LoveAmiga Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Kjøpe CD - legge inn på PC - kopiere til hvilken enhet jeg vil > Spotify Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 snakk om å grave sin egen grav. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jørn Dalchow er daglig leder i i plateselskapet Daworks. Han skal ha regnet ut hvor mange låtavspillinger (via Spotify) selskapet er avhengig av for å tjene det samme som ved salg av én CD. Svaret Dalchow kom frem til er 6700 avspillinger (17 døgn med sammenhengende avspilling). Han har regnet ut at han får 0,009 kroner for hver avspilling. Er det noen som vet hvor mange låtavspillinger i gjennomsnitt en solgt CD har i løpet av sin levetid? 6700 låtavspillinger delt på 12 låter på CDen blir 558 avspillinger av hele CDen. Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Edit: Til dere som skriver at flere burde betale for Spotify og at det er egoistisk å bruke gratisutgaven: Dette er vel fordi gratistjenesten fungerer såpass bra som den gjør, og sånn sett et problem med tjenesten og ikke noe forbrukeren bør holdes ansvarlig for. Jeg skjønner for øvrig tankegangen, men verden fungerer desverre ikke slik at folk av idealistiske grunner betaler for en tjeneste i påvente av at den skal bli bedre. Tilbudet må være der og tilby noe man ikke får billigere/bedre/enklere andre steder for at forbrukerne skal finne det attraktivt å benytte det. Derfor må artistene/plateselskapene være der først med produktet sitt, ikke motsatt - at kundene først er der med pengene sine. Forbrukere igjennom tiden har hatt stor makt til bestemme markedet. Jeg kan forstå din synsvinkel, men det er dessverre altfor mange som tenker slik. Hadde alle tenkt slik hadde vi nok ikke hatt noe Spotify idag. Men, er tjenesten gratis så skal man selvfølgelig slippe, men bare ikke klag på at artistene ikke får pengene sine. Eller at plateselskaper dropper ut. Vi har nå mulighet som forbruker å vise at det er disse tjenestene vi ønsker. Samme om det er Wimp, spotify eller andre. Vi har mulighet til å si hvordan vi ønsker at musikk skal distribueres i framtiden. Gratistjenesten er ment for å promotere og gjøre tjenesten kjent. Da må vi vise at vi liker hva vi ser. Lenke til kommentar
s0und Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Jeg ler meg skakk av platebransjen i sin helhet! Maken til innsausa suppehuer som ikke klarer å omstille til nettalderen skal man lete lenge etter. Det erjo mye bedre at folk laster ned musikken gratis enn at produksjonsselskapene faktisk får noen øre for hver avspilling. Beklageligvis holder ikke lenger TV-reklamen med "Tidenes beste plate i salg nå" mål lenger, og dermed går hele bransjen i falitt! Samtidig bruker de milliarder av kroner på jurister som gladelig melker hver krone ut av de. Disse drar hjem etter jobb og laster ned siste episode av mad men og siste skiva til Lady Gaga så barna kan kose seg i bursdagen! Jeg er faktisk ikke flink nok til å skrive og å formulere alle tankene jeg har rundt dette, men en ting er sikkert... Jeg syns rett og slett synd på de! Endret 22. juli 2010 av s0und Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Har du sett har du sett. Der blir det mye mer attraktivt å være pirat igjen, dette er jo bare bra, da kan vi sitte og se på at de går konkurs og går under, er jo noen artister som gjør det bra uten, riktignok mindre band slik som Dos Gringos for å nevne en, ett lite Amerikansk band ganske kjent i sære kretser men har vært over i Europe og spillt og vært populær. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg lastet ned store mengder mp3 før.. Har vel nesten ikke kjøpt en CD i mitt liv. Etter jeg fikk Spotify Premium i hus har jeg nesten ikke lastet ned noe som helst. Kun enkelte ting som jeg ikke finner noen andre steder. Forsvinner flere av artistene jeg hører gjevnlig på så er det nok tilbake til nedlasting.. Det er som flere andre sier. Det er bedre med "litt penger" enn "ingen penger". Om de tror at folk går i butikken å kjøper et album pga. de fjerner musikken på Spotify tror de feil... Lenke til kommentar
Vetahutt.2 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg er plateartist og jeg må si at jeg blir litt trist av ensidigheten i en del av innleggene her. Om platebransjen skulle forsvinne eller "dø" innen kort tid (si ett til to år), ville det bety katastrofe for pop, rock og rapmusikk slik vi kjenner den, i alle fall for rekrutteringen. Hvilke artister ville være tilgjengelig da etterhvert? Hobbynivå hjemmesnekring? . Jeg ville aldri selv hatt råd til å finansiere plata jeg jobber med nå f.eks., heldigvis tok et plateselskap risikoen. Det er så vidt jeg greier husleia mi faktisk, men siden jeg brenner for musikken jeg lager, er det helt greit for meg at jeg ikke har Landrover og villa på snarøya...jeg kan bare ikke jobbe fulltid i barnehage uten at det går utover øving og låtskriving. Uten plateselskapets budsjett ville jeg ikke kunne brukt produsenten jeg nå har eller musikerene i hans nettverk. Av og til er det sjarmerende, nyvinnende og spennende med hjemme-innspilte låter, men som regel ikke. Den musikken jeg finner givende å lytte til viser seg ofte å være spilt inn på rådyrt studioutstyr av musikere som har gjort seg fortjent til høye studiohonorarer. En sånn musiker vil ikke kunne bli like god, om han må bruke sin mest produktive tid på å snekre forskaling, kjøre taxi eller flippe burgere. Bevares, nesten alle musikere og artister har HATT vanlige jobber, eller har deltid. Men du finner ikke virtuosene og perfeksjonistene i hobbyavdelingen. 1. brukeren må betale for det brukeren bruker. Prinsippet gjelder ellers i verden også. Spotify er i utg. pkt. genialt, men trenger intelligent konkurranse og mer tid på å bli bra nok for alle parter. Gratisversjonen må "koste mer", kanskje. 2. for å produsere teknisk krevende musikk av høy kvalitet, kreves investeringer. Investorer er gjerne det motsatte av idealister, og krever at investeringen har mulighet til å lønne seg økonomisk. Dette må også musikkbrukere forholde seg til, og akseptere at plateselskap må være kyniske Britneypushere for å ha råd til å tape på nye band og artister. 3. platebransjen er for utdatert, grådig og overvektig. Men likevel et uunngåelig ledd, tror jeg. Den vil nok ikke dø, men den må fornye seg. 3 Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 spotify er det beste som har skjedd med musikk. det er så få norske artister på spotify fra før og ved å miste de som er der blir bare negativt. kjøper aldri cd uansett. hva har man internett til? piratkopiering blir det mer av når det blir mindre tilgjengelig musikk. før så lastet jeg ned hele tiden og når jeg var liten kjøpte jeg maks 3 cd da jeg bare hadde en gammel mac og dårlig linje. nå er det å nyte spotify på min Desire om du er på fjellet eller på båtur å fisker. da er det godt med app Norgeskart og få bruke sjøkartene til staten for å finne fiskeplasser. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Å gå fra spotify og gå tilbake til "det gamle" vil neppe virke. Noe Plateselskapene gjøre.. helst i går.. Jeg føler det er veldig mange i platebransjen som er nødt til å ha veldig mye penger. Lenke til kommentar
bokk Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Å gå fra spotify og gå tilbake til "det gamle" vil neppe virke. Noe Plateselskapene gjøre.. helst i går.. Jeg føler det er veldig mange i platebransjen som er nødt til å ha veldig mye penger. Selvfølgelig vil de tilbake til "det gamle", for "det gamle" var en tid da folk faktisk syntes musikk var verdt å betale for. Flere av selskapene som går ut, er mindre foretak som ikke akkurat bader i spenn. Hvorfor skal de gi bort hele katalogen sin til folk som synes kr. 0 er helt riktig pris for produktene deres? Det eneste de oppnår, er at eksisterende kunder går over til å bli gratispassasjerer. Spotify er glimrende for forbrukeren (ubegrenset musikk for lite eller ingen penger!), men rene gifta for plateselskapene. Når folk synes 100 kroner i måneden er for mye, har de et helt urealistisk syn på hva tjenesten er verdt (jeg brukte mer enn det på musikk som 12-åring). Det er denne holdningen som tvinger selskapene ut av spotify - ikke grådighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg er plateartist og jeg må si at jeg blir litt trist av ensidigheten i en del av innleggene her. Om platebransjen skulle forsvinne eller "dø" innen kort tid (si ett til to år), ville det