terjed Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt V1? Fungerer Hologram AF som forventet, eller slår den inn litt for ofte (selv når det ikke er spesielt mørkt)? Er fargene på bildene like "blasse" som man får inntrykk av i testene jeg har lest? Særlig sammenlignet med G5. Er det vanskelig å holde kameraet når blitsen er oppe, selv når man er vant til kameraet? Er batterikapasiteten tilfredsstillende med ett ekstra batteri, eller må man ha 3-4 ekstra betterier med seg på ferieturen? Er det andre ting dere vil bekrefte/avkrefte? Håper dere kan være litt objektive og ærlige på dette. Dere har jo uansett ikke gjort noe dårlig kjøp.... Lenke til kommentar
respatex Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hei! Jeg har bare hatt kameraet i ei knapp uke, og det er begrenset hva jeg har fått testet selv ennå, men tror jeg kan svare for noe. Jeg har ingen direkte problemer med at Hologram AF aktiveres, men kameraet fokuserer treigere. Hva forventer du? Man må nesten sammenligne direkte med et annet kamera, under like forhold for å si noe sikkert om fargene. Det har jo noen gjort, og kameraet får kritikk så det holder på dette punktet. Les reviews. Sliter fremdeles en del med venstre hånd på kameraet, blitzen vil opp, men blir holdt nede av pekefingeren.... :wink: Det må da gå an å holde fingrene unna! :smile: Batterikapasiteten er dårlig. Burde ihvertfall lades raskere enn det brukes opp! Må ha ekstra på turer. ELLERS er jeg fornøyd så langt, det er et kamera som passer mitt bruk. Gode bilder tross alt, god AF, bra video, størrelsen og designet er sjef. Lykke til! Lenke til kommentar
terjed Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Takk for svaret. Har et tilleggsspørsmål: Blir bildene/fargene bedre om man justerer saturation manuelt i kameraets instillinger? Løser det problemet helt? Ellers er jeg enig i at designet er tiltalende. Det tror jeg de fleste er enige i, på tross av blitsens plassering. Håper på flere erfaringer... Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Her ser du samme bildene tatt med V1, G5 og Nikon 5400. Alle er fantastisk gode bilde spør du meg. Er det noen som har kommentarer på bildene. Har sjølv bestilt V1 og får det man-tir. http://digitalcamera.impress.co.jp/03_07/toku2/ Royrogers Lenke til kommentar
Strat Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Er det noen som har testet ut videofunksjonen på V1? "Fullskjerm" video var noe av det som for meg gjorde kameraet ekstra interressant. De korte snuttene jeg har lastet ned fra tester virker ikke særlig overbevisende. Er det noen som har kommentarer eller link til video tatt med V1? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Hologram AF slår til for ofte etter min mening. Fargene er noe blasse grunnet bla. lav kontrast. Har foreløpig ikke prøvd å justere dette i kameraet. Videofunksjonen er blant de bedre. Vi har lagt ut en videosnutt på siste side i Sony V1-galleriet: http://galleriet.akamera.no/albup16 OBS! Videoen er på over 3 MB. MLW Lenke til kommentar
Xmag Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt V1? Fungerer Hologram AF som forventet, eller slår den inn litt for ofte (selv når det ikke er spesielt mørkt)? Har hatt kameraet i noen uker nå og kan ikke si at Laser-griden har vært til sjenanse noen ganger. Dersom den brukes under forhold der den kanskje ikke er nødvendig synes den knapt, og hva er da problemet? Er fargene på bildene like "blasse" som man får inntrykk av i testene jeg har lest? Særlig sammenlignet med G5. Har ikke sammenlignet med andre kameraer, men generelt har jeg lite å utsette på farvegjengivelsen. Av det lille jeg har sett på galleriet presentert her på akam, virket farvegjengivelsen helt kurant. For meg er det ikke noe mål i seg selv å ha sterke farver i bildet dersom motivet ikke har det. Etter den (lille) erfaringen jeg har med dette kameraet og digitalfotografering generelt, vil jeg si at farvegjengivelsen er nøytral. Er det vanskelig å holde kameraet når blitsen er oppe, selv når man er vant til kameraet? Dette har ikke vært noe problem for meg. Det er egentlig ganske intuitivt hvor man skal ha venstre hånd når den ikke skal være i veien for blitzen... Er batterikapasiteten tilfredsstillende med ett ekstra batteri, eller må man ha 3-4 ekstra betterier med seg på ferieturen? Batterikapasiteten er for liten i forhold til hva kameraet krever av effekt. Jeg har to ekstra batterier (3 i alt) og det har holdt bra for meg hittil. Ikke opplevd å gå tom ennå med tre fulladede batterier. Problemet er at de lades i kameraet, så for å hele tiden kunne ha ladede batterier har jeg vurdert å skaffe en bordlader, men det får bli med drømmen enn så lenge :oops: Er det andre ting dere vil bekrefte/avkrefte? Støynivået er etter min mening i overkant høyt. Hvorvidt det er bedre