Gå til innhold

Hvordan fungerer såkalt "idiot-forsikring"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer spørsmål om hvordan det skjedde, men hvis du "pynter" litt på sannheten så skal det gå igjennom. Og om de har mulighet til å reparere den, så gjør de det.

Edit: Om du lurer på om du skal ta en sånn "idiot-forsikring", så spør om butikken har et ark der alt blir forklart ned til minste detalj.

Endret av Smootherman
Lenke til kommentar

Er det slik at jeg kan putte laptop'en min på gulvet og tråkke den i stykker og dermed få en ny en? Kan jeg banke i stykker TV'en min med en golfkølle og få en ny en uten noen spørsmål?

Det kommer jo helt ann på hva du sier i butikken, og hva som er sannsynlig at kan ha skjedd eller ikke.

Det varierer litt hvor strenge krav det er til om forsikringen gjelder eller ikke, men den er jo hovedsaklig laget for at alle uhell skal dekkes (enten reparasjonskostnaden eller ny vare).

For ikke å reklamere for kjeden jeg jobber for, så dekker ihvertfall den forsikringen alle selvforskyldte skader så lenge det ikke er gjort med vilje. Vi spør heller ikke hvordan skaden har skjedd så lenge det kan ha vært et uhell (eller familiens barn eller hund kan ha vært litt hardhendt), og i skaderapporten skrives det normalt bare for eksempel "støtskadet, kan ikke slås på. Kunden har forsikring".

Den dekker imidlertid ikke tyveri, brann og hvis gjenstanden er forsvunnet. Det er fordi man må kunne komme innom med gjenstanden som bevis for at den er skadet, og serienummeret må være synlig.

Vil selvsagt sterkt fraråde deg å skade gjenstanden med vilje for å få ny vare. Det er regnet som forsikringssvindel, og skulle du forsnakke deg i butikken eller det skulle komme andre bevis på at du har gjort det med vilje, så kan du i verste fall risikere fengsel.

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Svar:

1. Finn en idiot.
  2. Selg han en overpriset forsikring, som han ikke får bruk for, men som gir butikken en ekstra fortjeneste.
  3. Ved problemer sørger forsikringsselskapet for at de fleste utgiftene enten dekkes av idiotens reiseforsikring, innboforsikring, reklamasjonsrett, eller produktgaranti. Alternativt sørges det for at det er unntak i forsikringsvilkårene for tilfellet.

Referanser:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Svar:

1. Finn en idiot.
  2. Selg han en overpriset forsikring, som han ikke får bruk for, men som gir butikken en ekstra fortjeneste.
  3. Ved problemer sørger forsikringsselskapet for at de fleste utgiftene enten dekkes av idiotens reiseforsikring, innboforsikring, reklamasjonsrett, eller produktgaranti. Alternativt sørges det for at det er unntak i forsikringsvilkårene for tilfellet.

Av deg å kalle de personene som tegner en slik forsikring for idioter, er utrolig respektløst overfor de som ønsker å tegne en slik forsikring.

Så vidt jeg kan se, er de artiklene du har linket til mest kritisk til forsikringer på stasjonære varer, som kjøleskap, frysere, tv'er og DVD-spillere. Det er jo veldig sjelden at skader oppstår på disse, med mindre man har barn i huset. Men for bærbare produkter mener jeg bestemt at det har sin misjon.

Artikkelen fra Forbrukerportalen presterer til og med å si at det må regnes som en mangel som skal dekkes av Forbrukerkjøpsloven (reklamasjon) om gjenstanden går i stykker fordi den mistes i gulvet, blir fuktskadet eller lignende. Dette er tilfeller hvor ikke engang FTU hadde gitt kunden medhold så lenge skaden kan bevises. Gir ikke meg et seriøst inntrykk av Forbrukerportalen ihvertfall.

Media er utrolig glade i å svartmale disse forsikringene, som for mange faktisk har en betydning.

Dessverre har det ført til en form for hjernevask, der veldig få faktisk ser forbi den dårlige omtalen, og faktisk kan se fordelene. Før var jeg også veldig mot disse forsikringene, fordi jeg hørte kun det media hadde å si om saken, men etter at jeg begynte å jobbe for en kjede som selger denne typen forsikringer, så har jeg faktisk sett nytteverdien av de.

De fleste reiseforsikringer har som krav at man må ha vært utenfor hjemmet når skaden skjedde, samt at en annen må ha vært delaktig i skaden. Mange av de dekker heller ikke skader skjedd på jobben, og hvis du har brukt gjenstander i en situasjon der det er en sannsynlighet for at skade kan oppstå kan du som oftest bare glemme å få noe dekket.

Innboforsikringer krever at skaden har skjedd innenfor hjemmet, men dekker ikke skader på jobb. De dekker også sjelden skader som skjer fordi du har vært uoppmerksom et øyeblikk, ikke alle dekker skader gjort av barn/dyr om gjenstanden har ligget tilgjengelig for dem osv...

I tillegg har de fleste reiseforsikringer og innboforsikringer såpass dyre egenandeler, at det er ikke alltid det i det hele tatt lønner seg å bruke dem. Min innboforsikring har egenandel på 4000, så om jeg ødelegger en mobil som koster 4000 så har den ingen nytte. Hvis man også tar med den verdiavskrivningen som mange reise og innboforsikringer opererer med, så skal det være en ganske så dyr gjenstand før det i det hele tatt lønner seg.

Disse uhellsforsikringene som selges i flere butikker har en del fordeler i forhold til majoriteten av innbo og reiseforsikringer. Den gjelder uansett hvor skaden har skjedd, de dekker et større spekter av skader og uhell, det er det samme hvordan skaden har skjedd, ingen bryr seg om den har vært med på klatretur eller stått stille på et bord, hvem som er skyld i skaden har absolutt ingenting å si, du betaler ingen egenandel og det er ingen verdiavskrivning. De aller, aller fleste innbo og reiseforsikringer har vilkår som kan brukes mot deg på mange av de punktene.

I tillegg slipper du å gjøre noe annet enn å levere gjenstanden i butikken (ihvertfall i kjeden jeg jobber i), og man slipper å ringe og styre med forsikringsselskap, fylle ut skadeskjema, sende det inn og vente på å få det godkjent. Alt det gjør butikken for kunden.

En slik tabbe eller uhellsforsikring kan faktisk ha vært verdt det selv om man ikke har brukt den før forsikringsperioden går ut. De som kjøper slike forsikringer tør å ta med seg gjenstanden (enten det er PC, kamera, mobil eller annet) i situasjoner hvor de ellers ville latt den være hjemme av redsel for uhell eller skader. Bare det synes jeg er verdt 3-400 kroner for fire år for en gjenstand som koster 3-4000 kroner.

Det tredje punktet du lister opp er for øvrig bare tull, og et av eksemplene på at media fordreier sannheten om disse forsikringene. Forsikringsselskapet som tilbyr forsikring gjennom butikkene, ber aldri om noen som helst informasjon om hvilke forsikringer kunden har fra før, og hvor disse forsikringene er tegnet. De vil aldri kontakte et av kundens andre forsikringsselskaper for å få dekket skaden gjennom disse.

Jeg skriver ikke dette her fordi jeg ønsker å selge flere forsikringer. Sjansen for at jeg treffer nettopp en av mine fremtidige kunder her er jo minimal. Men jeg har, i motsetning til media og Forbrukerrådet, sett saken fra innsiden og både de positive og negative sidene ved slike forsikringer. Synes derfor det er synd at media klarer å overtale mange til å bli så mot disse forsikringene at de føler de må kalle de som bruker forsikringene for idioter.

Endret av Marekatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål:

Svar:

1. Finn en idiot.

Av deg å kalle de personene som tegner en slik forsikring for idioter, er utrolig respektløst overfor de som ønsker å tegne en slik forsikring. [...]

Nå var det heldigvis trådstarter som i sin overskrift valgte å benytte betegnelsen "idiot-forsikring", og som dermed indirekte kalte kjøperne av denne forsikringen idioter. Hadde han valgt å bruke betegnelsen "ulykkesfugl-forsikring" eller "sosekopp-forsikring", så hadde mitt første punkt vært "Finn en ulykkesfugl" eller "Finn en sosekopp".

Resten av det lange innlegget ditt fortjener et lengre svar enn det som er mulig klokken 24:00.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Hehe, skjønner. Men foretrekker å kalle det uhellsforsikring jeg da.

Man skal være 101% forsiktig med ironi på internett :) jeg trodde jeg var trygg som hadde limt inn trådstarters spørsmål "Hvordan fungerer såkalt "idiot-forsikring"?" rett før svaret mitt...

Lenke til kommentar

Med unntak av de som har LO-favør, så er det svært få som har en forsikring der de slipper en egenandel på mellom 3000-4000 kr samt et større verditap. For mange, men ikke alle, vil da en slik tilleggsforsikring kunne være svært nyttig på f.eks. bærbare produkter. Dette er produkter som i langt større grad er utsatt for skaderisiko, og som det svært sjeldent vil lønne seg å dekke gjennom innbo- eller reiseforsikrng. Bærbare produkter har dessuten ofte en høy kostnad på reparasjon. Skulle jeg velte et glass Cola over min laptop som er ett år gammel, så hadde jeg ikke fått tilbake én krone på min innbo- /reiseforsikring.

Som med alt annet i livet må man analysere hva man har behov for, og hva man ikke har behov for. Det er svært sjeldent så svart/hvitt som media forsøker å fremstille det som. Spesielt ved at de kun uttaler seg fra en bestemt side, og ser bort fra det mer helhetlige bildet.

Videre vil jeg si at det TS legger opp til her kalles forsikringssvindel, og ikke bare sier det noe om personens karakter og moral, men det er faktisk mer strafbart enn å stjele i butikken. Dessuten kan de få store konsekvenser om det blir oppdaget med tanke på fremtidige forsikringer for TS.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi nødvendigvis skal tillegge trådstarter forsikringssvindel tanker, det kan like godt være at han har hørt dette som eksempler på hva som dekkes av slike forsikringer fra ivrige selgere, og trenger fakta for å kunne avgjøre om forsikringen er verdt prisen.

(Da tenker jeg ikke på de selgerne som har uttalt seg i denne tråden, men selgere som jeg typisk treffer på når jeg skal kjøpe noe hos f.eks Elkjøp.)

Trygghetsforsikring fra elektronikkbransjen f.eks Elkjøp:

Trådstarter har ikke nevnt hvilken trygghetsforsikring han sikter til, jeg bruker derfor Elkjøp sin som eksempel på trygghetsforsikringer fra elektronikkbransjen.

Denne forsikringen dekker i utgangspunktet to ting:

Tyveri gjennom innbrudd:

Hovedregel: "Tyveri gjennom innbrudd i bostedet, din feriebolig eller kontoret ditt, når noen har kommet seg inn ulovlig i en låst bygning eller et låst rom [...]".

Merk at bosted defineres som din folkeregistrerte adresse, at feriebolig kun inkluderer egen eid hytte ol (ikke "hotell, pensjonat, bungalow eller lignende"), at kontor ikke inkluderer "steder hvor allmennheten har tilgang, som for eksempel offentlige steder som butikker, biblioteker, utstillingslokaler, og heller ikke omkledningsrom, klasserom, kantiner osv".

Merk at dette betyr at forsikringen heller ikke gjelder tyveri uten innbrudd, dvs. ran, lommetyveri, tyveri utendørs, eller tyveri fra ulåst hus.

For at forsikringen skal ha virkning i disse tilfellene må det altså være foretatt innbrudd i et hus som normalt har en innboforsikring. I slike tilfeller vil det typisk være gjort skader på dør eller vindu, og andre gjenstander enn den forsikrede vil typisk også være stjålet. Disse andre skadene må dekkes vha. innboforsikring, som typisk har en egenandel på 3000 kr.

Det betyr at denne delen av forsikringen har svært liten verdi ut over å dekke (deler av) egenandelen på innboforsikringen din.

Uhell:

Hovedregel: "Skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt eller sted [...]".

Merk følgende unntak/krav:

• "For å kunne erstatte skade ved sviktende funksjon, skal produktet innleveres til butikk eller reparatør."
  • "Tap av produkt forårsaket av annet enn innbrudd i din bolig, din feriebolig eller på ditt kontor [...]"
  • "Skade som ikke påvirker varens brukbarhet [dekkes ikke], f. eks. riper og sprekker."
  • "Det forsikrede produktet skal behandles, transporteres og oppbevares med normal aktsomhet, slik at skade så langt som mulig forhindres. Eksempelvis må produktet ikke brukes i områder der risikoen for skade er åpenbar. Transport av det forsikrede produktet skal skje på en måte som forhindrer skade så langt det er mulig. Transportinstruksjonene i bruksanvisningen skal følges."
  • "Du må følge fabrikantens anvisninger for montering, installasjon, bruk, ettersyn og vedlikehold."

De to første kravene innebærer f.eks at hvis en mobiltelefon mistes i vannet fra en båt og du hopper etter og å redder den, så vil forsikringen erstatte den hvis mobiltelefonen gikk i stykker, men hvis mobiltelefonen synker til bunnen erstattes den ikke.

Det tredje kravet betyr at det ikke holder at varen er skadet (utseende), den må også slutte å virke.

De to siste kravene virker i utgangspunktet uskyldige, men hvis forsikringsselskapet tolker de strengt og leser de amerikanske bruksanvisningen til produktet like strengt så betyr det at man for et kamera så dekkes man ikke hvis man har brutt en av følgende sikkerhetsbestemmelser (i Canon manualen):

• "Store this equipment out of the reach of children and infants."
  • "Do not allow liquids or foreign objects to enter the camera."
  • "Be careful not to bang the camera or subject it to strong impacts or shocks when hanging it by the strap."
  • "Be careful not to bump or push strongly on the lens."
  • "Do not aim the camera at bright light sources (the sun, etc.)."
  • "When using the camera on a beach or at a windy location, be careful not to allow dust or sand to enter the camera."
  • "Do not sit in a chair with the camera in your pocket."
  • "When putting the camera in your bag, ensure that hard objects do not come into contact with the LCD monitor."
  • "Do not attach accessories to the strap."
  • "This camera is a high-precision electronic device. Do not drop it or subject it to strong impacts."
  • "When you move the camera rapidly from cold to hot temperatures, condensation may form on the internal or external surfaces of the camera. To avoid condensation, put the camera in an airtight, resealable plastic bag and let it adjust to temperature changes slowly before removing it from the bag."

For denne delen av forsikringen må man vurdere sjansen for at man får en skade som dekkes av forsikringen, dvs. at man skader gjenstanden så mye at den ikke virker lenger, uten at man samtidig mister gjenstanden, og uten at man har brutt sikkerhetsforskriftene.

Bruk av forsikringen:

"Ved erstatning for mobiltelefoner er egenandelen kr 295,- uansett utsalgspris."

"Ved erstatningsberettiget skade gis erstatning for reparasjonskostnadene, dog høyest opp til produktets gjenanskaffelsesverdi på skadetidspunktet. Kan ikke reparasjon utføres på produktet, gis om mulig erstatning i form av et produkt av samme modell og merke eller, om ikke et slikt produkt kan fremskaffes, et produkt med nærmest tilsvarende spesifikasjoner som det skadde produktet. Forsikringsgiveren avgjør når produktet skal repareres eller erstattes med et nytt produkt, samt hvilket produkt kunden skal få i stedet. Erstatning foretas i samme land som produktet er kjøpt."

"Forsikringstiden løper fra tegningsdatoen og opphører ved totalskade eller tyveri ved innbrudd av det forsikrede produktet."

Merk at forsikringsselskapet bestemmer om produktet skal repareres eller erstattes, og at selskapet ved erstatning kan bestemme hvilket produktet du skal få som erstatning. Kontantoppgjør eller mulighet for å kjøpe seg opp til et bedre produkt er ikke en mulighet. Hvis du får en erstatningsvare (eller hvis varen ødelegges og ikke dekkes av forsikringen) så må du tegne ny forsikring på det nye produktet (eller være uforsikret).

Se http://www.happycare.no/files/qd7777Tg.pdf for fullstendige vilkår.

Tilsvarende forsikringer fra vanlige forsikringsselskap:

Tilsvarende forsikringer kan også kjøpes fra et normalt forsikringsselskap som en del av en innboforsikring, hvis det er slike ekstra forsikringer som trådstarter tenker på er kostnadene og vilkårene forskjellig. For min egen del ser jeg at det koster meg 123 kroner ekstra å inkludere innbo pluss og kjøpsforsikring i min innboforsikring.

Gjensidige Innbo Pluss:

"Med Innbo Pluss er innboet dekket mot uhellskader både når det er hjemme og når det er med på reisene dine. Da er du dekket hvis TV-en faller i gulvet i stuen, eller hvis du mister speilreflekskameraet i vann på ferie.

I hjemmet er innboet dekket med forsikringbeløpet, mens i resten av verden er det dekket med inntil 25 000 kroner."

Gjensidige Kjøpsforsikring:

"Har du kjøpt deg ny sofa i det siste, eller kanskje en ny TV? Du bør vurdere å inkludere Kjøpsforsikring i den vanlige innboforsikringen din. Forsikringen dekker ytre hendelser som oppstår plutselig og uforutsett i tre år fra kjøpsdato, og gjelder i hele verden.

Prisen er 300 kroner per år før eventuell rabatt, og egenandelen er kun 500 kroner.

Følgende varer vil være dekket, såframt varen er kjøpt etter at forsikringen ble tegnet:

* Møbler

* Hvit-/brunvarer

* Elektriske og elektroniske artikler (med unntak av mobiltelefon)

* Audio- og videoutstyr

* Optiske artikler (med unntak av briller)"

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg har hørt så mye forskjellig.

Er det slik at jeg kan putte laptop'en min på gulvet og tråkke den i stykker og dermed få en ny en? Kan jeg banke i stykker TV'en min med en golfkølle og få en ny en uten noen spørsmål?

Dette er forsikringssvindel;) og er straffbart med fengsel på intill 6 år. ikke annbefalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...