Gå til innhold

Lavkarbo-tråden!

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en egen tråd om lavkarbo.

Kan oppdatere førstesida med "fordeler" og "ulemper" og kan komme med linker, sitat, oppskrifter osv.. viss noken har ei enkel forklaring på lavkarbo, og korleis det fungerer, skriv gjerne så kan eg ta det inn i førsteposten!

Så berre å pøse på med informasjon :)

I tillegg så vil eg delvis oppdatere tråden med mi erfaring med lavkarbo, ettersom eg har tenkt å begynne på den i dag. Så blir ei ukentlig oppdatering om korleis det har gått i forhold til kondisjonstrening, styrketrening, mine egne fordeler og ulemper med kostholdet, og generelt energinivået på dietten.

Fordeler:

Stabilt blodsukker

Redusere/fjerne risiko for livsstilssjukdommar

Mindre mage- og tarmproblem

Ulemper:

Kan få dårlig ånde.. http://www.dinside.no/843679/lavkarbo-kan-gi-daarlig-aande

Linker om lavkarbo:

Oppskrifter:

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på lavkarbo en god stund nå, og merker stor forandring på både humør og yteevne.

Nå er jeg (desverre) på ferie og spiser normal mat. . . og føler meg sliten og dårlig.

Jeg føler meg med andre ord slik jeg gjorde før jeg begynte på lavkarbo ;)

Fordeler: Redusere eller til og med fjerne risiko for livstilsykdommer i forhold til det mer "vanlige" kostholdet.

Man får et jevnere blodsukker, og slipper å føle seg irritabel og sulten mellom måltidene.

Mage og tarmproblemer minskes eller elemineres.

Ulemper: Vanskelig å leve normalt etter da markedet i stor grad er myntet på et mer "normalt" kosthold. Man må innha endel kunnskap for å kunne følge et lavkarbo kosthold effektivt.

Edit: Glemte jo at man også kan få tildels dårlig ånde hvis man er i ketosis. (Man må ikke være i ketosis for å gå på lavkarbo riktignok, så ikke sikkert det er noe stort problem :) )

http://www.dinside.no/843679/lavkarbo-kan-gi-daarlig-aande

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Takk for svar og link, det med dårlig ånde visste eg ikkje.

Når du snakker om ulemper er eg litt uenig. Markedet er som du seier, lagt opp til et kosthold med mykje karbohydrater, men det er positivt, siden prisane på produkt med mykje karbohydrater vil ligge høgt mens prisane på produkt med metta fett vil vere lågare. Ikkje for å sammenligne produkt, det blir vanskelig. Men tenk deg viss så godt som alle blir råda til å begynne på lavkarbo, då hadde prisane på ris, pasta og poteter gått ned kraftig.

Uansett, for å svare på det du egentlig sa, så er eg uenig i at enn må ha endel kunnskap. Det er ikkje en spesielt vanskelig diett å følge, du må berre rett og slett unngå karbohydrater. Det eg tenker blir vanskelig no, er å variere måltid og slikt, men det tar ikkje mange google-søk før eg finner mange oppskrifter med lavkarbo-kost.

Lenke til kommentar

Helt enig, men da begrenser utvalget seg endel.

Hvis man setter seg litt mer inn i hva de forskjellige matvarene inneholder, kan man ha et litt bredere spekter.

Endel kostfiber f.eks påvirker ikke blodsukkeret, men teller som karbohydrater.

Lindbergbrødet er rimelig bra hvis en absolutt vil spise brød.

Spiser man bare rene råvarer slik som kjøtt, egg og ost, vil det jo ha lite å si.

Men pass på at du får i deg det du trenger av vitaminer og slikt :)

Lenke til kommentar

Lavkarbo - niice.

For å skjønne konseptet med lavkarbo så må man gå langt inn i mennesket histore. Vi begynte ikke å spise brød og poteter før enn 10 tusen år siden. Før det bestod kostholdet for det meste av det dyrene spiser. Frukt, nøtter, kjøtt yeah you name it. Hvor mange genersjoner er det siden vi begynte å spise karbohydrater? 1000 generasjoner. På den tiden har kroppen ikke klart å utvikle seg helt perfekt etter hva vi tror den har. Og det kan være kilden i mange sykdommer vi har i dag, diabetes, magesår, beinskjørhet (sukker har skylden her) og muligens kreft.

En annen ting man må ta i betrakning er at det er mange som har misbrukt lavkarbo. Vi er mer genetisklaget for å spise lavkarbo enn høykarbo, men fortsatt er ikke lavkarbo det kostholdet vi mennesker er born to eat. I steinalderen var det perioder der man spiste mye karbohydrater, og andre perioder der det var mindre og mer fett.

Nok om det.

Jeg vil tenke meg at denne tråden er laget for lav-karbo trening. Altså hva fordeller lavkarbo har ovenfor høykarbo når det gjelder trening.

Jeg har også en teori når det gjelder horomoner og lavkarbo. Mindre karbohydrater, men anabolske horomoner. Hvordan det?

Grunnen er horomonell. Mindre karbohydrater, altså mindre insulin, mer tid til noe annet - som å produsere vekshoromoner og Testosterone.

Ikke misforstå, insulin er et svært kraftigg anabolsk horomon. Men i tilfeller kan det senke ned alle prossesene i kroppen og altså har jeg hørt at mer insulin = mindre veksthoromoner.

Dette har dog bare blitt forkset på i rotter og resultatene var klare. Kosthold med lav karbohydrater gjør at rotter produserer mer av de anabole horomoner og mindre av de catabolske horomonene.

Husk, ikke alle bør kjøre et lavkarbo kosthold, svaret ligger i genene dine.

Så går vi in-deep av hva et lavkarbo kosthold egentlig er. Når man switcher over til et lavkarbo endrer man forbrenningsprossesen. Glukose er nummer #1 energi nå til dags. Men kroppen er kompleks som en super maskin, den kan enkelt switche over til fett som nummer #1 energi og heller bruke karbohydrater til andre formål enn hoved energi. Nye celler må bygges, hjernen må tilpasses og hjertet må vennes - En lang prossess som tar flere uker.

Du forbrenner nå fett som hovedenergi og har et stabilt blodsukker gjennom hele døgnet. Greien er også at du heller ikke trenger å spise karbohydrater for å føle deg vel. Treningssamnenheng kan også lavkarbo både være gull og sølv. I eksplosive idretter som boksing og vektløfting er det best med karbohydrater fordi dette er rask energi. Mens på løping og maraton er fett det beste alternative, sein energi som holder deg full hele tiden.

Andre tingen som er gull med lavkarbo i forhold til høykarbo er forebrenning av muskler. La oss si at du går tom for karbohydrater og det tar nesten 4 timer før du får mat igjen. For de fleste er dette ikke noe big deal, men for en som driver på med idrett i eliteklassen kan dette være krise. Når kroppen ikke har tilgang på karbohydrater når den er tilpasset til å forbrenner karbohydrater begynner den å spalte aminosyrer over og kroppsfett til karbohydrater. Altså, 4 timer med muskelsvinn for å holde blodsukkeret oppe. På et lavkarbo skjer ikke dette.

Husk - Lavkarbo er ikke det mennesket egentlig er tilpasset til. Morsmelk inneholder karbohydrater og samme gjør de matvarene som inneholder vitaminer og sporstoffer som vi mennesker må ha for å overleve - altså frukt.

Håper ikke det blir for rottete :p

Endret av Pijus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt forklart Pijus :)

Når det gjelder frokost og lunsj spiser jeg sjelden frokost for tiden da jeg ikke er det minste sulten da.

Jeg tar med meg en bit vanlig Norwegia ost til lunsj, men det er mest grunnet latskap :)

Jeg har også hatt med meg omelett, eggerøre osv. men det ble litt mye jobb.

Lindbergbrød er en fin erstatning for vanlig brød, samt at man ikke trenger så mange skiver for å holde seg mett. (Jeg ser de som har med seg opptil 8 skiver kneip hver dag, og er skrubbsultne et par-tre timer etterpå)

Lenke til kommentar

Helt enig, men da begrenser utvalget seg endel.

Hvis man setter seg litt mer inn i hva de forskjellige matvarene inneholder, kan man ha et litt bredere spekter.

Endel kostfiber f.eks påvirker ikke blodsukkeret, men teller som karbohydrater.

Lindbergbrødet er rimelig bra hvis en absolutt vil spise brød.

Spiser man bare rene råvarer slik som kjøtt, egg og ost, vil det jo ha lite å si.

Men pass på at du får i deg det du trenger av vitaminer og slikt :)

Ka slags kostfiber snakker vi om då? Og er det brødet du nevner tilgjengelig i butikken? Dyrt?

Burde enn forresten ta multivitamin-tilskudd på lavkarbo?

Herlig innlegg Pijus!

Men her må du bytte ut "før" med "for":

"Vi begynte ikke å spise brød og poteter før enn 10 tusen år siden."

Ellers skriver du mykje bra info, er og ute etter den enkle forklaringa av lavkarbo, altså det som har med ketose og ketonlegemer osv.. har du peil på det, er det berre å skrive :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Husker ikke de forskjellige fibertypene, men man kan få en ide ved å lese på pakningen osv.

Man burde absolutt ta multivitamintilskudd uansett kosthold, men det er antageligvis lurt å undersøke litt nærmere uansett.

Her er litt om vitamin-D, men det står mer om de forskjellinge typene på disse sidene også.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Men ka slags type kostfiber gjer ikkje noke med blodsukkeret, men er likevel karbohydrater? Ønsker ikkje få en "idè", ønsker fakta ;)

Lenke til kommentar

Så eg kan ete brød (iallfall små mengder) med mykje kostfiber, og med lite karbohydrater som kjem frå mjølet?

Oooog, når eg leser på stronglifts-sida, så står det der at enn burde ete lavkarbo i vekedagane, men så fylle på med karbohydrater i helga. Synes det er litt rart i forhold til alt anna eg har lest så langt.

Når det gjelder lavkarbo for min egen del, så satser eg på å innta litt karbohydrater, men skal prøve så godt eg kan å helde det under 60-70 gram dagen. Når det gjelder rett etter trening, burde eg ikkje innta litt raske karbohydrater då? Eller trenger eg ikkje det, siden kroppen bruker fett som energi?

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Akkurat.

Det finnes forskjellige dieter innenfor katagorien lavkarbo. Vi har foreksempel - South beach, Anabolic Diet, Metabolic, Atkins ...

Atkins går mer ut på å spise lavkarbo året rundt. Anabolic diet som stronglifts skriver har oppkarbing i uken. Altså hverdagene lavkarbo - helgen høykarb.

Karbohydrater etter trening er kanskje noe å anbefale, men tror virkelig ikke det spiller noe stor rolle på lavkarbo der karbohydratene egentlig er ment for hjernen og nervesystemet.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg er litt bekymret for om du i det hele tatt vil få kroppen over på å bruke fett som energi hvis du spiser så stor mengde karbohydrater. Forutsatt at de forårsaker en rask stigning av blodsukkeret. Jeg mener å huske at den ligger et sted rundt 50g.

Hvis kroppen ikke alt har gått over til å bruke fett som energi, vil den skaffe seg energi på andre måter etter den har brukt opp karbohydratene fra det du spiser som nevnt før i tråden (innlegg #5)

Edit: Skriveleif :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...