Yawa Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg har denne lange, og tungvinde, url'en: > /?side=produkt-informasjon&cat=1&sub=1&type=2&produkt=104477 Jeg kjørte denne: > RewriteRule /side/(.*)/cat/(.*)/sub/(.*)/type/(.*)/produkt/(.*)/ ?ek=$1&cat=$2⊂=$3&type=$4&produkt=$5 fikk noe 500-feilmelding, men resultatet skulle blitt noe slikt: > /side/produkt-informasjon/cat/1/sub/1/type/2/produkt/104477 Selv om det ikke fungerte helt, ville jeg uansett hatt det noe slikt: > /produkt-informasjon/1/1/2/104477 Altså fjernet variablene og bare latt verdiene være igjen. Men etterhvert som jeg går gjenneom "revolusjonen" håper jeg å ende opp med dette: > /produkt-informasjon/kategorinavn/underkategorinavn/typenavn/produktnavn For å bytte ut ID'ene med navnene som er assosiert med ID'ene tenkte jeg kansje at PHP hadde vert veien å gå. Menyen holder følge med url'ene da. Så brukeren hele tiden kan se hvor de er. Noen som kan hjelpe meg på vei her? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Kategori og underkategori bør ikke være et krav for å få unikt treff på produktnavn. Kategorier er metadata. Egentlig skal det holde med /produkt/produktnavn eller /p/produktnavn. Men dette er avhengig av at produktnavn er unikt. Noe det ikke alltid er... F.eks. /p/fjelltelt som er blått /p/fjelltelt som er rødt osv. I bloggverdenen har de laget noe som kalles en slug. Dette er en unik identifikator som er relatert til tittelen på siden. F.eks. /p/fjelltelt-bla eller /p/fjelltelt-rod Men om du klarer å løse dette kun med Apaches rewriterules er jeg usikker på... Kanskje denne kan hjelpe deg: http://www.phpaddiction.com/tags/axial/url-routing-with-php-part-one/ EDIT: Og bare for å pirke bortpå det med at bruker skal vite hvor han er... Adressen er ikke en god måte å vise dette på... Da er det bedre med en form for "breadcrumbs" mellom header og hovedramme... F.eks. "Friluftsliv -> Telt -> Fjelltelt" hvor alle ordene er linker som fører tilbake til oversikten i den kategorien. -C- Endret 24. juli 2010 av ChristianW Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 takker for svar. og: har en sånn "breadcrumbs" også, i toppen av siden. Men er en kategorimeny på høyresiden også, som brukeren benytter seg av for navigereing/filtrere resultatet, etter at ett valg i hovedmenyen er valgt (på toppen). Da denne menyen er synlig hele tiden, syns jeg det hadde vert greit å vise hvilke valg som er foretatt til enhver tid... Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Du vil gjøre om denne? /index.php?side=produkt-informasjon&cat=1&sub=1&type=2&produkt=104477 Prøv med denne: RewriteRule ^([a-zA-Z0-9_-]+)/?/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)?$ index.php?side=$1&$2=$3&$4=$5&6=$7&$8=$9 Litt usikker på om - er et spesial tegn, så hvis den ikke fungerer, prøv denne: RewriteRule ^([a-zA-Z0-9_\-]+)/?/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)?$ index.php?side=$1&$2=$3&$4=$5&6=$7&$8=$9 Linken blir da: www.domene.no/produkt-informasjon/cat/1/sub/1/type/2/produkt/104477 Endret 29. juli 2010 av Thomas. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Det er vel akkurat det samme som denne: > RewriteRule /side/(.*)/cat/(.*)/sub/(.*)/type/(.*)/produkt/(.*)/ ?ek=$1&cat=$2⊂=$3&type=$4&produkt=$5 Som gi denne: > /side/produkt-informasjon/cat/1/sub/1/type/2/produkt/104477 bare hakket mer innviklet... RewriteRule ^([a-zA-Z0-9_\-]+)/?/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([ 0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)?$ index.php?side=$1&$2=$3&$4=$5&6=$7&$8=$ 9 RewriteRule /side/(.*)/cat/(.*)/sub/(.*)/type/(.*)/produkt/(.*)/ ?ek=$1&cat=$2⊂=$3&type=$4&produkt=$5 Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er vel akkurat det samme som denne: > RewriteRule /side/(.*)/cat/(.*)/sub/(.*)/type/(.*)/produkt/(.*)/ ?ek=$1&cat=$2⊂=$3&type=$4&produkt=$5 Som gi denne: > /side/produkt-informasjon/cat/1/sub/1/type/2/produkt/104477 bare hakket mer innviklet... RewriteRule ^([a-zA-Z0-9_\-]+)/?/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([ 0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)/([a-z]+)/([0-9]+)?$ index.php?side=$1&$2=$3&$4=$5&6=$7&$8=$ 9 RewriteRule /side/(.*)/cat/(.*)/sub/(.*)/type/(.*)/produkt/(.*)/ ?ek=$1&cat=$2⊂=$3&type=$4&produkt=$5 Med den jeg skrev trenger du ikke ha akkurat de leddene du vil ha i linken. Du kan ha hva som helst: /noeher/noeher/tall/noeher/tall/noeher/tall/noeher/tall Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 skjønner, men jeg ville helst tatt bort allt som hadde med "noeher" eller variablene og kun sitte igjen med veriene Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Denne dukket opp i RSS-feeden min idag http://css-tricks.com/guidelines-for-uri-design/ -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå