Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil maskin - har snart byttet "alt"

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en HTPC i deler fra Datakjeden rundt jul 2008. Etter en stund tok hovedkortet kvelden, og da viste det seg at loddingene til strømforsyningen (altså en krets på hovedkortet) hadde smeltet. Med nytt hovedkort fungerte maskinen greit en stund, selv om den av og til låste seg.

Etter hvert kræsjet maskinen hele tiden, og til slutt fikk jeg ikke startet den. Leverte den inn igjen, og fikk da først nytt hovedkort, og så ny RAM da den også var ødelagt ifølge verkstedet. Maskinen kræsjet fremdeles, og da jeg forsøkte å legge inn Windows på nytt stoppet det under installasjon hver gang. Minnetester feilet på den ene RAM-brikken, som da altså var helt ny.

Jeg ba derfor om ny CPU, og med denne fikk jeg installert Windows uten større problemer. Likevel stoppet maskinen opp to netter på rad (har ikke fått testet mer, da jeg dro på ferie). En undersøkelse av harddiskene viste at hvertfall den ene hadde feil. Jeg har derfor bestilt ny harddisk i håp om at dette kan hjelpe.

Dersom maskinen ikke fungerer nå, er vel strømforsyning det eneste som ikke er byttet. Kanskje det er den, det rimer isåfall med at mange komponenter har blitt ødelagt (den kan ha gitt overspenning over tid, eller stygge spikes kanskje?)

Hva tror dere?

Spesifikasjoner:

WESTERN DIGITAL Digital Caviar GP 1TB SATA2 16MB 7200RPM (WD10EACS)

ANTEC FUSION REMOTE EU HTPC ENCLOSURE WO/ PSU IN (0761345-08760-5)

CORSAIR Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin (CMPSU-450VXEU)

OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT (OCZ2G8004GK)

GA-MA785GM-US2H

AMD INTL PHENOM II X4 X945 AM3 3.2GHZ 8MB 95W PIB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Endel feilmeldinger i loggene tydet på at den ene harddisken hadde tatt kvelden. Nå har jeg satt inn en splitter ny WD 2TB, og håper på det beste.

Første forsøk på å installere Windows gikk dårlig, da fra minnepinne. Prøver med DVD og håper at det går nå :)

edit: FUUUUUUUUUUUUUUU... bare blåskjermer og elendighet. Sendte en mail til Datakjeden og spurte om de kunne ta inn hele maskinen igjen :(

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...