bety katastrofe for pop, rock og rapmusikk slik vi kjenner den, i alle fall for rekrutteringen. Hvilke artister ville være tilgjengelig da etterhvert? Hobbynivå hjemmesnekring? . Jeg ville aldri selv hatt råd til å finansiere plata jeg jobber med nå f.eks., heldigvis tok et plateselskap risikoen. Det er så vidt jeg greier husleia mi faktisk, men siden jeg brenner for musikken jeg lager, er det helt greit for meg at jeg ikke har Landrover og villa på snarøya...jeg kan bare ikke jobbe fulltid i barnehage uten at det går utover øving og låtskriving. Uten plateselskapets budsjett ville jeg ikke kunne brukt produsenten jeg nå har eller musikerene i hans nettverk. Av og til er det sjarmerende, nyvinnende og spennende med hjemme-innspilte låter, men som regel ikke. Den musikken jeg finner givende å lytte til viser seg ofte å være spilt inn på rådyrt studioutstyr av musikere som har gjort seg fortjent til høye studiohonorarer. En sånn musiker vil ikke kunne bli like god, om han må bruke sin mest produktive tid på å snekre forskaling, kjøre taxi eller flippe burgere. Bevares, nesten alle musikere og artister har HATT vanlige jobber, eller har deltid. Men du finner ikke virtuosene og perfeksjonistene i hobbyavdelingen. 1. brukeren må betale for det brukeren bruker. Prinsippet gjelder ellers i verden også. Spotify er i utg. pkt. genialt, men trenger intelligent konkurranse og mer tid på å bli bra nok for alle parter. Gratisversjonen må "koste mer", kanskje. 2. for å produsere teknisk krevende musikk av høy kvalitet, kreves investeringer. Investorer er gjerne det motsatte av idealister, og krever at investeringen har mulighet til å lønne seg økonomisk. Dette må også musikkbrukere forholde seg til, og akseptere at plateselskap må være kyniske Britneypushere for å ha råd til å tape på nye band og artister. 3. platebransjen er for utdatert, grådig og overvektig. Men likevel et uunngåelig ledd, tror jeg. Den vil nok ikke dø, men den må fornye seg. Vil det bety katastrofe? Det er stadig lettere å lage musikk av god kvalitet selv, og kvaliteten på det stuidoer pumper ut av rock, pop og rap blir stadig dårligere, man bruker dyktige folk til å mastre, man ksusler bort talentet deres ved å bare kjøre kompressoren på maks guff. Det blir stadig mere musikk tilgjengelig, og det blir enklere å få det ut til massene. Og prinsippet om at man må betale gjelder ikke nødvendigivs i resten av verden, svært mye innhold som produserer, spesielt etter internett kom, er gratis. Det samme problemet har journalister, fotografer og andre. Jeg tror musikere i mindre grad enn før kan regne med å tjene til livets opphold på hobbyen sin. Personlig tror jeg ikke det kommer til å bli et stort problem, om kvaliteten er såpass mye bedre på visse typer musikk at folk synes det er verd det, så vil de nok betale for denne musikken. AtW 4 Lenke til kommentar
Chris Torp Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Sånn jeg ser det har musikk bransjen 2 valg, tjene 0,009kr per avspilling eller ikke tjene noe i det hele tatt. Spotify har vært grunnen til at mange har latt være å laste ned musikk ulovlig. Å trekke seg fra tjenesten kommer til å ende med at de ikke tjener noe i det hele tatt. Så, good luck, musikk bransjen. Lenke til kommentar
haabe Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hva er greia med at FONO gir brukerne av den reklamefinansierte versjonen av Spotify skylda for at de ikke tjener penger? Brukerne av den reklamefinansierte versjonen betaler med sin tid (maks 1440 minutter/døgnet) på å høre reklame, på lik linje med reklamefinansiert TV, radio osv. Annonsørene betaler (sannynligvis og forhåpentligvis) en klekkelig sum til Spotify. Med tanke på hvor mange som bruker den reklamefinansierte versjonen burde annonsemarkedet være gedigent. Avtalene mellom Spotify og musikkbransjen er hemmelige. Om musikkbransjen ikke får det de skulle ønske de fikk per stream av Spotify, er det deres egen feil som har forhandlet frem en så dårlig avtale. Brukerne har i alle fall ingen skyld i denne avtalen. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Nå har jeg tråkka igjennom plateselskapene og sett på artistene, og der var det BARE møl. WARNING: Jeg kan være noe utdatert. Her skyter plateselskapene seg selv i foten. De har artister som we-couldn't-care-more-less-about, og de får åpenbart ikke solgt dem. Nå forsøker dem å skape blest og trekke frem piratkopieringskortet og leke offer. Dette er plateselskap med helt elendig styring som ikke kan en dritt om musikk. De kan ikke jobben sin og har kun sattset på ekstreme nisjer og tapere. Disse firmaene fortjener å gå konk. De har jo ingen artister med særlig suksess. Disse artistene kan ikke forvente å tjene penger når de er elendige. Thats simple. Men for å gi litt ris til spotify: De må skaffe relevant reklame til meg. De kan finne ut hvilke land jeg er fra, og hvilke språk jeg snakker. Dette er alt man trenger for å sende meg relativt relevant reklame(tv2/p4 har ikke mer info om meg for å si det slik). Så er det bare å skaffe reklame, og sende meg den. Det gjør ikke spottify - da vil dem tape. Dette haster å få på plass. Lenke til kommentar
haabe Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Men for å gi litt ris til spotify: De må skaffe relevant reklame til meg. De kan finne ut hvilke land jeg er fra, og hvilke språk jeg snakker. Dette er alt man trenger for å sende meg relativt relevant reklame(tv2/p4 har ikke mer info om meg for å si det slik). Så er det bare å skaffe reklame, og sende meg den. Det gjør ikke spottify - da vil dem tape. Dette haster å få på plass. Jeg får så å si bare norsk reklame i Spotify. At den ikke treffer meg, er en annen sak. Regner med at Spotify ikke vet nok om meg til å kunne treffe meg bedre. Eller at de ikke har nok annonsører til at de klarer å spisse annonsene bedre. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg er plateartist og jeg må si at jeg blir litt trist av ensidigheten i en del av innleggene her. Om platebransjen skulle forsvinne eller "dø" Totalt uenig med det meste du sier. - Platebransjen vil ikke dø, den endrer seg as-we-speak - Artister forsvinner ikke, selv om platebransjen forsvinner. Hva kom først? Ikke plateselskapet hvertfall. - Det er mye bra musikk fra hjemmesnekra greier. Norsk svartmetall f.eks, med kassettspilleropptak. De hadde ikke statstøtte eller plateselskap i ryggen når de starta. - Pønk, rock og metal har en stor historie i å gjøre suksess på hardt arbeid, og komme seg opp og frem på egenhånd. De beste musikerne var allerede gode musikere når de fikk kontrakt, altså jobben var gjort. - Du er så dårlig musiker at du må betale sjøl. Det er ok, men kall en spade for en spade. Hadde du vært bra så hadde ting stillt seg helt annerledes. - Det har aldri før i historien vært så mange artister - aldri. Det er bare tøys at det er så fælt. Du har bare sinnsvakt mange flere å konkurrere mot og det taper du på. Det er ikke forbrukeren som er feil her, men at det er for mange artister. Når forbrukeren skal kjøpe 1 plate, så har de milliarder å velge mellom. Da er det umulig for den mest populære å tjene mest fordi de lekker til konkurrenter. - Betaling for bruken har så langt betyd å kjøpe en dyr plate man ikke får høre hele av på forhånd, for så å oppdage at det er kun er den ene radiolåta som er ok, og den er man lei etter 5 dager, og man kan ikke få pengene tilbake. spotify er ikke noe annet enn en radio der jeg selv bestemmer hvilken låt jeg vil høre på. At man ikke liker det får så være, men ikke kom og fortell meg at DU tjener mer penger på en annen radio. Hele saken er bare sprøyt fra ende til annen. TONO/FONO betaler mest penger til de populære, mens den lille artisten i gata ikke får en dritt uansett - men det snakker ingen om.... nei se så... 3 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Men for å gi litt ris til spotify: De må skaffe relevant reklame til meg. De kan finne ut hvilke land jeg er fra, og hvilke språk jeg snakker. Dette er alt man trenger for å sende meg relativt relevant reklame(tv2/p4 har ikke mer info om meg for å si det slik). Så er det bare å skaffe reklame, og sende meg den. Det gjør ikke spottify - da vil dem tape. Dette haster å få på plass. Jeg får så å si bare norsk reklame i Spotify. At den ikke treffer meg, er en annen sak. Regner med at Spotify ikke vet nok om meg til å kunne treffe meg bedre. Eller at de ikke har nok annonsører til at de klarer å spisse annonsene bedre. Et par mnd siden jeg var innom reklame på spottify. Mulig det endrer seg, men stort sett er det helt merkelige greier som går sinnsykt på repeat. Det er ikke lano/tine/statoil/telenor/medusa-bind reklame akuratt... altså reklame på p4 er noe helt annet og mye mye bedre (selv om reklame suger seff) Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Platebransen må nok inse at de må fornye seg litt. Nytter ikke å gå ut av spotify for så å selge cd'er. Jeg har slutta med cd'er totalt da dette bare er en tungvindt teknologi mtp på min livsstil. Spotify må lage fler prismodeller som passer fler brukere. Pr idag så er vel Norge det landet hvor det finnes flest betalende brukere på verdensbasis. Vi har god økonomi = vi har råd til 99.- pr mnd. Spania er vel det landet med flest gratis brukere = svakere økonomi / lavere inntekt. Tenk på folk i Hellas, de har ræva øknomi for tiden, hvordan skal de klare å betale 99.- pr mnd. Lag fler prismodeller og slutt med gratis tjenesten.. Velger Fono å trekke norske selskaper ut av spotify, så er det synd for artistene.. Når det kommer til artister som klager over at de ikke tjener nok / så vidt klarer å overleve så var det kansje litt tidlig å slutte med dagjobben? Hvem som helst kan lage musikk i 2010, dette bevises jo igjennom alt som kommer fra usa for tiden. Alt man trenger er en laptop, et eller annet musikk program, en mikrofon og autotune.. Justin Beiber er et godt eksempel.. 14 år, sveis til høyre og mest sett på youtube.. Genialt å være 14 år og allerede ha tjent mer penger enn noen av oss vil gjøre noen gang. Endret 23. juli 2010 av MiRaCL Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg er plateartist og jeg må si at jeg blir litt trist av ensidigheten i en del av innleggene her. Om platebransjen skulle forsvinne eller "dø" innen kort tid (si ett til to år), ville det bety katastrofe for pop, rock og rapmusikk slik vi kjenner den, i alle fall for rekrutteringen. Hvilke artister ville være tilgjengelig da etterhvert? Hobbynivå hjemmesnekring? . Jeg ville aldri selv hatt råd til å finansiere plata jeg jobber med nå f.eks., heldigvis tok et plateselskap risikoen. Det er så vidt jeg greier husleia mi faktisk, men siden jeg brenner for musikken jeg lager, er det helt greit for meg at jeg ikke har Landrover og villa på snarøya...jeg kan bare ikke jobbe fulltid i barnehage uten at det går utover øving og låtskriving. Uten plateselskapets budsjett ville jeg ikke kunne brukt produsenten jeg nå har eller musikerene i hans nettverk. Av og til er det sjarmerende, nyvinnende og spennende med hjemme-innspilte låter, men som regel ikke. Den musikken jeg finner givende å lytte til viser seg ofte å være spilt inn på rådyrt studioutstyr av musikere som har gjort seg fortjent til høye studiohonorarer. En sånn musiker vil ikke kunne bli like god, om han må bruke sin mest produktive tid på å snekre forskaling, kjøre taxi eller flippe burgere. Bevares, nesten alle musikere og artister har HATT vanlige jobber, eller har deltid. Men du finner ikke virtuosene og perfeksjonistene i hobbyavdelingen. 1. brukeren må betale for det brukeren bruker. Prinsippet gjelder ellers i verden også. Spotify er i utg. pkt. genialt, men trenger intelligent konkurranse og mer tid på å bli bra nok for alle parter. Gratisversjonen må "koste mer", kanskje. 2. for å produsere teknisk krevende musikk av høy kvalitet, kreves investeringer. Investorer er gjerne det motsatte av idealister, og krever at investeringen har mulighet til å lønne seg økonomisk. Dette må også musikkbrukere forholde seg til, og akseptere at plateselskap må være kyniske Britneypushere for å ha råd til å tape på nye band og artister. 3. platebransjen er for utdatert, grådig og overvektig. Men likevel et uunngåelig ledd, tror jeg. Den vil nok ikke dø, men den må fornye seg. Jeg skal gi deg en link, til ett fantastisk nettsted! Ta deg tid til å høre på noe av musikken som finnes der! På dette nettstedet, legger hobbymusikere musikken de har spilt inn, helt gratis! Jepp! De tjener ingen ting på dette! De kan bli oppdaget, og bli spilt på radioen, og så bli populære, og tjene penger, hvis musikken er veldig bra. Her er linken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå