KeyanZa Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Hey Noen som vet hva aldersgrense barn kan begynne med kampsport? 6år? Hvilke kampsport passer best for jente? tenker da mest på selforsvar. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Er det nødvendig å lære en seksåring selvforsvar, da? Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Er det nødvendig å lære en seksåring selvforsvar, da? seff ikke, tenker på framtida vettu. for alt jeg vet er det 10år som er vanlig å begynne, derfor jeg spør Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Det vil nok variere fra klubb til klubb. Vet om steder en kan begynne fra man er 5 år gammel, men de tar nok ikke inn hva som helst av 5åringer. Søsteren min begynte på Taekwondo da hun var 5-6 (mener jeg å huske), nå har hun svart belte (10 år gammel). takk for svar. og jeg tenker da om 5-10 år vis din søster skulle komme ut for en situasjon. så ville hun ha større sjanse å komme seg ut enn ei jente som ikke kan forsvare seg. Er så mange syke folk rundt omkring. men hva passer best da? er jo mye å velge i. karate, judo, teakwondo osv osv Lenke til kommentar
franky12 Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 bjj eller kickboxing eller boxing Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 til selvforsvar, (altså ikke sport), så er det bare 1 ting som gjelder: Krav Maga, forsvaret, politiet, i de fleste vestlige land bruker Krav Maga eller en tilsvarende/tilpasset variant. Boxing, jujitsu, karata, kung fu, alle er sporter og mann lære lite man trenger før man er oppi svart belte nivå, og man bevist har rekler mot selforsvarsteknikker som angrep mot kjønnsorganer, strupe, nyrer, eller tinning. Krav maga pleier å ha 10-12 års grense avhengig av hvilken klubb, og om det er lokale forskrifter som regulerer det, men det er ingen nedre grense for å trene kampsport, dog fullkontakt har 12 års grense i kontaktsporter som boxing, og karate, men det er pga at de ikke får forsikring for yngre. -frank Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Barn er ofte ganske voldelige, bør vente til dem er ute av ungdomsskolen før dem begynner, det er ihvertfall min mening. TS: Hvordan kan du forsikre deg om at hun bare bruker dette til selvforsvar og ikke til å starte slosskamper? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Krav Maga er definitivt ikke noe for en 5-åring. Dessuten har vel de fleste klubber 18 årsgrense. Taekwon-Do og Judo derimot er ganske barnevennlige kampsporter, og de har egne opplegg for barn med mer lek og moro enn for voksne. http://www.ntkd.no/ @Dj_Evelen: Det er en utbredt myte at kampsport avler vold, uten hold i virkeligheten. Tvert imot finnes det mange indiser på det motsatte. http://www.ntkd.no/introduksjon/index.php?q=&intro=barn Endret 5. januar 2011 av MikkelRev Lenke til kommentar
vereide Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Vi kjører skolealder som grense hos oss, riktignok er jo den jujutsuen vi lærer bort til barn under 10 år relativt harmløs. Lenke til kommentar
Jarley Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Som mange andre her er jeg enig i at tae kwon do eller noe lignende (karate, judo) er det som passer best for små barn. Mange klubber tar imot barn helt ned i 5-6 års-alderen, og treningen er tilpasset disse. De lærer også veldig mye disiplin og respekt som er nyttig i flere sammenhenger gjennom hele livet, pluss at man unngår at de misbruker det de lærer på trening. Derimot er nok ikke tae kwon do, karate osv det beste med tanke på selvforvar. Har selv trent tae kwon do i mange år, og har svart belte nå. I dag kunne jeg nok fint kunne forsvart meg mot den gjennomsnittlige nordmannen, men hatt lite sjanse mot en person med erfaring fra krav maga, kickboxing, bryting og andre kampsporter som fokuserer mer på fysisk kamp mot en annen person. Var i en selvforsvarssituasjon da jeg var 15 år, mot en litt eldre person. Det var før jeg fikk kamperfaring fra tae kwon do, og ble helt satt ut av hele situasjonen. Den andre personen hadde "gateerfaring", og jeg hadde ikke så sjanse. Det eneste jeg hadde fått fra tae kwon do i den situasjonen var at jeg "tålte" mer enn et par slag og backet ikke ut så fort. Kort sagt vil jeg anbefale tae kwon do eller en lik kampsport, da får hun forståelsen for kampsport og god erfaring. Så kan hun senere når hun er eldre begynne på kampsporter med mer fokus på selvforsvar om det er interessant. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Noen Judoklubber har Knøttejudo som er for barn 3-6 år, og noen Taekwon-Do-klubber har TKDTigers som er for barn 4-6 år. Lenke til kommentar
vereide Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Støtter meg hundre prosent bak det. Jarley sier. Ved å starte tidlig vil kampkunsten/kamsportens etikk og respekt tidlig bli en del av en selv, noe man nyter godt av uansett videre veivalg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå