli 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 så det man skal frem til at alle nettleserne får( nye) sikkerhetshull med en gang de kommer i Windows versjoner ? det høres noe merkelig ut . Lenke til kommentar
killer_ulf Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 "Ifølge Grossman ligger feilen i WebKit, motoren bak Safari på både Mac og iOS-enheter, samt Googles Chrome-nettleser og andre mobile enheter. Testnettsiden ser ikke ut til å fungere i de aller nyeste versjonene av Chrome, muligens fordi Chrome ikke benytter seg av Apples Adressebok som Safari." - http://www.idg.no/macworld/article173484.ece Sealion: du sier at det rammer IE. Har du noen bevis borsett fra en Mac side ? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det er også verdt å merke seg at Internet Explorer og Internet Explorer for Mac faktisk bruker to (vidt) forskjellige motorer, så det som er galt i den ene trenger/trengte ikke nødvendigvis å være galt i den andre. Felles for begge er at de er brutalt dårlige, dog. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 I dag har Safari 4.1 (for OSX 10.4.11) blitt oppdatert til 4.1.1. Det var en dyptgripende oppdatering som krevde omstart av maskinen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Er ikke det litt spesielt, at nettleseren, som i utgangspunktet ikke burde ha så mye med oset å gjøre, gjør at oset trenger en omstart? Men dersom dette er på en MAC, så benyttes den kanskje til andre ting enn bare som nettleser? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Det er ikke en MAC. MAC er en forkortelse for Media Access Control address og er en nettverksadresseringsprotokoll som brukes på både PC og Mac. Det er en Mac, som er kortformen av Macintosh, en datamaskin med vindusoperativsystemet Mac OS som Apple lanserte over et år tidligere enn Windows 1.0 ble lansert. Macintosh/Mac OS ble lansert i januar 1984 og fyllte altså et kvart århundre i fjor. Microsoft lanserte Word 1.0 og Excel 1.0 høsten samme år, disse programmene fantes da kun i Mac-versjon, for Windows var jo ikke lansert enda. Idéen til navnet Macintosh fikk daværende Applesjef Steve Jobs noen år tidligere da han sommerjobbet på en eplefarm, en av USAs mest kjente eplesorter heter Macintosh. Nok om det. Jeg er enig i at det poenget at OS-et måtte restartes etter oppdateringen tyder på en ganske gjennnomgripende endring, det er sjelden man trenger OS-omstarter ved oppdatering av enkeltprogram. Men nettleseren Safari er likevel bare et program som alle andre, man kan godt avinstallere det uten at OS-et får hikke av den grunn. Faktisk er det fint mulig å bytte ut programmet Finder (tilsvarer Windows-utforskeren) med et tilsvarende program (f.eks Quicksilver eller A Better Finder) uten at OS-et sier stopp av den grunn. Tenk om man i Windows hadde prøvd å avintallere Windows-utforskeren, da hadde det blitt krøll da. Endret 30. juli 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 siden flere av programmene ( spesielt de under MS Windows) er så tett tilknytte operativsystemet at det går i kne når et av den fjernes så må det også være en grunn til at det er slik. det er nok både fordeler og ulemper uansett om programmet er tett tilknyttet oset eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå