ventle Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Ønsker å høre litt om andre brukeres tanker rundt Diaspora*-prosjektet. Ideen bak Diaspora* er å lage en sosialt nettverkstjeneste som skal være "det motsatte" (etter deres egen mening) av de mest kjente alternativene som facebook, myspace, twitter med flere, som samler sammen og tar eierskap over informasjonen som deres flere hundre millioner brukere deler. Med Diaspora* er tanken at du i stedet for å ha en brukerkonto med all din informasjon lagret på nettverkets sentrale servere, kjører ett rammeverk på din egen server der all informasjon du vil dele ligger lagret, slik at du til enhver tid har full kontroll over hvilke rettigheter som skal gjelde for deling og bruk av denne informasjonen. Når du da navigerer gjennom dine venners Diaspora*-kontoer vil du da, såvidt jeg har forstått, hoppe fra server til server. Prosjektet er foreløpig ganske ungt (arbeidet begynte 1. juni i år etter en pengeinnsamling som ifølge utviklerne selv fikk overveldende respons), og det er begrenset med muligheter for å prøve ut dette selv enda - det eneste man har av info er noen videoer og blogginnlegg på nettsiden deres, joindiaspora.com. De første skjermdumpene de har delt antyder lite fantasi innen det grafiske grensesnittet, rimelig blåkopi av dagens facebook, men selvfølgelig med informasjonen lagret på hver enkelt brukers Diaspora*-installasjon (en enkelt Diaspora*-installasjon, dvs en brukerkonto, omtales som ett "frø" (seed)). Som over gjennomsnittlig interessert i webutvikling synes jeg tanken bak er pirrende, men samtidig ser man fort en del hinder for at dette skal kunne bli det neste store: - å sette opp sin egen konto/frø krever en viss basiskunnskap innen webutvikling samt tilgang på server? - Diaspora*-gjengen sier de vil tilby hosting med ferdig installert konto til dem som ikke har mulighet til/kan ordne dette på egen hånd. Men forsvinner ikke da den desentraliserte biten av konseptet? Og kan det komme til å koste penger? - syns folk flest at personvern på nett er såpass viktig at man gidder å hoppe på Diaspora* når man allerede har brukerkonto med alle sine venner og bekjente i kontaktlista på facebook? Har/kan/kommer Diaspora* til å by på noe mer enn personvern/rettighetsvern utover det andre tjenester har? - kan Diaspora* bli noe mer enn ett opprør/kritisk røst mot den alt for store makten facebook har og misbruker gjennom sin massive størrelse? Eller vil det bare være en nerde/nisjesak på linje med for eksempel ett diskusjonsforum som dette? Ønsker å høre andres tanker rundt dette prosjektet. Selv syns jeg som sagt tanken bak er interessant, men at det foreløpig er vagt rundt hva Diaspora* kommer til å være og fungere som i praksis. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg syntes det er en bra ide, men altfor tidlig ute. De fleste som laster opp bilder og annet media til clouden har gjerne lokale originaler på dataen sin hjemme. Samt det de sa i videon om at med en gang man har puttet noe online så er det ikke dems lenger teller like mye på en diaspora node som i clouden. Grunnen til at jeg liker ideen men syntes det er for tidlig ute, er fordi i fremtiden når chrome os på netbooks kommer, og generelt, så vil folk begynne å legge ut ting i clouden uten backup.. De kommer til å stole mer og mer på clouden, og det syntes jeg ikke er så bra. At et prosjekt som dette får publistet kan hjelpe til at folk skifter mening om å stole 100% på disse cloud firmaene. Samt som du sier, hvis eierne av diaspora setter opp en sentral hosting platform så blir jo det helt analogt til google eller facebooks hosting platform.. For å få noe nytte ut av dette må man hoste det selv, mener jeg derfor, og da mister man høy tilgjengelighet, redundancy og mye annet som er hele poenget med clouden. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Hørte nylig om dette, synes idèen virket bra. At det er "open source" var det som gjorde meg interessert. Tror derimot ikke at de kan gjøre så mye med Facebook, men faller de så kan jo kanskje Diaspora være en god kandidat til å plukke opp restene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå