Gå til innhold

Problemer med harddisk

Anbefalte innlegg

Hei godtfolket!

Har problemer med harddisken min (WD RE4-GP). Har oppført seg merkelig nå senere tid og vært veldig treg. Videoer og lignende på disken "lagget" osv.

Plutselig forsvant den. Tok restart, så kom den fram igjen. Men når jeg åpner den sier den: "E:\ is not accessible. The disk structure is corrupted and unreadable."

Western Digital Data LifeGuard Diagnose sier:

Test Option: EXTENDED TEST

Model Number: WDC WD2002FYPS-01U1B0

Unit Serial Number: WD-WCAVY0445132

Firmware Number: 04.05G04

Capacity: 2000.40 GB

SMART Status: PASS

Test Result: FAIL

Test Error Code: 08-Too many bad sectors detected.

Test Time: 01:47:05, July 23, 2010

Test Option: QUICK TEST

Model Number: WDC WD2002FYPS-01U1B0

Unit Serial Number: WD-WCAVY0445132

Firmware Number: 04.05G04

Capacity: 2000.40 GB

SMART Status: PASS

Test Result: PASS

Test Time: 01:56:13, July 23, 2010

Chkdsk klarer å finne volume label på disken.

Men den klager på "Corrupt master file table."

"Windows will attempt to recover master file table from disk."

"Windows cannot recover master file table. CHKDSK aborted."

Dette i read-only mode btw.

Noen tips/forslag? Er trossalt en relativt dyr 2TB disk som var godt fylt opp. :/

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

getdataback er det verktøyet jeg alltid går til når det gjelder korrupte disker for å redde ut data. Desverre er det ikke gratis, men du kan med demoversjonen ihvertfall sjekke om det kan hjelpe deg (dog du kan bare se hva den finner, ikke kopiere dataene uten lisens).

Om disken har gått tregere og tregere så er det dog en sterk indikator på at disken er på vei til å dø, så jeg ville annbefalt i alle tilfeller å redde ut de datene du kan snarest mulig. en S.M.A.R.T test vil normalt også avedekke de fleste fysiske problemer på disken så du kan få bekreftet at den er defekt og få den sendt inn til reklamasjon etter du forhåpentligvis får reddet ut dataene dine. harddisker kjøpt i norge har 5 års reklamasjonstid, så i og med at det er en 2TB disk (relativt ny med andre ord) så er den nok innenfor reklamasjonstiden vil jeg tro.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ifølge western digital verktøyene er det ikke noe iveien med SMART-greiene.

Ikke tregere og tregere men at videoer på disken ikke spilte av uten å hakke/lagge.

Var bare 1 partisjon på disken og den var temmelig full etterhvert.

Lenke til kommentar

Har en helstabel her med disker med liknende problem. Bare en ting som hjelper stort sett og det er backup. Men hvem bryr seg om sånt. I allefall ikke meg, med mindre det er noe jeg absolutt ikke vil miste da brenner jeg det ut på cd dvd i minst 2 eksemplarer. Resten er det ikke så nøye med.

Brukt get databack i flere tilfeller med varierede resultat. Må være mangemillionær hvis man skulle brukt IBAS eller tilsvarende tjenester. :p

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg husker ikke hvor mye av viktige saker jeg hadde på disken.

Hukommelsen er ikke på topp. Pluss det var ganske mye på den etterhvert.

Er ikke så lett å ta backup av en 2TB harddisk ;-)

Men er det ikke noe jeg kan prøve/gjøre i det hele tatt?

Er harddisken ødelagt? Den er fra 2009 så er jo relativt ny.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

"Recover Data for FAT & NTFS" også kjent som getdataback (tror jeg?) har funnet alle filene på harddisken. Men siden det er trial så vil den jo selvfølgelig ikke ordne noe. Så.. what to do? :p

*edit*

Viser seg at det ikke er samme programvaren. Kjører nå GetDataBack. Ser ut til at den kommer til å bruke lang tid men noe skjer hvertfal. :)

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg vil anbefale deg om du ikke kommer i mål med kopieringen din, er å kontakte diverse datarekonstruksjons firmaer. Jeg har benyttet meg av Ahlberg data en gang tidligere etter et harddisk krasj. Og det ble ikke så dyrt heller. :)

Endret av Runar
Fjernet reklame.
Lenke til kommentar

Jeg fikk reddet så og si alt med dette her getdataback greiene. Men er stort problem å flytte filer fra en 2TB harddisk, er trossalt ikke en liten disk.

Nå skal den være helt i orden igjen men jeg er alikevel skeptisk til å bruke den.

Burde kanskje lage en partisjon ekstra på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...