Fragment Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hei! Har akkurat lagt inn winxp full nå, men sliter med en ting... Har tenkt å kjøre med både winXP og win98se, men når jeg restarter, får jeg bare opp win98 som startvalg :-? så hva i all verden skal jeg skrive i boot.ini for å peke til win xp?? win98se ligger på c:windows winxp ligger på g:windows Håper på hjelp... Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Mi boot.ini fil ser slik ut: [boot loader] timeout=10 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect Hos meg ligg XP på c: og Win2000 på d:. Du må nesten rekne deg fram til ka som skal stå i parantesane på rdisk og partition, men eg kan sette opp et eksempel: Du har to diskar med tre partisjonar, den eine disken har c, e og f, mens den andre har d, g, h. Då vil boot.ini fila di bli om trent slik: [boot loader] timeout=10 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows 98se" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)WINNT="Microsoft Windows XP" /fastdetect Som du ser blir då g: partisjon 2 på disk nummer 2 (diskane blir telt frå og med nr 0, mens partisjonane begynner på 1). Håpar dette hjelper deg litt i allefall! Lenke til kommentar
Blue Haze Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Sørg for at winxp partisjonen er aktivert, ellers vil den ikke kunne starte opp. rediger også boot.ini filen som nevnt over. Lenke til kommentar
exchange Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 boot fra cd, gå inn i recovery console, kjør kommandoen bootcfg /add . oset vil scanne etter nt, 2000 og xp installeringer. En liste med tilgjengelige os vil vises, og du kan velge hvem av de du vil legge til boot.ini. ( du får også spørsmål om beskrivelse og eventuelle boot loader valg, /fastdetect er valig å enable) insalleringen du legger inn, vil opptre som default valg ved booting. du vil nå kunne boote opp både i xp og 98. -------------------------------------------------------------------------- detalj kunnskap til arc path og aktive partisjoner er dermed ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå