Gå til innhold

Ny grei gaming pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal selge min gamle pc, til rundt 5000-6000kr. Så da tenkte jeg å kjøpe en grei og middels bra gaming pc til 5000-6000kr.

Kunne dere være veldig snille å bygge en slik pc får meg?

PS:

Jeg skal ha 6 GB ram

Er det mulig så vil jeg gjerne ha i7 prossesoren

Jeg foretrekker komplett.no

Trenger ikke å ta med DVDrom eller kabinett!

EDIT:

Jeg vil gjerne ha den nye pcen bedre enn den gamle ofc.

Specs på den:

2.6 GHZ quad core

4 GB ram 1333mhz

Geforce 9600GT

Asus P5K3 Deluxe motherboard

Endret av GZIP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gaming-PC med i7 og 6GB RAM til maks 6000 kr? Tror det bare er å glemme. Og Komplett ja, bare for å toppe kransekaken ang. penger ut vinduet.

Avhengig av hva slags prosessor du har fra før vil det trolig ha mer for seg å bytte ut skjermkortet i den du allerede har.

For å si det sånn: du får ikke en ny PC som er bedre enn den du selger til samme pris. Isåfall er det tvilsomt at du får solgt den gamle til prisen du oppgir.

Her er en handleliste som ikke overskrider budsjettet ditt. Skjermkortet der er en vits, og har ingenting å gjøre sammen med en i7-prosessor i en gamingmaskin. Eneste som kan kuttes på er operativsystem dersom du allerede har det, men selv da får du bare såvidt råd til et 5770-skjermkort før prisen igjen overskrider budsjettet.

Maskinen vil nok yte bedre enn den du har, men ikke på langt nær så mye at det forsvarer utgifter på 6000 kr.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

En gaming-PC med i7 og 6GB RAM til maks 6000 kr? Tror det bare er å glemme. Og Komplett ja, bare for å toppe kransekaken ang. penger ut vinduet.

Avhengig av hva slags prosessor du har fra før vil det trolig ha mer for seg å bytte ut skjermkortet i den du allerede har.

For å si det sånn: du får ikke en ny PC som er bedre enn den du selger til samme pris. Isåfall er det tvilsomt at du får solgt den gamle til prisen du oppgir.

Her er en handleliste som ikke overskrider budsjettet ditt. Skjermkortet der er en vits, og har ingenting å gjøre sammen med en i7-prosessor i en gamingmaskin. Eneste som kan kuttes på er operativsystem dersom du allerede har det, men selv da får du bare såvidt råd til et 5770-skjermkort før prisen igjen overskrider budsjettet.

Maskinen vil nok yte bedre enn den du har, men ikke på langt nær så mye at det forsvarer utgifter på 6000 kr.

Hm, har du noe tips i hva jeg kan bytte ut i den gamle i stedet for å kjøpe en ny pc? Har ikke stort med peiling på pc :ermm:

Ja, jeg har OS allerede.

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Her er en pc jeg satt sammen på komplett som kom på 7.983kr.

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Skjermkort: EVGA GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Hovedkort: MSI P55-GD80, P55, Socket-1156, DDR3

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

PSU: Chieftec Super Series 750W PSU

Er dette en grei gaming pc?

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Først kan du fortelle meg hvilken prosessor du har, og hvor mye strøm din PSU leverer.

Gitt at CPU fortsatt er brukbar og PSU leverer nok watt, vil du nok klare deg med å investere i et nytt skjermkort og evt. mer RAM hvis du føler minnemengden er problematisk (noe jeg selv ikke har problemer med på mine 4 GB).

I dag ville jeg gått for et GTX 465, særlig sammen med spesifikasjonene du lister opp fra før. Grafikk er alfa og omega i nyere spill, så lenge CPU og RAM holder mål. GTX 465 yter vesentlig bedre enn 9400 GT.

Her er en pc jeg satt sammen på komplett som kom på 7.983kr.

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Skjermkort: EVGA GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Hovedkort: MSI P55-GD80, P55, Socket-1156, DDR3

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

PSU: Chieftec Super Series 750W PSU

Er dette en grei gaming pc?

Joda, men den er noe dyr i forhold til hva du får (ettersom det er Komplett du bruker, som generelt er vesentlig dyrere enn f.eks. Amentio).

Du ser for deg å håve inn 5-6000 kr for de komponentene du lister opp, jeg tror at drøyt halvparten av det er realistisk. Tenk deg om - det er ikke sikkert i5-CPU er så veldig forskjellig fra den du allerede har, harddisk, hovedkort og forhåpenteligvis nok strøm har du fra før, og om forskjellen mellom 4 og 6 GB RAM er merkbar er det uansett mye billigere å putte inn 2-4 GB ekstra RAM av typen du allerede har enn å kjøpe 6GB svindyr DDR3-RAM. Brukte datakomponenter har som regel høyere verdi for selger enn for kjøper.

Jeg spør nok en gang: hva heter din CPU, og hvor mye strøm leverer din PSU?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Din CPU er noe av det kraftigste du finner på den socketen i en overkommelig prisklasse. Det er riktignok en utdatert socket per dags dato, men den ligger omtrent jevnt med i5 750. Uansett er CPU noe av det minst vesentlige når det kommer til spill, så lenge den gjør jobben sin. Skjermkort og RAM er langt viktigere.

750W bør være nok til en i7-prosessor, 4-6 minnebrikker og to 5850 i Crossfire. Med enkelt skjermkort har du ihvertfall ingenting å bekymre deg for.

Om du legger pengene dine i et nytt skjermkort er det gull verdt i forhold til å bytte ut hele maskinen. Det ville vært penger ut vinduet big time, med tanke på at det du hadde fått innenfor ditt budsjett ville vært så å si akkurat det samme, bare at du ville ha fått mindre igjen for å selge den gamle enn hva du tydeligvis antar er rimelig.

Lenke til kommentar

Din CPU er noe av det kraftigste du finner på den socketen i en overkommelig prisklasse. Det er riktignok en utdatert socket per dags dato, men den ligger omtrent jevnt med i5 750. Uansett er CPU noe av det minst vesentlige når det kommer til spill, så lenge den gjør jobben sin. Skjermkort og RAM er langt viktigere.

750W bør være nok til en i7-prosessor, 4-6 minnebrikker og to 5850 i Crossfire. Med enkelt skjermkort har du ihvertfall ingenting å bekymre deg for.

Om du legger pengene dine i et nytt skjermkort er det gull verdt i forhold til å bytte ut hele maskinen. Det ville vært penger ut vinduet big time, med tanke på at det du hadde fått innenfor ditt budsjett ville vært så å si akkurat det samme, bare at du ville ha fått mindre igjen for å selge den gamle enn hva du tydeligvis antar er rimelig.

Takk for svar! Da blir det til at jeg oppgraderer heller skjermkort og RAM!

Anbefalinger av Skjermkort og RAM og butikk?

Lenke til kommentar

Anbefaler prisguide.no, der finner du som regel de billigste prisene fra flere nettbutikker. Hva RAM angår er jeg ikke overbevist om at det er et must, men hvis du skal ha mer RAM må du passe på at det er DDR2. Det beste hadde kanskje vært å kjøpe et sett til av det du har fra før, dersom du finner ut hva det er.

Ang. skjermkort ville jeg ha tittet på HD5770, HD5850, GTX 460 og GTX465. De to sistnevnte er særlig gode kandidater til greie priser. Du kan google frem tester/reviews på disse på egenhånd, for å se hvordan de yter i spill i forhold til hverandre :)

Lenke til kommentar

Anbefaler prisguide.no, der finner du som regel de billigste prisene fra flere nettbutikker. Hva RAM angår er jeg ikke overbevist om at det er et must, men hvis du skal ha mer RAM må du passe på at det er DDR2. Det beste hadde kanskje vært å kjøpe et sett til av det du har fra før, dersom du finner ut hva det er.

Ang. skjermkort ville jeg ha tittet på HD5770, HD5850, GTX 460 og GTX465. De to sistnevnte er særlig gode kandidater til greie priser. Du kan google frem tester/reviews på disse på egenhånd, for å se hvordan de yter i spill i forhold til hverandre :)

Okey, takk for mye hjelp :)

Da tenker jeg at tråden er løst :)

EDIT: Hvorfor akkurat DDR2 og ikke DDR3 som er best?

Endret av GZIP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...