Gå til innhold

Nå forlater de Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snip...

 

Gjennom historien finnes det mange gode eksempler på artister som i dag er geni-erklært men som på den tiden knapt kunne leve et normalt liv.

Å ha forholdsvis for store forventninger i forhold til inntekter på en låt eller to som har tatt en måned å produsere blir på mange måter helt feil, men dette er stort sett platebransjen sin feil og ikke artistene.

 

Derimot er det rimelig å kunne forvente at daglig arbeid gir en inntekt på lik måte som et annet yrke, men her må man jo også ta i betrakning antall artister på markedet og behovet , skiller man seg personlig ikke spesielt ut blir det fort desverre mye unødvendig slit.

 

Man kan jo si det sånn at hadde det vært mindre artister tilgjengelig globalt hadde nok fortjenesten også økt , sånn sett så vil nok de artistene som fortsatt velger å være på spotify få sine inntekter økt takket være at andre sånn som deg nå forlater tjenesten.

 

Men kan du faktisk svare på hvor mye økt fortjeneste på platesalg fikk du ved radiosendinger og har du noen tall fra hvor mange avspillinger på Spotify pr platesalg?

 

1. jeg forlater ikke tjenesten, hverken som lytter eller som utøver. Men det er kjipt å vite at låtene mine blir spilt av uten at jeg tjener noe. Ikke NOE.

2. jeg regner med at ca 70% av platesalget av min plate utgitt for ca 10 år siden skyldes eksponeringen i radio, særlig p1 og p4. jeg tjente mye mer på selve radiospillingen enn på salg av plater.

3. avspillinger på spotify av mine låter: det må jo finnes tall et sted, men ingen har vist dem til meg ennå. Plateselskapene får i disse dager et nytt onlineverktøy for å få oppdaterte tall fra samtlige digitale kanaler for salg og avspilling. Artistene har har en selvsagt rett til å hente ut opplysninger som angår dem, og jeg regner med at artistkontrakter framover vil inneholde punkter om dette.

Lenke til kommentar

 

1. jeg forlater ikke tjenesten, hverken som lytter eller som utøver. Men det er kjipt å vite at låtene mine blir spilt av uten at jeg tjener noe. Ikke NOE.

2. jeg regner med at ca 70% av platesalget av min plate utgitt for ca 10 år siden skyldes eksponeringen i radio, særlig p1 og p4. jeg tjente mye mer på selve radiospillingen enn på salg av plater.

3. avspillinger på spotify av mine låter: det må jo finnes tall et sted, men ingen har vist dem til meg ennå. Plateselskapene får i disse dager et nytt onlineverktøy for å få oppdaterte tall fra samtlige digitale kanaler for salg og avspilling. Artistene har har en selvsagt rett til å hente ut opplysninger som angår dem, og jeg regner med at artistkontrakter framover vil inneholde punkter om dette.

 

1 : Selvsagt er det kjipt, men man må jo også tenke på at hvis det ikke hadde vært for Radio og nå i senere tid digitale distribuisjonsmedier så hadde man hatt null eksponering av musikken sin. Radio har jo også til dels ulempen med at den kan være til tider vanskelig å få tilgang på til for noen musikkere.

 

2 : Så, tror du ikke at Spotify også kan bidra til det samme? Dvs mersalg av platene dine? Jeg forstår dog at eldre plater sannsynligvis ikke vil få samme platesalget dog med mindre man får en status som klassiker.

 

Jeg er absolutt for at artister skal få bedre vilkår, også på grunnlag av digital distribusjon, men du forstår sikkert at jeg ikke har så mye medlidenhet med aspirerende unge artister som tror at alt som skal til for å bli rik er 1 megapopulær cd og skriker høyt når salget ikke er bra nok.

Lenke til kommentar

1. jeg forlater ikke tjenesten, hverken som lytter eller som utøver. Men det er kjipt å vite at låtene mine blir spilt av uten at jeg tjener noe. Ikke NOE.

2. jeg regner med at ca 70% av platesalget av min plate utgitt for ca 10 år siden skyldes eksponeringen i radio, særlig p1 og p4. jeg tjente mye mer på selve radiospillingen enn på salg av plater.

3. avspillinger på spotify av mine låter: det må jo finnes tall et sted, men ingen har vist dem til meg ennå. Plateselskapene får i disse dager et nytt onlineverktøy for å få oppdaterte tall fra samtlige digitale kanaler for salg og avspilling. Artistene har har en selvsagt rett til å hente ut opplysninger som angår dem, og jeg regner med at artistkontrakter framover vil inneholde punkter om dette.

1. Da er det kanskje en idé å reforhandle? (Istedenfor å boikotte som enkelte velger)

Jeg klarer ikke å forstå hva som er problemet. Hvis plateselskapene og artistene utelukkende er misfornøyd med tjenester som Spotify så må de jo bare sette betingelser, det er jo de som er innholdsleverandørene her. Uten musikken blir Spotify ganske kjedelig.

 

 

 

3. Det merkelige er at plateselskapene ikke har hatt dette tidligere (i særlig grad). Internett er ikke direkte nytt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...