Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sove fra 05:00 - 16:00 - Farlig?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå som det er ferie er det lett for å snu døgnet på hodet. Fristelsene for å sitte lengre oppe enn man burde er stor, da det finnes masse artige sportsnyheter både på PC og TV. I tillegg har man FIFA som også er artig å sette seg ned med når man egentlig skulle vært i drømmeland.

Dette har endt i at jeg som oftest ikke kommer meg i seng før klokken har passert 05:00. Noe som igjen ender i at jeg ikke kommer meg opp om morgenen til vanlig tid. Det er ikke farlig i seg selv når det er ferie (har ikke dette problemet når det er skole..). Men å stå opp klokken 16:00 er ikke særlig artig når halve dagen er gått og når man står der uten å vite hva man skal finne på.

Noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så altfor godt. Endte med at jeg ikke klarte å sove i natt, før jeg skulle på jobbintervju.

Dette er neppe direkte farlig over korte perioder, men driver du på slik i lengre perioder er det neppe helt sunt. Jeg setter gjerne på vekkerklokke også i ferien, særlig når jeg sovner sent, men jeg har en tendens til å ignorere eller rett og slett ikke reagere på den selv om jeg gjerne bruker tre alarmer.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er hvor godt og hvor lenge du sover, ikke når du sover som er det viktigste. Så lenge du sover godt med minst mulig uavbrutt søvn og du får sovet de x antall timer som du trenger, så er det hip om haps når du sover mener jeg. Nå mener sikkert svært mange at man må legge seg på en skjebelig tid. Men hva er egentlig skjebelig tid? Hvem har bestemt at mennesker skal være morgenfugler? Er det noen som har funnet en universal instruksjonsbok på mennesket hvor det står når man skal legge seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er egentlig skjebelig tid?

Det var det første jeg også tenkte da jeg så det ordet. Kan du definere?

Forøvrig er det visst ikke sunt å ha svært ujevn døgnrytme over lang tid heller. om du legger deg kl 07:00 og stå opp kl 15:00 hver dag, der det greit nok, men om du forskyver døgnet ditt med 5 timer++ flere ganger i uken over flere måneder har det etterhvert mye å si for oppvaktheten din. Tro meg, jeg er godt kjent med akkurat det. Statistikk viser også at dette kan ha en viss sammenheng med forventet levetid (dersom det er noe man praktiserer jevnt over mange år), men jeg husker ikke i farten hvor jeg leste den artikkelen.

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig skjebelig tid?

Det var det første jeg også tenkte da jeg så det ordet. Kan du definere?

Skjebelig er et uttrykk fra Rogaland, særlig brukt av eldre. Det betyr at noe er anstendelig eller ikke bryter med vedtatte normer. Typisk er "Oppføre seg skjebelig(t)", ikke finne på noe tull/upassende. Å legge seg i skjebelig(e) tid, betyr da å legge seg til den tid folk flest legger seg. Uttrykket har nærmest gått ut av bruk, på linje med "vannari" og "vetta honen".

Dag

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Det verste når det gjelder meg er at jeg ikke er mer enn 14 år gammel. Er det verre å endre på døgnrytmen desto yngre man er? Kan det gå ut over vekst osv?

Lenke til kommentar

Hei

Det er ikke veksthemmende å snu døgnet i ferien, men det kan være ubehagelig når du må snu døgnet tilbake igjen. Det er ingen forskning som viser at det er verre å snu døgnet i ferien når du er 14 år enn når du er eldre. Barnehjerner kan ta skade av langvarig søvnmangel, men det er noe annet en å snu døgnrytmen.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Men når du snur døgnet på den måten tipper jeg du eter særs lite. Alt du gjer er og såve og sitte i ro. Ender ofte med at du eter mesten bare søtt også.

Gjør ihvertfall dette selv.

Dette kan påvirke veksten dog. Det sunneste er nok uansett og vere våken på dagen og såve om natten og ha gjevne og sunne måltider.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Kanskje det er det mest sannsynlige, men faktum er at det er stikk motsatt. Jeg er en storeter, og det går som oftest i frukt. Da spesielt rødmelon og druer. Ellers spiser jeg vanlige måltider som frokost, middag og kvelds. Spiser udedvanlig sunt i forhold til andre på min alder. Drikker kun brus når jeg er på ferie, og snop liker jeg oppriktig talt ikke i det hele tatt. Driver også med litt fotball på fritiden, så vil ikke kalle meg usunn og småspisende akkurat.

Lenke til kommentar

05 til 16 er 11 timer, det er litt i meste laget. Hvis du er 14 så trenger du mer enn de som er eldre, men det er likevel ganske ekstremt. Jeg tror ikke du bør bekymre deg så mye for når du sover (så lenge det er en viss rytme og regelmessighet), men 11 timer er i meste laget og jeg ville vurdert å sjekke om det kan være noe annet som kan feile deg. Det kan være medisinske problemer (inkl psykiske) som gjør at man sover unaturlig mye.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg sover ofte 12-14 timer uavbrutt når jeg først sover uten vekkerklokke. For å kunne holde tritt med arbeidstider og skoletider har jeg måtte sett meg nødt til å kutte bort søvnen fra søndager til mandager, og gjerne en dag til, for så å sove "normalt" for meg igjen. Etter det jeg leser her er dette noe man burde skjekke opp i?

Lenke til kommentar

Hei

Det er ikke veksthemmende å snu døgnet i ferien, men det kan være ubehagelig når du må snu døgnet tilbake igjen. Det er ingen forskning som viser at det er verre å snu døgnet i ferien når du er 14 år enn når du er eldre. Barnehjerner kan ta skade av langvarig søvnmangel, men det er noe annet en å snu døgnrytmen.

Mvh

Dag

Kan du si det så sikkert? At det ikke er veksthemmende? Jeg er ingen ekspert, men har ikke lest noen "studier" eller lignende på det, tatt i betraktning at flere veksthormoner blir skilt ut i sykluser, og at den viktiste syklusen i kroppen jo er circadian rytmn... Melatonin og mørke ol. Jeg legger meg flat om du faktisk vet dette =) Mener bare å si at man må være forsiktig med å påstå ting om man ikke sitter på gode kilder..

Lenke til kommentar

Hei

I vår tid skal man aldri si noe 100% sikkert, for det kommer stadig ny forskning. Og for alt i verden, det kan jo være at noen, ett eller annet sted har studert dette, og funnet ut at det kan hemme vekst å snu døgnet i ferien, og jeg er heller ingen ekspert på søvnmangel hos ungdom. Så du har rett, jeg skulle vært litt mer edruelig og ikke så bombastisk.

Hvis du sikter til langvarig søvnmangel, tror jeg mye tyder på at det er skadelig. Det kan være at andre faktorer enn søvnmangelen også er viktige for veksthemmingen. Faktorer som ofte opptrer samtidig med og virker sammen med søvnunderskudd, og da tenker jeg spesielt på ernæingssvikt.

Men en skoleferie er vanligvis åtte uker, en kort periode i en 14 årings liv, og jeg skulle like å se forskning på at dette er veksthemmende.

At spebarnhjerner tar skade av vedvarende søvnunderskudd (blant andre former for underskudd og da ikke bare ernæring, men faktisk fysisk kontakt; dvs at omsorgsvikt er utviklingshemmende)er alment kjent og akseptert. Og dette har det blitt forsket mye på, bla gjennom dyreforsøk, der en har tatt unger vekk fra moren og studert forskjellene (både anatomiske endringer og adferdsendringer) hos disse og dem som ble værende hos moren.

Nevropsykologien har de senere årene også vært opptatt av at reint strukturelle mangler i hjernen kan oppstå som et resultat av manglende omsorg og stimulering, og ikke bare av reint fysiske mangler i oppvekstmiljøet. Jeg kjenner ikke detaljene i denne forskingen, men har forstått at en rekke ferdigheter kan bli mangelfult utviklet pga vedvarende mangler i oppvekstmiljøet. Disse manglene har jeg forstått knytter seg til høyere kognitive (corticale) funksjoner som evne til problemløsning og en rekke underfunksjoner som ligger inn under denne evnen.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...