tmbn Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg synes det er mye bra med Spotify, men det er to gode grunner til at jeg ennå ikke har tatt det i bruk. For det første er jeg ingen stor fan av reklame, og er det mulig å unngå den, så gjør jeg det. Og derfor er gratisversjonen av Spotify uaktuelt. Spotify Premium er også uaktuelt fordi 100 kroner i måneden er mye mer enn jeg kunne tenke meg å bruke på musikk. Det tilsvarer kjøp av et fysisk album i måneden, og da jeg fortsatt kjøpte CD-er lå jeg nok litt under halvparten av det. På dette området har også plateselskapene et poeng: det er en forsvinnende liten andel av de 100 kronene som går til plateselskapene, og enda mindre går til bandene. Når jeg er villig til å betale for musikk, er det først og fremst for å støtte dem som lager musikken. Hadde Spotify for eksempel hatt en betalingsmodell der det koster 2 øre per avspilling hvorav 75% går til bandet, hadde det vært mye mer interessant. Hvis alle tenker sånn vil jo denne tjenesten fort dø. Det gjelder å støtte oppunder i denne overgangfasen nå. De som har betalt 100 kr en stund har kanskje gjort det mulig slik at tjenesten på 49,- kroner har kommet ut. 49,- kroner er ikke mye penger for så mye musikk du ønsker i løpet av en måned. Etterhvert vil det sikkert komme flere lignende tjenester og det vil bli mer konkurranse om pris og tjenesteinnhold. All honør til de som betaler for denne tjenesten nå og hjelper artistene igjennom denne smørja. Å gå tilbake til CD tror jeg vil være døden for denne bransjen. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Til tmbn: Denne tjenesten bør dø ut, den har plateselskapene bak roret, spesifikkt har spotify mer vrakgods i styrerommet enn du bør støtte opp om, og så snart den når critical mass så kommer prisen til å følge etter. Snart blir det vel "only on spotify"-musikk å få, med bedriten kvalitet selv for dem som finner det for godt å rippe den. "Denne typen tjenester" er ikke av det gode. Å overgi kontrollen og makten til skyen på denne måten er ikke noe jeg kommer til å gjøre med musikken min. For når jeg betaler er det min musikk. Edit: Artistene tjener forresten fuck all på spotify. Ellers:Hvor mye artistene får er ikke den primære problemstillingen, dette skjer fordi mellommennene ikke tjener like mye som de gjør når de får være bakmenn. At artistene dermed får mindre er kanskje ikke så unaturlig. At systemet faller på egen urimelighet, helt naturlig. Endret 22. juli 2010 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Flacid Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 kjøper selv spotify premium og kommer aldri til å gå tilbake til free. 99 kroner i mnd er billig og om flere hadde gjort det ville vi hatt mer musikk på spotify. veldig mye ta/få og lite gi.. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Her er det som vanlig mange som mener og få som forstår. Spotify er et selskap og ikke en teknologi. De trekker sitt samarbeid med selskapet, men har ikke kritisert teknologien. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Hadde vært interessant å se hva de tjener på Wimp kontra Spotify. Ut fra det flere skriver her så kan jeg mulig forstå FONO og co. bedre hvis det faktisk er slik at Spotify beholder en uforhåndsmessig stor del av inntektene selv, samt at man ikke kan velge hvorvidt musikken ens skal være reklamefinansiert eller kun tilgjengelig i betalingsutgaven. Dog underbygger dette bare argumentet om at man må se Spotify o.l. som noe som er under utvikling. Wimp har kanskje en bedre forretningsmodell, men jeg tviler på at tjenesten hadde eksistert uten at Spotify pløyde løypa med sin gratisutgave først. Edit: Til dere som skriver at flere burde betale for Spotify og at det er egoistisk å bruke gratisutgaven: Dette er vel fordi gratistjenesten fungerer såpass bra som den gjør, og sånn sett et problem med tjenesten og ikke noe forbrukeren bør holdes ansvarlig for. Jeg skjønner for øvrig tankegangen, men verden fungerer desverre ikke slik at folk av idealistiske grunner betaler for en tjeneste i påvente av at den skal bli bedre. Tilbudet må være der og tilby noe man ikke får billigere/bedre/enklere andre steder for at forbrukerne skal finne det attraktivt å benytte det. Derfor må artistene/plateselskapene være der først med produktet sitt, ikke motsatt - at kundene først er der med pengene sine. Endret 22. juli 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg synes det gjør riktig. Siden artistene/plate selskapene ikke tjener noe penger på dette så vill heller ikke artistene/plateselskapene overleve på dette. Problemet er at Spotify gir for lite tilbake. Problemet er vel kanskje at de forventer å overleve på det? kanskje er tiden der mange kan forvente å overleve på musikkproduksjon over? AtW Ja de forventer seg jo det så klart. Mennesker liker og lytte på musikk og ha et bra mangfold som blir distribuert. Om de forsvinner tror jeg det kommer og bli mange færre kjente artister siden reklame penger ikke finnes. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Ah, hvem lar disse folka styre skutene? Har ikke lastet ned en sang siden spotify kom ut, fikk invite med en gang faktisk. Er det ett år siden tro? Har betalt siden den gang, 99 kroner pr mnd! Det er faktisk 99 kroner pr mnd de aldri ellers hadde fått.... 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Nåda, jeg er personlig ikke så redd for utvalget av musikk, har på følelsen at om plateselskapene tar dunken vil vi fortsatt ha mange gode artister som spiller lokalt eller internasjonalt. Sannheten er at vi har vært bortskjemte i mange år og vi har desverre etter hvert blitt lurt til å tro at visse typer musikk er god musikk, noe som flere små artister har grundig greid å motbevist, i alle fall i kvaliteten på låtene og renheten i musikken noe man ikke får hos de store artistene der stemmen ofte blir bearbeidet. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Har platesalget sunket som følge av disse artistenes tilstedeværelse på Spotify? Hvis svaret er nei, betyr det jo at å trekke seg fra samarbeidet kort og greit er å si nei til penger. Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Det er ganske utrolig at folk nekter å betale for musikk. Jeg er helt enig i at CD-salg er en lite effektiv måte å gjøre det på, men det er ikke det som er poenget. Hvis dere "gi meg det, eller så tar jeg det"-folk finner en artist dere liker, vil dere ikke da støtte denne artisten? Vil dere ikke at denne artisten skal kunne fortsette å levere det dere liker? Å påstå at artister tjener tilnærmet ingenting på salg av CD-er blir feil. (edit: eksempelvis) En av mine yndlingsartister har så og si ingen konserter, og disse er lokale og kun ved mindre anledninger. Dette ble kanskje litt OT, så jeg kan vel dra det inn ved å påpeke at kanskje den uunngåelige platebransjens død vil føre til at artistene tjener mer ettersom mellommannen er borte og distribueringen er billigere og enklere. Jeg håper iallfall dette er tilfellet! Endret 22. juli 2010 av Marius5051 Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Fjern gratismuligheten til Spotify, så tenker jeg vi får se forbedring. Kunne godt brukt Wimp, om ikke klienten var lagd av sirup, lerretstape og bugs. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 marius: jeg ser ingen med påstander du argumenterer mot Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 FONO tenker jo helt feil. Folk kommer ikke til å kjøpe mer CD'er om de forlater Spotify. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Nok en gang er det mange søte og forvirra mennesker her. Og jeg forstår ikke helt hvordan mange av dere egentlig forholder dere til musikk heller. Men uansett. Når man kjøper "stort plateselskap"-plate i sjappa, så går rundt 50% av penga til sjappa/kjeda, 40% til plateselskapet, så er det penger til producer og trykkerier og fjas, og i beste fall sitter artisten igjen med 2%, antageligvis mindre. Artister tjener i all hovedsak penger på konserter (og merch). Si at du kjøper ei skive på sjappa og den koster 200kr. Så sitter artisten igjen med typisk rundt 50 øre, max to kroner (på stort selskap). Ergo, om artisten har lyst å tjene 80.000kr, så... må artisten selge like mange plater! Mens én spillejobb på et større utested (plass til 600-800 stykker) kan betale minst like mye (om man har et stort navn). Dette er realiteten. Platekjøp er som sådan egentlig kun en symbolsk handling. Og jeg liker plater. Plater er fine og flotte og når jeg får større cashflow igjen, så blir det å handle vinyl. 12" gir mer plass til lekker cover-art! Har jeg spenn, så kjøper jeg plater. Både før og etter Spotify. Men hadde det ikke vært for internett og nedlasting/streaming, så hadde jeg sannelig ikke kjøpt så mye -- fordi jeg ikke hadde fått høre nye ting. Men skal jeg støtte artisten økonomisk, så er det enten å gi dem penger rett i lanken eller å dra på konsert som gjelder. Så, nå har jeg levd (veldig lykkelig) uten TV og radio i mange år, og med Spotify Free har jeg fått høre reklamer for artister igjen... Hvem faen er det som vil høre på sånt som John Mayer og The Baseballs og Tone Damli Aaberge uansett?! Om dette er storsatningene til store plateselskaper, så sier det seg selv at folk ikke gidder! Tam og intetsigende drittmusikk! Om det var alt jeg hadde tilgang på å få vite om, så hadde saktens ikke jeg heller _noensinne_ kjøpt plater. Endret 22. juli 2010 av the_ruthless 1 Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Så vidt jeg vet får ikke norske artister en eneste krone fra PirateBay, som jo er alternativet til Spotify (nei, platebutikken ER død). Lenke til kommentar
NisseN2k Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) FONO tenker jo helt feil. Folk kommer ikke til å kjøpe mer CD'er om de forlater Spotify. +1 For min egen del blir det til at jeg i hvertfall IKKE kommer til å kjøpe musikken nettopp fordi den IKKE er på Spotify. Jeg får nemmlig aldri hørt på den først. Å kjøpe CD-plater er uansett uaktuelt. Styre med ripping og jall for å få den over på mobilen gidder/har jeg ikke tid til. edit: typos Endret 22. juli 2010 av NisseN2k 3 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Morro å se at musikkbransjen graver sin egen grav Lenke til kommentar
Mapzta Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Men det var da som bare faen til helvete da. Jeg får helt marafnatt av de jævla steinalderidiotene i plateselskapene! Når skal de se til svarte å få den jævla steinklubba ut av ræva og innse at tjenester som Wimp og Spotify er kommet for å bli, og kommet for å ta over?! De piratene(inkludert undertegnede) har gått helt over til lovlige tjenester som Spotify fordi det er et billig solid godt tilbud som vi har ventet på i mangfoldige år. Når det først kommer så trer de banale magnatene på seg bleia, setter seg i kroken og driter i den til den fyller seg og sliter smokken sønder og sammen. Som Bill Meher sier... "Grow up... or DIE.". Bli med i utviklingen eller flytt inn i en hule og bli der. 1 Lenke til kommentar
trotsche Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Noen som veit om Wimp blir rammet av liknende artist-flukt? Wimp vil trolig ikke bli påvirket negativt at denne flukten. Problemet med Spotify mener FONO er at de ikke har muligheten til å levere kun til betalende kunder og Wimp har kun betalende abonnenter. Det er mulig i spotify å bare lever til premium kunder. Det siste albumet til scissor sisters var/er i alle fall bare tilgjengelig for premium kunder. Kan ikke komme på noen andre i farta, men det er i alle fall mulig. Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Det eneste ISPene trenger å gjøre er å sette en Bittorrent og P2P til 1 GB Grense i uka. Det tvinger pirater til å slutte og de lovlydige får filene sine. Det vil fremmedeles ramme musikk bransjen men de store filene får være i fred. Eller man kan jo sperre hele P2P greia for da hadde man jo tvunget Infinity Ward til å gi ut en server patch til Modern Warfare 2. Men hele ideen er tåpelig så de får heller finne opp en bullet proof DRM man kan ha backup av og på hvilke enheter man vil. Hvordan skal da folk få dele ting de har laget selv? Hvis jeg har laget en film, som er 2 GB, så kan jeg ikke dele den med noen? Jeg synes det er mye bra med Spotify, men det er to gode grunner til at jeg ennå ikke har tatt det i bruk. For det første er jeg ingen stor fan av reklame, og er det mulig å unngå den, så gjør jeg det. Og derfor er gratisversjonen av Spotify uaktuelt. Spotify Premium er også uaktuelt fordi 100 kroner i måneden er mye mer enn jeg kunne tenke meg å bruke på musikk. Det tilsvarer kjøp av et fysisk album i måneden, og da jeg fortsatt kjøpte CD-er lå jeg nok litt under halvparten av det. På dette området har også plateselskapene et poeng: det er en forsvinnende liten andel av de 100 kronene som går til plateselskapene, og enda mindre går til bandene. Når jeg er villig til å betale for musikk, er det først og fremst for å støtte dem som lager musikken. Hadde Spotify for eksempel hatt en betalingsmodell der det koster 2 øre per avspilling hvorav 75% går til bandet, hadde det vært mye mer interessant. Hvis 99 kr i måneden er for mye for deg, for å få så mye musikk du orker, overalt hvor du er, så har de ett alternativ, for 49,- kr så får du det samme som i gratisversjonen, bare uten reklame! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå