Gå til innhold

tips til båtkjøp , 300K


Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg båt for neste sesong, håper å gå kjøpt allerede i høst slik at jeg kan pusse litt opp på den hvis det skulle være aktuelt og ellers annet små ting.

men sliter litt med å finne ut hvilken båt jeg skal ha, har ikke hatt båt før, men har kjørt en del små båt under 20 fot.

så trenger litt tips til hva jeg kanskje bør se på.

har sett litt på bayliner men problemet er at 95% av dem er det bensin motorer på og det

er egentlig uaktuelt.

båten skal brukes på korte og lange turer med familie og venner.

har et par kriterier da.

 

Diesel

28fot+++

lukket

halvplaner, helst marsj på 18-20kn

5-6 soveplasser , AC er å ikke noe must men allikevell et stort pluss

helst glassfiber.

MAX pris er 300.000

Endret av toazty
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

skal kjøpe meg båt for neste sesong, håper å gå kjøpt allerede i høst slik at jeg kan pusse litt opp på den hvis det skulle være aktuelt og ellers annet små ting.

men sliter litt med å finne ut hvilken båt jeg skal ha, har ikke hatt båt før, men har kjørt en del små båt under 20 fot.

så trenger litt tips til hva jeg kanskje bør se på.

har sett litt på bayliner men problemet er at 95% av dem er det bensin motorer på og det

er egentlig uaktuelt.

båten skal brukes på korte og lange turer med familie og venner.

har et par kriterier da.

 

 

 

 

Hva er egentlig begrunnelsen for at bensinmotor er uaktuelt? Med en slik holdning vil du gå glipp av mange gode båtkjøp.

 

Holdningen om at man "må" ha dieselmotor er basert på myter. Dessverre er det en del ukvalifisert synsing ute og går fra folk som "har hørt" at diesel er tingen. Dermed har det utviklet seg en fullstendig misforstått mentalitet rundt dette. Greit nok at store båtmotorer trekker mye drivstoff, men man skal i så fall bruke båten svært mye for at det skal lønne seg å betale vesentlig mer for en dieselmotor. Dessuten får du masse ekstra ulemper med en dieselmotor, ikke minst støy og vibrasjoner.

 

Personlig har jeg hatt båt i 30 år, både bensin og diesel. Begge deler har fordeler og ulemper, men driftsutgiftene er faktisk ikke noe godt argument. Forskjellene er totalt sett relativt små. Og hvor mye drivstoff bruker man egentlig på en båt ved normal bruk? Alle som har båt vet at den som regel blir alt for lite brukt.

 

Gjør deg selv en tjeneste og revurder holdningen til bensin. Da vil det åpne seg et langt større marked for deg.

Lenke til kommentar

vil ikke tror markedet vil bli så mye større for 90% av båtene er med diesel, iallefall ifølge finn.no -> cabincruiser ->max 400.000

 

det jeg har hørt er, diesel har en lengre holdbarhet, " går og går i mange tiår uten problem"

trenger ikke å tenke på anntennelse ved diesel damp eller søl.

og diesel er billigere og det er noen tusenlapper å spare på drivstoff hvis enn går t\r stavanger - kristiansand , og t\r stavanger - bergen , og litt småturer utenom det hver sesong.

 

jeg luker ikke bort bensin når jeg leiter etter båt,

bare den eldre garde som jeg har reist rundt med i sommer som meiner det er diesel som gjelder...

Endret av toazty
Lenke til kommentar

vil ikke tror markedet vil bli så mye større for 90% av båtene er med diesel, iallefall ifølge finn.no -> cabincruiser ->max 400.000

 

det jeg har hørt er, diesel har en lengre holdbarhet, " går og går i mange tiår uten problem"

trenger ikke å tenke på anntennelse ved diesel damp eller søl.

og diesel er billigere og det er noen tusenlapper å spare på drivstoff hvis enn går t\r stavanger - kristiansand , og t\r stavanger - bergen , og litt småturer utenom det hver sesong.

 

jeg luker ikke bort bensin når jeg leiter etter båt,

bare den eldre garde som jeg har reist rundt med i sommer som meiner det er diesel som gjelder...

 

 

Hvis du vurderer en Bayliner eller annet lignende amerikansk merke, f.eks. Searay, er det opplagt at markedet blir mye større hvis du er åpen for bensinmotor.

 

Tingene du har hørt om dieselmotorer er typisk nok de vanlige tingene "alle" har hørt. Det er korrekt at en dieselmotor har generelt lenger levetid enn en bensinmotor, men dette argumentet er primært relevant for biler som skal gå langt. Båter brukes normalt atskillig mindre. Og når det gjelder båtmotorer er motorfabrikatet mer avgjørende enn drivstofftype. En Yanmar-motor er ikke fantastisk fordi det er diesel, men fordi det er en Yanmar. Volvo Penta diesel har mange derimot dårlig erfaring med.

 

Skal man bruke båten virkelig mye er det klart at drivstoffutgifter er et poeng, men dette avhenger av hvor mye bruk det er snakk om. Ved vanlig fritidsbruk har i hvert fall jeg problemer med å se viktigheten av diesel, ikke minst fordi disse koster atskillig mer.

 

Hvis budsjettet er 300k vil du få atskillig mer båt for pengene med bensinmotor fremfor diesel.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe en båt som er noen år gammel kan det være lurt og sjekke om motoren er saltvann/ferskvann kjølt,eldre bensinmotoren pleier å være saltvannkjølt og preges av dette.

Eksosmanifold og riser pleier normalt og blir opprustet i løpe av en 7 til 9 års periode.

 

Amerikanske båter har historisk sett bensinmotorer og de som ikke har det har det normalt blitt montert nye dieselmotorer i Norge,mange av disse båtene er blitt privatimportert uten motorer i og kjøperen har selv mekket dette sammen med de skadevanker som kan forefinnes så sjekk dette nøye før en eventuell handel.

 

 

Hvis du kjøper en Amerikansk båt som er nyere en 1998 har den et krav om CE-merking,dette gjelder forøvrig alle båter men Amerikanske båter har ikke dette kravet internt i Amerika.Mange av disse båtene har blitt merket på et feil grunnlag av "useriøse" importører og tilfredsstiller ikke kravet,du burde få båten kontrollert av en habil båtsmann for og få dette klarlagt.

 

Hvis båten ikke tilfredsstiller kravet er det forbudt og selge/bruke båten.

Et annet problem med bruktimporterte båter er at enkelte av de ikke er registret i norske registrer og toll/momsavgifter er ikke betalt,hvis tollvesnet oppdager dette kan man risikere og få et krav på et 6 sifrert beløp som må betales innen 24 timer.

 

Det er mange feilskjær og treffe med å kjøpe en eldre bruktimportert båt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du kjøper en Amerikansk båt som er nyere en 1998 har den et krav om CE-merking,dette gjelder forøvrig alle båter men Amerikanske båter har ikke dette kravet internt i Amerika.Mange av disse båtene har blitt merket på et feil grunnlag av "useriøse" importører og tilfredsstiller ikke kravet,du burde få båten kontrollert av en habil båtsmann for og få dette klarlagt.

 

 

 

Jeg er enig at CE-godkjenning er vesentlig. Men enten er den CE-godkjent eller ikke. Hvis båten har montert CE-merke vil den også være CE-godkjent. Har man CE-skilt vil eier ha sitt på det tørre, helt uavhengig av om godkjenningen evt. er gjort av useriøse aktører. Noe etterkontrollering av dette skulle ikke være nødvendig. Og hva sikkerheten angår vil kjøp av anerkjente fabrikater (som Bayliner, Searay etc.) være kurrant uansett.

Lenke til kommentar

men nå er mange av searay og bayliner i min prisklasse åpne båter, noe jeg ikke skal ha,

trenger ikke nødvendigvis å vær helt lukket men iallefall overbygg , så da blir bensin vs diesel ikke noe problem da bortimot alt annet enn usa båter har diesel motorer...

 

men er det noen diesel motorer enn bør styre unda ved en viss gangtid?

