leieboer Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Hvilke krav stilles til utleieleiligheter når det gjelder bodplass, takhøyde og ventilasjon? Her jeg bor nå er det bare stue, kjøkken, bad og soverom. Det fungerer ikke helt tilfredsstillende ettersom soverommet i tillegg fungerer som bod. Ventilasjonen er dårlig, og sammen med takhøyde på under to meter i deler av leiligheten, blir det fuktproblemer. Må iblant tørke opp på gulvet og nederst på veggene på soverommet. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Det høres ikke greit ut. Har du fukt du må tørke opp selv kan du være sikker på at det ligger i vegger og slikt. Da som mugg og da skal du være veldig forsiktig! Bør vel egentlig ikke bo/sove der i det hele tatt slik du beskriver det og det er vel et ganske solid krav det. Lenke til kommentar
leieboer Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Har tidligere tatt det opp med husleier og fått beskjed om at jeg lufter feil... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Det kan hende da. Men det finnes grenser. Der vi bodde før måtte vi også lufte en del, jeg følte det var på kanten til at vi like godt kunne ha et vindu oppe på alle rom hele året, dag og natt. Desverre har jeg ikke nok erfaring innen "lufting" til at jeg kan si hva som er rett og galt ang megde og hva som er fornuftig. Det er iaff dumt å lufte ut varmen(som er problemet om vinteren) Mugg/sopp må du i alle fall bli kvitt(dannes ved fukt). Det er direkte helseskadelig Lenke til kommentar
leieboer Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Kjenner så altfor godt til mugg/sopp fra tidligere leilighet (der jeg også fikk skylden for det pga lufting!). Litt bekymret for at jeg risikerer å få det her også... Angående takhøyde, hvor aktuell er denne?? Her er det 2,15 og 1,95 samt at rømningsveien fra soverommet kanskje ikke er den beste. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Har tidligere tatt det opp med husleier og fått beskjed om at jeg lufter feil... Jeg har også hørt den der fra en utleier i en sokkelleilighet jeg leide. Men feilen var at at dreneringen og konstruksjon av mur ikke var som den skulle. Det første neste eier av huset gjorde var å grave opp langs muren med minigraver for å fikse dette. Ut fra beskrivelsene i første post, særlig takhøyden, virker det ganske opplagt at utleieleiligheten neppe er godkjent som en boenhet. Er dette kjellerrom beregnet på lagring som utleier uten søknad om bruksendring og godkjenning har innredet til hybelleilighet for å tjene noen kroner? Så vidt jeg har forstått, er kravene til bodplass avhengig av størrelsen på boenheten, og i småleiligheter kan det løses ved tilstrekkelig mye skap. Her er hva som står i "byggteknisk forskrift" § 12-10. Bod og oppbevaringsplass (1) Boenhet skal ha tilstrekkelig plass for oppbevaring av klær, mat, sykler, barnevogner, sportsutstyr, hagemøbler mv. Følgende skal minst være oppfylt: a) Boenhet skal, i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, ha innvendig oppbevaringsplass eller bod på minimum 3 m2 BRA. For 1-roms leiligheter kan innvendig oppbevaringsplass eller bod være 1,5 m2 BRA eller minimum 2 løpemeter skap. b) Boenhet skal ha oppbevaringsplass eller bod på minimum 5 m2 BRA for sykler, sportsutstyr, barnevogner m.m. Her finner du kravene til luftkvalitet og ventilasjon i samme forskrift. Lenke til kommentar
leieboer Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Ut fra beskrivelsene i første post, særlig takhøyden, virker det ganske opplagt at utleieleiligheten neppe er godkjent som en boenhet. Er dette kjellerrom beregnet på lagring som utleier uten søknad om bruksendring og godkjenning har innredet til hybelleilighet for å tjene noen kroner? Kan godt hende det, noen av dørene er omtrent like høye som meg. Hvem tar jeg kontakt med for å sjekke ut godkjenning? § 12-10. Bod og oppbevaringsplass(1) Boenhet skal ha tilstrekkelig plass for oppbevaring av klær, mat, sykler, barnevogner, sportsutstyr, hagemøbler mv. Følgende skal minst være oppfylt: a) Boenhet skal, i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, ha innvendig oppbevaringsplass eller bod på minimum 3 m2 BRA. For 1-roms leiligheter kan innvendig oppbevaringsplass eller bod være 1,5 m2 BRA eller minimum 2 løpemeter skap. b) Boenhet skal ha oppbevaringsplass eller bod på minimum 5 m2 BRA for sykler, sportsutstyr, barnevogner m.m. Her er det ingen oppbevaringsplass for sykler eller noe annet. Inne er fire skap av ikea-størrelse. Endret 23. juli 2010 av leieboer Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 "byggteknisk forskrift" Gjelder denne alle boenheter som skal leies ut, eller gjelder den kun ved nybygging? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 "byggteknisk forskrift" Gjelder denne alle boenheter som skal leies ut, eller gjelder den kun ved nybygging? Godt poeng. Man kan selvsagt ikke uten videre kreve at ethvert utleieobjekt skal være oppgradert til de til enhver tids gjeldende standarder, men de bør være i samsvar med kravene som gjaldt da det ble bygget eller gjennomgikk større renoveringer. Jeg antar også at dersom huset er for gammelt, f.eks. fra før svartedauden uten et eneste vindu, jordgulv med bålgrop og røykhull i taket, vil det neppe godkjennes som en permanent bolig, selv om det er i samsvar med sin tids byggeskikk. Men dette passer kanskje bedre i jus-forumet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Ut fra beskrivelsene i første post, særlig takhøyden, virker det ganske opplagt at utleieleiligheten neppe er godkjent som en boenhet. Er dette kjellerrom beregnet på lagring som utleier uten søknad om bruksendring og godkjenning har innredet til hybelleilighet for å tjene noen kroner? Kan godt hende det, noen av dørene er omtrent like høye som meg. Hvem tar jeg kontakt med for å sjekke ut godkjenning? Kommunen. Resepsjonen på rådhuset vil kunne henvise deg til riktig etat, som ofte i dag vil være representert på et "servicetorg" nær resepsjonen. Men om du begynner å sjekke dette og det viser seg at leiligheten er ulovlig, vær forberedt på å finne et nytt sted å bo. Lenke til kommentar
leieboer Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Men om du begynner å sjekke dette og det viser seg at leiligheten er ulovlig, vær forberedt på å finne et nytt sted å bo. Det er jeg fullstendig klar over. Frister ikke så mye å fortsatt bo her når det oppstår fuktproblemer, lagt merke til noen mørke flekker på gulv og lister de siste dagene. Hvilke rettigheter har jeg om det er oppstått fuktskade på gjenstander? I mangel av bodplass er det oppbevart på det største av to soverom. Har lest meg blå på lover og forskrifter de siste dagene... Så vidt jeg har forstått kan leiligheten umulig være godkjent. I tillegg til nevnte takhøyde er blant annet inngangsdøren 180 x 78 cm (byggteknisk forskrift $12-15), dermed er vel ikke den godkjent som rømningsvei. Vinduene på soverommene er altfor små (bxh, 88 x 48 cm), og stuevinduet er av typen toppsving som kan gjøre det litt upraktisk å komme seg raskt ut selv om det er stort nok. Forøvrig er det 1.30 fra gulv til vindu på soverommene. Leiligheten har også en vedovn som er plassert 25 cm fra en trevegg og 9 cm til murvegg. Endret 28. juli 2010 av leieboer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå