Frank2004 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg kom nettopp over http://tryhaskell.org/. Anbefales for alle som har lyst til å prøve ut et av de mest elegante programmeringsspråkene som finnes[1]. Bør passe spesielt bra for dere som aldri har programmert før, og dermed har unngått hjerneskaden vi som har jobbet mye med imperative språk har pådratt oss. Sjekk også ut de første forelesningene her. Erik Meijer demonstrerer veldig godt hvordan språket henger sammen, og hvorfor ting fungerer som de gjør. 1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure. Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) 1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure. Hei, Et sidespor dette, men hvordan er støtten for debugging (stacktrace) og introspection (Meta-. slik sett i Slime) o.l. i Clojure nå? I det hele tatt hvordan er eller føles det å drive med utvikling av til dels større ting i Clojure nå? Jeg synes SBCL er fantastisk; spesielt kompileren er god og hele miljøet rundt (Slime), men jeg er noe lei av en tidvis svak platform (run-time). Et alternativ for meg ville vært CCL som har en god del sterkere platform (run-time; spesielt GC) enn SBCL -- selv om kompileren er et par hakk svakere. Problemet med CCL er at den mangler støtte for CAS (compare-and-swap), noe som er viktig for meg. Jeg vet JVM'en har støtte for "ordentlig" CAS, og Clojure har et standard bibliotek som eksporterer denne funksjonaliteten -- og GC'en til JVM'en er så klart god; spesielt G1 i JVM7 er interessant. Problemet med Clojure er (var?) at den mangler fundamental støtte for utviklingsverktøy. D.v.s. Clojure har/hadde ingen API'er eksterne verktøy som f.eks. Slime/Swank kan huke tak i slik som sett i f.eks. SB-DEBUG og SB-INTROSPECT-pakkene i SBCL og andre CL-implementasjoner. edit: ABCL, som bruker JVM'en som platform, virker ikke moden nok foreløpig. Endret 23. juli 2010 av worseisworser Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) 1 - Enkelte lisp-dialekter er også utrolig vakre. Min favoritt er Clojure. Hei, Et sidespor dette, men hvordan er støtten for debugging (stacktrace) og introspection (Meta-. slik sett i Slime) o.l. i Clojure nå? I det hele tatt hvordan er eller føles det å drive med utvikling av til dels større ting i Clojure nå? Offtopic big time, ja! Starter med en liten disclaimer; har holdt meg til Haskell en stund, og jeg har ikke gjort noen enorme prosjekter i Clojure. Dessuten har jeg en del Java-erfaring å støtte meg på. Uansett, la inn clojure i en VM for å leke meg litt. Problemet med CCL er at den mangler støtte for CAS (compare-and-swap), noe som er viktig for meg. Jeg vet JVM'en har støtte for "ordentlig" CAS, og Clojure har et standard bibliotek som eksporterer denne funksjonaliteten -- og GC'en til JVM'en er så klart god; spesielt G1 i JVM7 er interessant. Du snakker om CAS som en concurrency feature? Clojure er _laget_ for concurrency, med STM, atoms, agents og ikke minst gjennomført bruk av persistente datastrukturer. Tror G1 er med i openjdk 6 også. Problemet med Clojure er (var?) at den mangler fundamental støtte for utviklingsverktøy. D.v.s. Clojure har/hadde ingen API'er eksterne verktøy som f.eks. Slime/Swank kan huke tak i slik som sett i f.eks. SB-DEBUG og SB-INTROSPECT-pakkene i SBCL og andre CL-implementasjoner. Swank-clojure[1] ser ut til å funke bra for meg. Installer leiningen[2] (krever openjdk6 + maven + sikkert git og subversion), legg inn en swank dependency i lein-prosjektfila, installer deps og kjør "lein swank" for å starte swank. Legg inn clojure-mode og slime-repl med ELPA, så skal emacs være klar til bruk..? "C-c TAB" og "M-." ser ihvertfall til å funke ok-ish. Men Haskell fra nå av, ok!? - lag evt en ny tråd og dytt inn en link her. [1] -- http://github.com/technomancy/swank-clojure [2] -- http://github.com/technomancy/leiningen Endret 24. juli 2010 av Frank2004 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå