ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hei. For en uke siden, slo pc'en min plutselig seg av. Jeg tror grunnen var det enorme tordenværet utenfor den dagen som rett og slett ødela litt av hvert i pc'en (stasjonær). Jeg ringte en som kunne med data, og han sa at det mest sansynlig var hovedkortet eller strømforsyningen. Jeg testet begge delene på en annen maskin, og det viste seg at han hadde rett, begge var gåent. Nå har jeg kjøpt ny strømforsyning, hovedkord, minnebrikker og harddisk, alt monterte jeg i dag. Men når jeg skulle starte opp maskinen, slår ikke skjermen seg på!! Må også si at første gangen jeg startet maskinen, re-startet den seg selv 3-4 ganger før viftene og alt det der gikk som normalt, men skjermen slår ikke seg på! Hva kan være galt? Kan det være prosessoren? Selv om den bare er et halvt år gammelt... Kan det være skjermkortet? Den er forøvrig også bare litt over 6 måneder gammelt.. Off, kan noen vær så snilt hjelpe en kar som er dritt lei av å sitte på en super-treig bærbar? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Du må rett og slett teste ALLE komponentene i en maskin som fungerer for å finne ut om disse fungerer. Trolig kan også cpu og skjermkort være skadet. Du trenger heller ikke å opprette 2 like tråder, har flettet disse to sammen inntill en moderator får slettet det ekstra innlegget ditt. Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Du må rett og slett teste ALLE komponentene i en maskin som fungerer for å finne ut om disse fungerer. Trolig kan også cpu og skjermkort være skadet. Du trenger heller ikke å opprette 2 like tråder, har flettet disse to sammen inntill en moderator får slettet det ekstra innlegget ditt. Beklager for det med to tråder.. Oppdaget at jeg postet feil, men fant ikke ut hvordan jeg slettet.. Har et spørsmål, slår ikke skjermen seg på uanset om cpu'en ikke fungerer? Og kan skjermkortet likevel være skadet selv om viften på kortet går? Og på det nye hovedkortet er det tre lys lamper, og alle tre lampene lyser blått, hva kan det indikere? Endret 23. juli 2010 av ahols91 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Beklager for det med to tråder.. Oppdaget at jeg postet feil, men fant ikke ut hvordan jeg slettet.. Har et spørsmål, slår ikke skjermen seg på uanset om cpu'en ikke fungerer? Og kan skjermkortet likevel være skadet selv om viften på kortet går? Og på det nye hovedkortet er det tre lys lamper, og alle tre lampene lyser blått, hva kan det indikere? Skjermen skal slå seg på uansett ja, men ikke alle skjermer som kan gi noen logo , finnes jo en mulighet også for at skjermen har fått problemer også. Hvis det var et kraftig lynnedslag så kan jo en sikkring i selve skjermen ha røket. Når det gjelder lampene på hovedkortet er jeg ikke sikker, bør stå i manualen? Finner du ikke ut av det poster du modellen på hovedkortet her så skal jeg se på det når jeg våkner i morgen. Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Du må rett og slett teste ALLE komponentene i en maskin som fungerer for å finne ut om disse fungerer. Trolig kan også cpu og skjermkort være skadet. Du trenger heller ikke å opprette 2 like tråder, har flettet disse to sammen inntill en moderator får slettet det ekstra innlegget ditt. Beklager for det med to tråder.. Oppdaget at jeg postet feil, men fant ikke ut hvordan jeg slettet.. Har et spørsmål, slår ikke skjermen seg på uanset om cpu'en ikke fungerer? Og kan skjermkortet likevel være skadet selv om viften på kortet går? Og på det nye hovedkortet er det tre lys lamper, og alle tre lampene lyser blått, hva kan det indikere? Her er hovedkortet.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485684 Endret 23. juli 2010 av ahols91 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Regner med at du har innboforsikring,meld fra om skaden asap så får du dekket hele pcen/skjerm minus egenandel.. Skjermen kan du sikkert teste på laptopen du sitter på. Endret 23. juli 2010 av taz Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 3 Blåe lys på hovedkortet betyr vist kun at cpu er i phase 3 modus. Selve lysene er altså ikke en indikasjon på om ting fungerer eller ikke, men sannsynligvis for å illustrere hvilken tilstand den er i (load idle). Lenke til kommentar
formann Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Som nevnt over burde du kontakte forsikringsselskapet ditt. Selv om komponenter fungerer umiddelbart etter et lysshow er det slett ikke sikkert de er friske. Statisk elektrisitet og andre kraftige spenningstopper vil nesten alltid svekke de skjøre kretsene i elektronikk. Da kan det gå alt fra en dag til flere mnd/år før døden inntreffer. Det gjelder både PC, TV, forsterkere osv. I min erfaring er det mer vanlig at komponenter overlever den første smellen, og at det tar noen dager/uker før de slutter å fungere. Det eneste unntaket er strømforsyninger, som naturlig nok får den værste smellen. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 I min erfaring er det mer vanlig at komponenter overlever den første smellen, og at det tar noen dager/uker før de slutter å fungere. Det eneste unntaket er strømforsyninger, som naturlig nok får den værste smellen. Det har nok sammenheng med at deler av elektronikken er beskyttet av dioder, som gjerne tåler kun en trøkk. De er neppe ment å ta støyten for et lynnedslag, men kan nok i en del tilfeller tilsynelatende redde kretsene bak. Den billigste og sikreste måten å beskytte elektisk utstyr når det tordner, er å dra ut alle kontakter inkludert kabel og telefon. Det samme bør en gjøre når en reiser på ferie eller dersom det meldes tordenvær om natten. Legger ved en link til VG - Lynnedslag tar knekken på 3000 PC'er årlig: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10034874 Har liten erfaring med erstatning fra forsikringsselskaper, men denne setningen bør være til ettertanke: Pc-er faller fort i verdi og når egenandelen er på et par tusen kroner, så er det nesten billigere å kjøpe en ny, sier Voll (i Gjensidige). Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Nå er jeg forbannet!!!! Var i dag med en dataleverandør og testet med et annet skjermkort, og da startet alt sammen fint og skjermen der kom på! Så vi gikk utifra at det var skjermkortet som var gåent, so jeg kjøpte et nytt skjermkort; https://www.ardata.no/ardata/default.asp?page=vare&ProdusentID=GV%2DR577UD%2D1GD# Men når jeg kom hjem og skulle kople til alt, skjedde faen med det samma problemet... har ikke peil på hva som er galt.. alt startet jo med dataleverandøren!!1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hmm vanskelig det her ahols tror det er like greit å kjøpe en oppgraderings pakke fra komplett feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479156 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 Når du først er igang. Virker som lynet har tatt mer en grafikkortet ditt. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Hvis skjermen ikke slår seg på, er det ikke utenkelig at det kan være skjermen som er problemet. Prøv med en annen skjerm om du har dette tilgjengelig, evt. med TV hvis du har VGA/DVI/HDMI-tilkobling i begge ender (TV+PC). Hmm vanskelig det her ahols tror det er like greit å kjøpe en oppgraderings pakke fra komplett feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479156 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 Når du først er igang. Virker som lynet har tatt mer en grafikkortet ditt. Nå har jeg kjøpt ny strømforsyning, hovedkord, minnebrikker og harddisk, alt monterte jeg i dag. Endret 23. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Testet skjermen din med en annen PC/kilde? Edit: Var en før meg gitt Endret 23. juli 2010 av KoKo_ Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Nå slo den seg på! Alt funker! Sånn plutselig... Men den slår seg av etter et halvt minutt.. Why?!?!? Edit: prosessoren står på ca 80 grader.. Litt mye? Endret 23. juli 2010 av ahols91 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Ja, det er litt mye, og en sansynlig grunn til rebootene dine. Sjekk om du har gjort noe feil med montering av kjøling etter hovedkortbyttet ditt Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Nå er alt i orden! Cpu temp'en er som den skal, og det nye skjermkortet er GREIT, men selvfølgelig et par-tre hakk under de beste i tre tusen kroners klassen.. Takker alle sammen for hjelp, og anbefaler alle å gå til en dataforhandler med en gang du skulle være så uheldig å få ødelagt datamaskinen din av et lynnedslag, for å finne ut hva som har røket og hva som ikke har Lenke til kommentar
johkri Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Nå er alt i orden! Cpu temp'en er som den skal, og det nye skjermkortet er GREIT, men selvfølgelig et par-tre hakk under de beste i tre tusen kroners klassen.. Takker alle sammen for hjelp, og anbefaler alle å gå til en dataforhandler med en gang du skulle være så uheldig å få ødelagt datamaskinen din av et lynnedslag, for å finne ut hva som har røket og hva som ikke har Og hvorfor ikke kjøpe et overspenningsvern i samme slengen? :-o Det er ikke så altfor dyrt. http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=overspenningsvern Lenke til kommentar
ccc3 Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Nå er alt i orden! Cpu temp'en er som den skal, og det nye skjermkortet er GREIT, men selvfølgelig et par-tre hakk under de beste i tre tusen kroners klassen.. Takker alle sammen for hjelp, og anbefaler alle å gå til en dataforhandler med en gang du skulle være så uheldig å få ødelagt datamaskinen din av et lynnedslag, for å finne ut hva som har røket og hva som ikke har Og hvorfor ikke kjøpe et overspenningsvern i samme slengen? :-o Det er ikke så altfor dyrt. http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=overspenningsvern Hehe! Kjøpte det og i samma slengen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå