Gå til innhold

minste aldersgrense for kampsport?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil nok variere fra klubb til klubb. Vet om steder en kan begynne fra man er 5 år gammel, men de tar nok ikke inn hva som helst av 5åringer.

Søsteren min begynte på Taekwondo da hun var 5-6 (mener jeg å huske), nå har hun svart belte (10 år gammel).

takk for svar.

og jeg tenker da om 5-10 år vis din søster skulle komme ut for en situasjon. så ville hun ha større sjanse å komme seg ut enn ei jente som ikke kan forsvare seg.

Er så mange syke folk rundt omkring.

men hva passer best da? er jo mye å velge i.

karate, judo, teakwondo osv osv

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

til selvforsvar, (altså ikke sport), så er det bare 1 ting som gjelder: Krav Maga, forsvaret, politiet, i de fleste vestlige land bruker Krav Maga eller en tilsvarende/tilpasset variant. Boxing, jujitsu, karata, kung fu, alle er sporter og mann lære lite man trenger før man er oppi svart belte nivå, og man bevist har rekler mot selforsvarsteknikker som angrep mot kjønnsorganer, strupe, nyrer, eller tinning. Krav maga pleier å ha 10-12 års grense avhengig av hvilken klubb, og om det er lokale forskrifter som regulerer det, men det er ingen nedre grense for å trene kampsport, dog fullkontakt har 12 års grense i kontaktsporter som boxing, og karate, men det er pga at de ikke får forsikring for yngre.

-frank

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Krav Maga er definitivt ikke noe for en 5-åring. Dessuten har vel de fleste klubber 18 årsgrense.

Taekwon-Do og Judo derimot er ganske barnevennlige kampsporter, og de har egne opplegg for barn med mer lek og moro enn for voksne.

http://www.ntkd.no/

@Dj_Evelen: Det er en utbredt myte at kampsport avler vold, uten hold i virkeligheten. Tvert imot finnes det mange indiser på det motsatte.

http://www.ntkd.no/introduksjon/index.php?q=&intro=barn

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Som mange andre her er jeg enig i at tae kwon do eller noe lignende (karate, judo) er det som passer best for små barn. Mange klubber tar imot barn helt ned i 5-6 års-alderen, og treningen er tilpasset disse. De lærer også veldig mye disiplin og respekt som er nyttig i flere sammenhenger gjennom hele livet, pluss at man unngår at de misbruker det de lærer på trening.

Derimot er nok ikke tae kwon do, karate osv det beste med tanke på selvforvar. Har selv trent tae kwon do i mange år, og har svart belte nå. I dag kunne jeg nok fint kunne forsvart meg mot den gjennomsnittlige nordmannen, men hatt lite sjanse mot en person med erfaring fra krav maga, kickboxing, bryting og andre kampsporter som fokuserer mer på fysisk kamp mot en annen person.

Var i en selvforsvarssituasjon da jeg var 15 år, mot en litt eldre person. Det var før jeg fikk kamperfaring fra tae kwon do, og ble helt satt ut av hele situasjonen. Den andre personen hadde "gateerfaring", og jeg hadde ikke så sjanse. Det eneste jeg hadde fått fra tae kwon do i den situasjonen var at jeg "tålte" mer enn et par slag og backet ikke ut så fort.

Kort sagt vil jeg anbefale tae kwon do eller en lik kampsport, da får hun forståelsen for kampsport og god erfaring. Så kan hun senere når hun er eldre begynne på kampsporter med mer fokus på selvforsvar om det er interessant. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...