Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slett denne tråden

Mann1982

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en meget tynn linje mellom "fyller denne personen vilkårene for å få opphold" og "hvordan kan hun få opphold". Sistnevnte lukter veldig stramt av "hva må hun fortelle utlendingsmyndighetene", "hvordan skal hun presentere historien sin", o.l. 

Det er ikke noe galt i at en person søker asyl. Det er en rett man har. Men hvis hun vil søke asyl så får hun søke asyl - hun får ikke noe "cheat sheet" av meg. Akkurat som at jeg gladelig kan fortelle en kompis hva vilkårene for rett til en trygdeytelse er, og om jeg tror han fyller vilkårene, men ikke hvordan han skal gå frem for å få en ytelse han i utgangspunktet ikke fyller vilkårene for.

Når det gjelder opphold i Norge for flyktninger kategoriserer man dem i tre grupper:

- Asyl (utlendingsloven § 28 flg). Vilkåret er at det foreligger velbegrunnet frykt for forfølgelse på grunn av forhold oppregnet i paragrafen, eller at det foreligger en reel fare for dødsstraff/tortur/umenneskelig behandling. Videre må landets egne myndigheter være ute av stand til eller begrunnet uvillig til å påberope seg sitt eget hjemlands beskyttelse. Det holder faktisk for å avslå søknaden på dette punktet at tyrkiske myndigheter straffer voldtekt.

- Oppholdstillatelse på humanitært grunnlag (utlendingsloven § 38). Grunnvilkåret her er om det foreligger sterke menneskelige hensyn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...