eller dårligere enn konkurrentene vet jeg ikke da jeg er en novise i digitalfotografering, men jeg innbiller meg at støyen ligger over snittet. En annen stor ulempe med kameraet er MSPro. Dobble prisen av CF og vel så det. Ellers driver jeg å prøver meg frem og det er gøy I og med at mye er så nytt, kan det hende at vurderingene mine er gjort på feil grunnlag, men dette er i alle fall det jeg per i dag mener. Jeg har akkurat kommet hjem fra ferie og har ikke sjekket bilder så veldig i detalj så jeg tar et lite forbehold om at det jeg har skrevet kan være feilaktig (jeg er ingen ekspert). Uansett er jeg foreløpig meget godt fornøyd med kameraet. Tror ikke jeg hadde blitt mer fornøyd med et annet. Lenke til kommentar
Strat Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Første halvdel av videosnutten på: http://galleriet.akamera.no/albup16 virker som den hakker mye mer enn siste halvdel. Har prøvd videoen fra flere harddisker, med samme resultat hver gang. Opplever mlwirak eller noen av dere andre dette problemet? Kan det være hakking ved opptak? Noen som har kommentarer til dette? Lenke til kommentar
terjed Skrevet 16. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2003 Det finnes ingen perfekte kameraer enda... (kanskje bortsett fra D10 hvis 6 mpx er nok, men det er jo speilrefleks). Ellers heller jeg nå mot V1 etter å ha lest testene på dpreview og andre siter. V1 ble jo også kåret til årets semipro kamera i en kåring denne sommern. Virker som mange siter skryter kameraet opp i skyene og andre (som Akam) er mest negative til kameraet. Vet ikke hvorfor det blir så forskjellige vurderinger? En god nr 2 er G5... C5050 har alt for treg autofokus i følge en del tester. Så det egner seg visstnok ikke til action-fotografering (dette inkluderer vel f.eks bilder av barn i bevegelse). Men for meg virker det som 1/8" CCD-brikken (som er felles for alle disse kameraene) ikke er 100%. Altså at kameraene gjør en jobb som er det maksimale av hva CCD-brikken kan levere, men at brikken kanskje har noen svakheter. Det trengs bedre billedbrikker i semipro-klassen for at bildene skal bli bedre, eller....? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 V1 kom godt ut i testen på Akamera. At vi også prøver å finne negative ting om kameraet ser jeg som en selvfølge, en test skal ikke være en reklamebrosjyre. Helt enig i at de nye 5 Megapiksel CCD-brikkene ikke virker optimale. MLW Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Kom akkurat hjem fra en 5 dagers tur i lavo på femundssjøen, og hadde med meg DSC-V1. Har to batterier til kameraet, det som fulgte med kameraet (750mAh) og et på 675mAh (ekstrabatteri, gir 15% mindre enn orginalbatteriet). Disse to batteriene hold akkurat til å fylle et minnekort på 512+32 mb, med både bilder og video. Batterikapasiteten er ikke allverdens bra, men man kan vel ikke forvente annet av et kamera i denne størrelsen. Kommer til å legge ut bilder fra turen i løpet av helgen. Kan suplere med en link her, hvis noen er interessert i å se på kvaliteten. Gt Edit: Jeg brukte lcd-skjermen på alle bildene og filmene jeg tok, og jeg så også igjennom disse underveis. Det hadde nok ikke gjort noe om jeg hadde med et batteri til, men jeg greide meg helt fint med de to jeg hadde. Skulle tro at man kan greie seg med et batteri om man har 256MB kort eller mindre, hvis man tenker litt over hvor lenge man lar kameraet stå på "tomgang". Når det gjelder pris i forhold til ytelse, synes jeg ikke ca 9000kr inkl frakt, ekstra batteri, 512MB + 32MB memorystick, er så ille for dette kameraet! Lenke til kommentar
terjed Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Høres spennende ut. Selvfølgelig er vi interessert i å se bildene dine ! "Real life" bilder er jo bare flott for oss som fortsatt vurderer... Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Noen "Real life" bilder tatt med Sony DSC-V1: www.gthansen.no/DSC-V1 Har krympet bildene fra 2592x1944 til 1024x768. EXIF dataene for hvert bilde er inntakt, for de som ønsker å lese disse. Bildene er ikke justert på noe som helst måte, unntagen i størrelse. Skal prøve å få ut en mer utfyllende bildeserie i løpet av helga eller i begynnelsen av uka som kommer. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Mange pene bilder der ja. Kan jo ikke si fargene er direkte blasse, syns de var veldig så fargefulle jeg! Hvor mange bilder klarer man og ta med ett 128mb mem.stick kort og holder batteriet til og fylle ett slikt kort? Ser ikke ut som om jeg får tak i O-750Uz til ferien, så da må jeg kanskje investere i en V1 Lenke til kommentar
terjed Skrevet 19. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2003 Enig. Jeg synes også fargene ser fine ut. Har du gjort noe med instillingene i kameraet? Som hvitbalanse eller fargejusteringer? Forøvrig fine bilder du har tatt også. Så ut som en knallfin tur. Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Mange pene bilder der ja.Kan jo ikke si fargene er direkte blasse, syns de var veldig så fargefulle jeg! Hvor mange bilder klarer man og ta med ett 128mb mem.stick kort og holder batteriet til og fylle ett slikt kort? Ser ikke ut som om jeg får tak i O-750Uz til ferien, så da må jeg kanskje investere i en V1 Du får plass til ca 50 bilder i 5.0M oppløsning på et 128MB kort, og jeg tror nok det medfølgende batteriet skulle holde hvis du ikke har tenkt til å bli alt for avansert i bildetagingen. Til kreativ fotografering kommer nok et ekstra batteri godt med, men jeg greide meg helt fint med ett batteri da jeg var på en "testrunde" med kameraet i nordmarka. Tok da fint 50-60 bilder hvor jeg fiklet med alt som var av innstillinger, samt at jeg fylte opp minnekortet med video på veien hjem (ca 25min med video). Prisen på batteri (750mAh) ligger på rett under 600kr, og det er det verdt. Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Enig. Jeg synes også fargene ser fine ut. Har du gjort noe med instillingene i kameraet? Som hvitbalanse eller fargejusteringer? Forøvrig fine bilder du har tatt også. Så ut som en knallfin tur. Alle bildene, unntatt de to første, er tatt med fabrikkinstillinger, og er ikke oppskarpet eller behandlet på noen som helst måte. Farge, skarphet osv er satt til 0 på alle bilder. De to første bildene har manuell hvitbalanse, og det andre bildet har lukker-prioritet, men det er også alt som er gjort såvidt jeg husker. Resten har automatisk hvitbalanse. Så lenge man er klar over hva hvitbalanse er, så ser man fort om man har feil hvitbalanseverdier. Da er det bare å velge et av de forhåndslagrede innstillingene, eller ha med seg et hvitt ark man kan justere hvitbalansen opp mot. Jeg har brettet sammen et litt tjukt A4-ark og lagt i kameravesken, i tilfelle kameraet skulle gå helt WB-bananas. Men jeg opplevde at automatisk hvitbalanse fungerer bra, så de fleste bildene er tatt i auto-WB. Lenke til kommentar
bluescreen Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Da har jeg lastet opp flere bilder i full størrelse, ubehandlede rett fra kamera, samt en liten videosnutt. www.gthansen.no/DSC-V1 Lenke til kommentar
foton Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Hei, Har ikke hatt noe digitalt kamera før og kjøpte en v1 i juni, til tross for "dårlig" forhåndsomtale av bildekvaliteten. Var egentlig veldig fornøyd med bildekvaliteten på v1 bortsett fra at jeg følte at den oppskarpet bildene litt for mye for min smak. Leverte tilbake kameraet og kjøpte en g5 i stedet, hovedsaklig på grunn av andre ting enn bildekvaliteten. Her er grunnene til at jeg valgte en g5 i stedet. - Mindre default oppskarping av bildene - Bedre grensesnitt for betjening av kameraet. På V1 må du vri på programhjulet for å komme i bildevisning, og tilbake for å fotografere. Utrolig irriterende. - Bedre skjerm på g5. Trodde ikke den vridbare skjermen skulle være å nødvendig, men etter å ha tatt ca 1000 bilder er jeg kjempefornøyd med denne egenskapen. - Bedre lysstyrke på objektivet og sterkere blitz på g5. - Følte av v1 ble for liten, dvs for lite til å holde støtt, spesielt med blitzen som kom i veien samt at lukkertidene generelt ble lengre på grunn av lyssvakere objektiv. - Ble ikke komfortabel med autofokusen til v1, selv om den er raskere og fungerer utmerket med hologram AF. Følte at jeg ikke hadde kontroll med hva den fokusert på. Var på forhånd komfortabel med "gammeldags" autofokus med kun ett område, så g5 passer meg bra der. Oppsummert: Bekke kameraene tar utmerkede bilder. G5 ga meg bedre komfort og fotoglede, men jeg skulle ønske det hadde hologram AF. V1 er knallbra kamera, men angrer ikke på valget av g5. Fikk også 2x512 MB CF kort for 2100 kroner, så med 1GB minne blir ikke v1 billigere en g5 i hvert fall. Lenke til kommentar
terjed Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Hei,- Mindre default oppskarping av bildene Har det noen betydning hva som er default, så lenge det kan endres til det man ønsker? Tre klikk, så fungerer det som man ønsker? Man setter vel uansett opp kameraet til et oppsett man selv ønsker på alle kameraer som har mulighet for dette? Eller? - Ble ikke komfortabel med autofokusen til v1, selv om den er raskere og fungerer utmerket med hologram AF. Følte at jeg ikke hadde kontroll med hva den fokusert på. Var på forhånd komfortabel med "gammeldags" autofokus med kun ett område, så g5 passer meg bra der. Det du kaller "gammeldags" autofokus er vel det som kalles spotmåling? Har man ikke samme muligheter på V1 som G5 der? Eller har jeg ikke lest spesifikasjonen godt nok? Ellers "kjøper" jeg argumentene dine for valget du har gjort... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå