TaZ Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Noen som vet hva dette kan komme av? Er kun på baksiden..Klarer ikke å gni det vekk med fingen.. Kan ikke huske jeg så dette da jeg monterte HKet,men mulig det var der når HKet ver nytt,men nå funker ikke maskinen. Har stått tørt og fint innerst i grasjen(inni huset) i 4-5 måneder,så ville den ikke boote lenger,alle vifter,HDDer spinner opp men ingen blide,har prøve annen ram o.l Men det er primære det på HKet jeg lurer på siden jeg skal sende det inn. Endret 22. juli 2010 av taz Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Hvis det er de hvite linjene rundt omkring du sikter til ser det for meg ut som klare spor etter kondens. Har kortet vært utsatt for temperatursvingninger, f.eks stått i nærheten av en kald yttervegg i vinter ? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Har stått i en betong garasje som er en del av huset som er uoppvarmet. Kan ikke helt se for meg at det kan være kondens det har kommet av siden det sitter så veldig godt. Det er ingen tegn til det samme inni kabinettet heller..Ingen tegn til noe irr noen plass heller.. Har hatt samme kabinett stående deri 1 år med et anna HK som lynet tok og kan ikke huske at jeg så noe lignende på det HKet. Andre siden av HKet ser 100% fint ut.. Men det ser ut som kondens som du sier... Endret 22. juli 2010 av taz Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Hvis ikke du har brukt noe middel på det selv så er mitt beste gjett at det er snakk om noe slags vannskade i form av irring, eksempelvis pga. høy luftfuktighet over en periode. I uansett tilfelle så er det vel å annbefale at du prøver å forsiktig skrubbe vekk det du kan med passende løsemiddel, dog ikke noe for sterkt - rødsprit for eksempel. Er det kun på baksiden dog? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Ser ikke noe der da - hvilket er merkelig. Det har ikke bare lagt inntil noe som kan ha overført noe materiale til baksiden over tid med temperatur og fuktighets svingninger? -Stigma Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Det har stått i et stort tower(80cm) med masse vifter og 5 HDDer. Er ikke noe rester etter produksjonen da som det har lagt seg støv på og satt seg? Siden det er i en garasje så er det vel kanskje sement basert støv noe di ikke har inni i et hus.. Så på et annen HK her nå og der har støv lagt seg ca. likt men det gikk ann å gni vekk.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 At fremsiden ikke er skadet trenger ikke være så utenkelig. Mesteparten av luftstrømmen vil gå på fremsiden, det vil derfor være god tørkeeffekt på denne siden. Baksiden ligger iallefall normalt mindre laglig til for tørkende luftstrømmer. Det kan selvfølgelig være rester av flussmiddel etc som det har festet seg støv i, men støv vil normalt ikke lede og derfor påvirke om hovedkortet virker eller ikke. Tror mer at det er salter i støvet, derfor det også henger så godt. Men jeg er ikke 100% sikker... Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Hvis det er de hvite linjene rundt omkring du sikter til ser det for meg ut som klare spor etter kondens. Enig at det mest sannsynlig er spor etter kondens. Hvis man ser godt etter så følger sporene rundt "øyer" av tinn på platen noe som tyder på en reaksjon mellom kondens og tinnet. Jeg tenker dette kanskje skaper kontakt mellom punktene noen steder som igjen gjør at kortet ikke vil starte. Det er det samme som skjer i en mobiltelefon som slutter å virke etter å ha vært utsatt for fukt. Jeg stiller meg dermed tvilende til at det har noen hensikt reklamere på kortet. Men send bildet til support der du kjøpte det først så får du høre hva de sier. Endret 22. juli 2010 av -alias- Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg er ikke helt enig at det der er forårsaket av kondens. Hadde det vært kondens burde det hadde vært mer jevnt fordelt. Nå er det litt sent og jeg er trøtt som fy, men det ligner faktisk mer på det som kanskje kan kalles "galvanist korrosjon" hvis jeg ikke er helt på bærtur. De "sporene" som vises på under siden av HK, skyldes mest sannsynligvis at det kan ha vært høyt innhold av salt i luften der HK har vært, dette vil føre til at den lille spenningen som er der sammen med kanskje en blanding av kondens/fuktighet skaper noe ala syre som tærer på HK. Skal se om jeg kan tenke litt bedre i morgen, er helt på trynet nå fordi jeg er trøttere enn trøttest. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Bildene over er tatt med mobilen,så her er noen nærblider tatt med digital kameraet.Litt dårlig belysning.. Jeg bor 100m fra havet(vestlandet) for å si det sånn..så det med salt høres ikke usansynlig ut.. Endret 22. juli 2010 av taz Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Har maskinen stått med spenning på? Ledning tilkoblet men ikke påslått? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Har stått på 24/7 i et par måneder(filserver) Endret 22. juli 2010 av taz Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Er nok fuktskader på grunn av ett varmt hovedkort og kald montasjeplate som gir ett yppelig sted for luften å kondensere. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Selv om det er en ny dag, får jeg ikke hjernen skikkelig i gir i det hele tatt. Det jeg vet er at jeg har sett ørten slike tilfeller i jobb sammenheng. Arbeider som maskinsjef på en større båt og det er jo hundrevis av PCB kort ombord, og dette har jeg absolutt sett tidligere. Det er ikke så mye kondens som er synderen, men derimot kan salt innhold eller til og med støv i luften pluss den lille spenningen og strømmen som er i et PCB kort føre til dette. Et hovedkort er jo et PCB kort (Printed Circuit Board). Som jeg sa, det minner om elektrolystisk (galvanisk) korrosjon eller hva det nå heter. Noe lignende som kan skje med et batteri, det er det selve spenning på batteriet eller hovedkortet (PCB) som gjør dette pluss forurenset luft. Mulig kondens har en finger med i spillet, men tror ikke det er det som fører til den skaden der. Det ser jo ut som at de "sporene" er rundt områder på hovedkort hvor det er spenning hele tiden, f. eks. rundt RAM slotene, CPU sokkel, etc. etc. Uansett så tror jeg at dette kan fjernes ved hjelp av Isopropyl Alkohol, og med litt flaks vil det ikke hende igjen. Endret 23. juli 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå