Gå til innhold

Ny forsterker og mye kraftigere enn den gamle ! :)

Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp jeg... Jeg kjøpte meg en Onkyo for noen mnd siden

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR308B/onkyo-tx-sr308-receiver

Men jeg angrer... Jeg får ikke den kraften jeg vil ha til høytallerene mine, Så hvilken forsterker klarer og dra 12gx? tenkte litt på nad jeg da... Men må var under 3000kr brukt :)

her er mine høytallere:

http://ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-12-p78128/

Åssen forsterker burde jeg ha? pga jeg tenkte og bro-koble onkyo forsterkeren min men det er ikke bro-koblings utgang/ingang... Så beste for meg hadde vell vært og kjøpt en ny men hvilken? :)

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har gått i Elkjøp fella. De er faktisk nokså dyre. Du skulle ha gått for denne i stedet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=125443

Er en MEGET bra forsterker, med bra med kraft.

Tror også du missforstår brokopling. Dette er det vel ingen receivere som kan, da det er å serie kople 2 effekt trinn. Tipper du tenker på bi-amping, hvor du kan bruke 2 effekttrinn sammen, men det krever at du har 2 høytaller innganger på høytallerene dine.

Lenke til kommentar

Ser du har gått i Elkjøp fella. De er faktisk nokså dyre. Du skulle ha gått for denne i stedet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=125443

Er en MEGET bra forsterker, med bra med kraft.

Tror også du missforstår brokopling. Dette er det vel ingen receivere som kan, da det er å serie kople 2 effekt trinn. Tipper du tenker på bi-amping, hvor du kan bruke 2 effekttrinn sammen, men det krever at du har 2 høytaller innganger på høytallerene dine.

Æsj:( Faen ass det der var Billig jeg tror jeg har blitt lurt der ja :/ Menmen man lærer av sine feil...... Takk for svar jeg fikk mye ut av svaret ditt som var nyttig info :) Takk

Lenke til kommentar

Ett tips for en god stereoforsterker, som har alt man trenger, men ikke koster all verden: Onkyo AVL5.

Jeg har denne selv som PC anlegg, og den er meget god sammen med Dali. Den har 2 digital innganger, og flere analoge. Og en nokså god D/A konverter, noe som er viktig. Bygd meget bra også.

Skal du opp i klasser, så kikk på Norske Hegel.

Lenke til kommentar

Ett tips for en god stereoforsterker, som har alt man trenger, men ikke koster all verden: Onkyo AVL5.

Jeg har denne selv som PC anlegg, og den er meget god sammen med Dali. Den har 2 digital innganger, og flere analoge. Og en nokså god D/A konverter, noe som er viktig. Bygd meget bra også.

Skal du opp i klasser, så kikk på Norske Hegel.

Hehe :) Hegel blir vell litt for dyrt pga Jeg har bare 12gx liksom.... Eller F-series heter den gamle ;) Men jeg har den nye versjonen... :)

Lenke til kommentar

40 watt per kanal er kanskje i minste laget for en som ønsker noe kraftigere?

Da er Yamaha A-S700 til omtrent samme pris et langt bedre valg.

Den er rett og slett enormt kraftig.

Husk at Watt ikke er alt. Og heller ikke alltid oppgitt korrekt.

Yamahaen har oppgitt 90W i 8 ohm med THD på 0.016%, mens Onkyoen her 40W i 8 ohm med THD på 0.008. Det er en del mindre forvrengning av lyden. På samme forvrengning så er nok Yamahen ned i 80W eller noe slik vil jeg tro.

Onkyoen dobbler også wattene når motstanden halveres, det gjør ikke Yamahaen, noe som i det fleste tilfeller sier at Onkyoen har bedre strømforsyning. Onkyo juger og missviser så mye de kan på surround forsterkerene sine, da de oppgir wattene de yter i 6 ohm, mot det normale 8 ohm. Men de gjør vist ikke dette på Stereo forsterkerene sine av en eller annen grunn.

Når det kommer til sannferdig watt, så har jo Harman Kardon sine smålige oppgitte watt gjentatte ganger spillt ræva av.

Men la merke til en ting, begge oppgir "Damping factor", og jo høyere denne er, jo bedre skal en forsterker være til å kontrollere elementene i en høytaller. Da spesiell i bass området. Onkyo blir slått greit her med sine 60, mens Yamaha oppgir 240 eller høyere.

Men en annen fordel Onkyo har over Yamaha er tilkoplingene, hvor man med Onkyoen kan tilkople digitale kilder. Mens Yamaha ikke har annet enn analoge. Dette er praktisk hvor man kan forbi gå mesteparten av f.eks. PCens lydkort. Alle kilder kan koples til TV, hvor denne igjen koples digitalt til forsterker (minimalt tap fra Blu-ray osv) (De fleste TVer har også analoge utganger).

Ett par andre ting som gjør at jeg (personlig) setter Onkyoen foran Yamahaen, er både utseende og plass opptagelse. Men andre digger Yamahas retro utseende.

Hadde vært moro å hørt Yamaha skikkelig en gang.

Men husk at Hegel er ikke så veldig langt unna disse i pris: http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=0&id=1749

Halveprisen så får man også denne: http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=184,187&id=1306

Liker man litt rock osv, så skal vist dette være toppen av haugen.

Lenke til kommentar

Yamahaen står utstilt på mediamarkt her jeg bor (og snart forhåpentligvis jobber). Samme med onkyoen, men den er ikke koblet opp.

Jeg leste derimot en review, som mente at yamahaen var en hel del mer dominerende enn onkyoen.

Kan også si at yamahaen ikke har noe problem med å drive et par av yamaha sine større høytalere. Og det mer enn høyt nok uten forvrenging eller andre plager, det var nok butikkmiljøet som satte stopp for lydmengden først, ikke forsterkeren.

0.008% forvrenging ved 80 watt er fortsatt dobbelt så mye som onkyoen klarer, og jeg mistenker at onkyoen ikke klarer like lav forvrenging ved 4ohm som ved 8 ohm.

EDIT: I følge reviewen jeg fant begynner onkyoen å forvrenge veldig raskt når du går over den spesifiserte effekten, noe som er typisk for digitale forsterkere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Om man kjøper flere kvadrat billige elementer, topper med horndiskant, i flere hundre liters sponkasser er det vel grunn til å anta at oppløsning og mikropromiller forvrengning ikke er øverst på ønskelista ved valg av forsterker. I en verden av dårlige analogier blir det en rosa metallic Hummer (altså ikke helt noen av delene)

Nå det gjelder omsetting av elektrisitet til lydtrykk, har du tenkt på en billig PA-topp? Den vil kunne kontrollere bassene, mens recievern kan ta toppen (sjekka ikke om du har bi-amp mulighet her...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om du har kjøpt deg forsterker enda men kan anbefale NAD c372, bruker denne til mine B&W høytalere og er kjempefornøyd, kraft i massevis. Usikker på hvor mange watt den måler, men det er vertfall 100 eller 80 watt. Tror den skal klare 150w i 8 ohm. Du finner den en gang i blant for 3500kr på finn eller andre anonse sider, jeg kjøpte min for 3700kr for et par måneder siden :)

EDIT: se der ja : 2 x 150W Minimum Continuous Power into 4/8 ohms

Sitert fra http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/C-372-Stereo-Integrated-Amplifier/

Endret av -Perry-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...