Gå til innhold

Hjelp til oppgradering fra c2d 6600

Anbefalte innlegg

Hei:)

Har bestemt meg for å bytte ut min e6600 cpu da den er en flaskehals for mitt nye 5850 Xfire setup men kunne trengt litt hjelp med å finne den beste oppgraderingen.

Har 16 gig med mushkin redline ddr2 ram som jeg ikke ser noen grunn til å bytte ut så vil ikke hoppe over på 1366 socketen for en i7 cpu.

Planen var å gå til innkjøp av en quad 9550 (ca 2300kr + vifte) men ser at jeg kan få en AMD Phenom II X4 955 Black Edition og et am2+ hovedkort for ca samme prisen.

Da disse cpuene gir mer eller mindre identisk ytelse er det noen grunn til å ikke gå med phenom? Finnes det evt noen bedre oppgraderings alternativer for ca 3000?

Hadde satt veldig pris på råd eller forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært i samme situasjon: masse ram liggende og bare trenger oppgradering fra c2d-6600. Jeg gikk en litt billigere vei da, med Phenom x2 - og er absolutt fornøyd med det. Syns Intel skyter seg selv i leggen når de hele forbanna tiden bytter ut soklene til lavpris og mellompris markedet.

Phenom x4 tror jeg du vil bli meget fornøyd med.

Skal se nå om eg finner et fint hovedkort til deg. Det er her det begynner å bli vanskelig med AMD. Det er så sinnsvakt mange alternativer og det er vanskelig å se forskjellen på mange produkter.

EDIT: forslag

HK: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=130821

CPU: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=142216

For under 3000 riksdaler så kan du faktisk bytte ut x4 med en x6. Da havner du på ca 2k7 - 2k8.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Takker for tipsene:)

Ser ut som det blir en phenom.

Lurte litt på 6x men da den er ca 1000kr dyrere og (ifølge noen random forumposter iafs :p) ikke gir merkbar ytelsesforbedring på stort annet enn ekstrem multitasking tror jeg det er like greit å gå for en 4x og evt oppgradere senere om/når flere spill og apps drar full nytte av 6x.

Er enig ang valg av hovedkort ja ><

Om jeg har forstått det riktig så er det mest layout/pris det går på sålenge kortet har 790gX + SB750 chipset?

Liker å holde meg til asus eller dfi da jeg har hatt bare gode erfaringer med deres hovedkort tidligere:)

Hadde tenkt å gå for ett ASUS M4A78-E siden jeg har lest mye bra om det + det er ca 100kr billigere enn Gigabyten.

Takk igjen^^

Lenke til kommentar

I min erfaring så er alt fra 770-> på northbridge og 710-> på southbridge det man skal gå etter. Forskjellene oppover er ikke så altfor store ytelsesmessig. Det du bør se på er om du skal kjøre Crossfire, antall usb, nic, type lydkort.

Så 790FX+750 er et ganske bra alternativ. Jeg vet ikke hvilke du hadde sett på, men om du tenker på de tingene jeg skriver her, så er det sikkert bra nok.

Ta og les review at det spesifike hovedkortet du bestemmer deg for, før du kjøper. I og med at det er sånn en jungel på AMD-HK markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...