Gå til innhold

Hvilken mikrofon lønner seg til hva?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå fått tak i et knall videokamera, og skal begynne med diverse filmprosjekter. Og selv om videokameraet tar opptak i 5.1 surround, så blir det for mye bakgrunnstøy i visse situasjoner. Så derfor tenke jeg det kunne være smart å spørre noen som kanskje har litt mere peiling enn det jeg har. :)

 

Filme en samtale mellom to kanskje tre personer, type videopodkast.

Lønner det seg å kanskje å ha mygger(skjortemikrofoner) til hver person? Eller ha en god mic foran personene?

 

Hvilke mygger(merke, forhandler) eller mikrofoner passer seg til dette? Ønsker gjerne lenker til nettbutikker.

 

Filme en scene til en film i diverse miljøer, ute, inne, by osv.

Tenker det må være mer praktisk å ha en slik bom-mikrofon på en stang? Eller lønner det seg med trådløse mygger?

 

Lenke? :)

 

 

Kom gjerne med forslag, fordi jeg vet lite om lydproduksjon og mikrofontyper, merker osv.

 

Mvh

 

Markus :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvilket kamera dreier det seg om? Et "knall" videokamera har i mine øyne XLR-innganger, så det hadde vært greit å vite om dette er tilfellet hos deg. ;)

 

Røde sine mikrofoner er ganske rimelige og kvaliteten er god (snakker av erfaring). Røde NTG-2 er ganske praktisk, da denne kan brukes på kamera som ikke greier å levere ut strøm til mikrofonen, grunnet eget batteri. Dette betyr også at mikrofonen kan brukes på "vanlige" kamera ved hjelp av en XLR-hun til minijack-han-kabel.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...