Gå til innhold

BK portretter

Anbefalte innlegg

Har drevet en stund å tatt portretter av søskenbarna mine og vennene mine, men vet aldri helt hvordan jeg skal gjøre dem enda bedre. Er forsåvidt amatør fotograf når det kommer til fotografering, men bruker Canon EOS 450d, så det hjelper litt på.

Her er noe av dem jeg har tatt:

post-199290-1279810650,5979_thumb.jpg

post-199290-1279810578,3761_thumb.jpg

post-199290-1279810857,9233_thumb.jpg

Takk for tilbakemeldinger :)

Endret av Lucy_Nyu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bilde nr.1, så jeg helt at øynene var i fokus i stedet for nesetippen. Ellers et greit bilde til familiealbumet.

Bilde nr.2 er for mørkt, for mye støy, men tøft uttrykk på modellen. Hvis det er meningen at det skal være lo-fi, så funker det ikke for min del.

Bilde nr.3 er bedre. Liker motivet, gjør seg godt i sort hvitt. Bakgrunnen forstyrrer litt. En del støy her også, men den fungerer på et vis her. Utsnittet er ok.

Lenke til kommentar

Heisann :)

Får håpe for din skyld at noen av diskusjon.no sine portrettfotografer melder sin ankomst i tråden din og kommer med noen av sine kunnskaper til deg.

Det er å foretrekke i motsetning til kritikk fra f.eks meg som ikke har samme kunnskap innen feltet.

Men litt kan jeg da gi av kritikk.

(Husk for øvrig at jo flere bilder du legger i tråden din, jo større er sjansen for at noen poster et svar som går omtrent slik: "Det er større sansynlighet for at du får kritikk om du ikke har så mange bilder i èn tråd")

#1:

Helt enig med KSolfjeld, fokuset er på "feil" plass.

Sier det med anførselstegn da det stort sett er bildekritikknerder som oss som bemerker det.

Om du bare skal bruke det til familiealbumet (som jo antakelig er eneste formålet med babybilder)

vil nok ikke bestemor på 86år med grå stær påpeke dette. Foreldrene er mest sannsynlig så sterkt inntullet i ammetåka og syns alt babyen gjør er fantastisk, så de ser det nok ikke heller.

Med det er nå engang slik at fokuset bør være på øynene pga blikk-kontakt og sånt ;p

Ellers et fint bilde av en baby og et fint utsnitt som er passelig trangt og gir fine linjer.

#2:

Støyen er uutholdelig.

Blikket er ikke noe jeg liker, eksponeringen for mørk og vinkel til motiv er litt for mye ovenfra og ned for min smak.

#3:

Jeg blir sur av å se dette bildet; den sigaretten gjør at jeg blir røyksugen. Og det er noe jeg ikke vil være når jeg ganske nettopp har sluttet med det der ;p

Ellers finere utsnitt enn forrige, og støyen er ikke like påtrengende i s/h. Det kan tenkes at det bare ikke er like mye støy. Om du poster Exif vil dèt være lettere å vite.

Grei start, lykke til videre :)

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger og kritikk.

Spørsmål: hvordan kan jeg fikse bilde 2 for at det skal bli mindre støy, viss det er mulig? Har ps3, men bruker det mest til små ting. :ermm:

Slikdet fremstår nå trooor jeg det blir vanskeligere å fjerne støyen. Hadde bildet vært overeksponert (lysere) ville det vært lettere da en justering ned i lysnivå automatisk ville skjult mye av støyen. Men lightroom 2 har støyfjerning - går nesten da ut fra at storebror CS3 også har en høyt utviklet støyfjerningsfunksjon. Har også hørt enkelte her inne prate om programmet "Noise ninja"..

Om du tatt bildet i en eller annen form for RAW er det det aller beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...