 

har null peiling på motorer , kan så vidt skifte olje på bilen.

 

så det er vel det eletriske, motoren og skrog som er viktig å tenke på ser jeg for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at CE-godkjenning er vesentlig. Men enten er den CE-godkjent eller ikke. Hvis båten har montert CE-merke vil den også være CE-godkjent. Har man CE-skilt vil eier ha sitt på det tørre, helt uavhengig av om godkjenningen evt. er gjort av useriøse aktører. Noe etterkontrollering av dette skulle ikke være nødvendig. Og hva sikkerheten angår vil kjøp av anerkjente fabrikater (som Bayliner, Searay etc.) være kurrant uansett.

 

Der tar du feil,loven er ganske klar på det punktet,

Det er forbudt å selge eller bruke en båt som ikke tilfredsstiller Ce-regelverket uavhengig av hva produsent sier/gjør.

 

 

 

§ 10.

Tilsyn (1) Sjøfartsdirektoratet fører tilsyn med at forskriften følges.

 

(2) Tilsynsmyndigheten kan kreve fremlagt dokumentasjon som viser at produkter er gjort tilgjengelig i henhold til forskriften og for øvrig oppfyller kravene i denne.

 

(3) Tilsynsmyndigheten skal treffe nødvendige tiltak for å trekke tilbake eller forby tilgjengelighet eller bruk av produkter som omfattes av § 2 (1) som: a)er utstyrt med CE-merke selv om produktet ikke oppfyller kravene i forskriften, eller b)er utstyrt med CE-merke og er konstruert, produsert, montert, vedlikeholdt og brukt i samsvar med sitt formål, men som likevel kan utgjøre en fare for personers helse og sikkerhet, eiendom eller miljøet.

(4) Overfor produsenter av produkter som omfattes av forskriften eller deres representant, skal tilsynsmyndigheten gi veiledning om gjennomføring og etterlevelse av virksomhetens internkontroll slik dette er fastsatt i forskrift 6. desember 1996 nr. 1127 (internkontrollforskriften).

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

men nå er mange av searay og bayliner i min prisklasse åpne båter, noe jeg ikke skal ha,

trenger ikke nødvendigvis å vær helt lukket men iallefall overbygg , så da blir bensin vs diesel ikke noe problem da bortimot alt annet enn usa båter har diesel motorer...

 

men er det noen diesel motorer enn bør styre unda ved en viss gangtid?

 

har null peiling på motorer , kan så vidt skifte olje på bilen.

 

så det er vel det eletriske, motoren og skrog som er viktig å tenke på ser jeg for meg.

 

Jeg har de siste årene oppgradert endel Amerikanske fritidsbåter til europeisk CE-standard.

 

En gjenganger er: Dårlige lenseslanger,el-anlegget ligger utsatt til for nedbør,feil type drivstoffslanger,feil sterkstrøm system,laber svakstrøm opplegg og for små dreneringhull/slanger.

 

Når det gjelder dieselmotorer så er omtrent alle nyere motorer som fungerer den dag i dag gode,Volvo har hatt noen barnesykdommer på D6 motorene og jeg er ikke noe spesielt glad i det elektroniske gir/gas systemet de bruker.

 

Europeiske båter som er noen år gammel er veldig gode så fremst de er behandlet korrekt.

Hva med og importere selv fra Europa,du kan gjøre noen gode kjøp der.

Har du sjekket finn.no,ser flere båter som kunne passe til deg,men det er vanskelig og vite eksakt hvilken kriterier du stiller deg.

 

 

Bare ha i bakhodet at "en båteier har kun to lykkelige dager i sitt båtliv,den dagen man kjøper båten og den dagen man selger båten" :)

 

Hvis du ikke er veldig fingernemnd ville jeg prioritert en eldre båt som det er byttet til en nyere motor i de senere årene.

 

Edit:hvis du kan legge ut noen linker til de båttypene du liker er det lettere og gi konkrete tips.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis vi tar de tre båtene konkret,skal jeg gi deg noen tips.

 

Bayliner:har en eldre saltvannkjølt V8 som det er byttet manifolier og risere på,ser ut som det er et V-gear på den hvis så er tilfelle er de ganske dyre og reparere.Man kan bare glemme og få tak på original interiør/eksteriør deler og rekka har løse deler ikke helsveiset,hvis jeg ikke tar feil er alle beslagene forniklet messing.I tillegg kan du se flere elektriske kabler som som burde være klamret fast og mye rust i bunn av båten.gennerellt ser det ut som båten har hatt slett vedlikehold de siste årene.

 

Barracuda:denne er av samme årstall men mye bedre vedlikehold,du ser ikke noe søl i motorrommet og alle kabler ligger ordentlig.Greit dashbord men noen nyere instrumenter,og Nogva'en er en traust sliter.Helsveiste syrefaste rekker og alt av luker/beslag/utstyr er og få kjøpt den dag i dag.

 

Enes:denne båttypen har jeg ikke noe større kjennskap til,skrogformen indikerer en saktegående design.Ford turbodieselen ombord er kjent for og ryke mye spesielt på tomgang,ikke noen særlig når man ligger i en uthavn og trenger og lade batterier.Båten i seg selv ser grei nok ut den,trenger en oppussing.

 

Jeg tok meg den frihet og lete opp et par båter som jeg synes er greie :)

 

Tresfjord,trenger en god vask og noe oppussing god motor som du finner deler til omtrent overalt "bla.landbruksmaskiner".

 

Mørebas,denne ser ut som den er tatt godt vare på,litt liten motor men kurant.denne fabrikanten er kjent for og lage solide båter beregnet for fiske.Prisen er ikke større en at man kan koste litt på den "forutsetter at selger ikke holder tilbake noen informasjon"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

oi.. takk for svar, det blir jo ikke båtkjøp før jeg får tatt båtførerprøven og funnet meg midlertidig\fast båtplass i nærheten, men håper å få alt på plass før neste sesong kommer..

akuratt nå er jeg helt blank på hvilke båt typer og motorer jeg bør gå for \ holde meg vekke fra..

 

tar meg en tur innom forumet igjen etterhvert som det kommer opp noen båter av interesse..

så håper du kanskje ser mine innlegg til en senere anledning , for å gi noen tips og kommentarer :D

Lenke til kommentar

liker tresfjord båtene , meeeen, når jeg først skal kjøpe meg en båt har jeg egentlig lyst å kjøpe meg en med litt fart i, skal ikke være noe racer , men en god halvplaner eller 18-20 knop bør være tillstrekkelig ( eller mer :D )

 

tresfjord

 

er ikke så mange av dem som har så pass mye gamp..

 

men når båten ligger langt i H***** vold(a) så ser jeg jo at det blir en del utgifter ved transport, sjøveien er nesten uaktuell, nybegynner med slik båt i norsk skjærgård :p

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til denne båttypen,det ble solgt noen av de på 80 tallet.

 

Båten i annonsen ser grei ut den,ryddig,ren og sikkert bra vedlikeholdt,og motoren så også grei ut,litt kabel-spagetti men ikke værre en at det kan fikses.

 

En ting og tenke på er at i begynnelsen av 80 tallet ble det veldig populært blandt de største nasjonale/internasjonale båtbyggerne og sprøyte glassfiber i stede for og bruke glassfibermatter.

Stort sett alle disse båtene har større sannsynlighet for skadevanker i gelcoat'en da støpeprosedyrene ved sprøyting er veldig hektisk og må foregå riktig og veldig raskt,hvis ikke så blir det mye luft i støpen og større fare for plastpest og luftblærer i skroget.

I slutten av 80 tallet gikk de fleste Skandinaviske båtbyggere bort fra denne sprøyteteknikken igjen,ellers i verden ble denne støpeformen mer perfeksjonert og i dag fungerer det bra hos de få som fortsatt bruker denne støpeteknikken på større båter.

 

Hvis du kjøper en båt fra 80 tallet burde du kontrollere veldig nøye for plastpest og om det har blitt foretatt en seriøs reparasjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...