Gå til innhold

Hvorfor iOS er bedre enn Android

Anbefalte innlegg

Jeg lånte en iPhone fra en jobb i 3 måneder, og er nå eier av en HTC Legend som jeg har hatt halvannen måned.

Først og fremst; iPhone er en kjempegod telefon, og App Store er fantastisk!

Likevel vil jeg holde meg til HTC Legend, nettopp fordi man kan customize såpass mye med det.

iOS er et veldig fint og smooth OS, men i mine øyne veldig kjedelig. Det er først nå i iOS4 du faktisk kan ha bakgrunn, men likevel er det veldig begrensa hva du kan gjøre :/ Jeg liker å kunne sette opp telefonen til å være så personlig som mulig, fordi jeg liker sånt ;)

Dessuten klarer jeg meg ikke uten one-poke-widget som følger med HTC Sense for å slå av og på wifi, mobildata, GPS, flymodus og blåtann med et klikk.

Det var flere apps jeg var avhengig av på iPhone, men har funnet erstatninger på omtrent alle på Android Market. Gleder meg veldig til Google får huet ut av ræva og åpner for paid apps i Norge og, så vi får et _litt_ bredere utvalg..

Men, medaljens bakside med å ha en appstore hvor ikke alt er approved (som Apple sin), er jo at det svømmer av drittapps.. Ringetone-apps, og om du søker på "sex" eller "sexy" får du et hav av apps, så...

Android er jo Linux, og jeg mener det finnes flere "ildsjeler" der ute som er villige til å skrive om mye kode for å tweake, forbedre, øke ytelse, spare batteri, o.l.

Til gjengjeld føles telefonen veldig som Linux (når man er vant til Windows); apps som er gode skrevet er -ekstremt- godt laget, men som regel er det litt halvbleke kopier av App Store sine.

PS: Dette kan variere fra person til person, jeg skriver dette som min opplevelse)

Den siste store fordelen som jeg ser det, er at batterilevetiden på min HTC går mot 3 døgn med middels bruk, og 2 døgn på mye bruk. På iPhonen jeg hadde, måtte jeg lade den hver natt (3GS).

Pluss med iPhone;

- Fin flyt

- Veldig god App Store

- Lett og intiutivt å finne frem i menyer

- Gjenoppretting og backupløsning som fungerer uten om og men

- MYE bedre on-screentastatur for SMS

Pluss med Android:

- Mer åpent

- Du kan customize grensesnittet mer

- Ildsjeler i communitiet, som har sørget for blant annet Wireless Tethering, og helt egne ROMs du kan installere, som sørger for at du f.eks. kan fjerne absolutt alt av apps

- One-poke-widgets for å slå av wifi, GPS, o.l.

(Sorry om posten er rotete, skriver på de siste minuttene av lunsjpausen på jobb!)

EDIT: Oppdaterte med stor skryt til iPhone sitt on-screen keyboard for å skrive SMS - knuser Android sin.

Endret av pesaroso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har er spørsmål til dere som kan iPhone. Jeg vet at det jeg spør om fungerer både med Android og WinMob.

Jeg har en FIM (Fault Isolating Manual) på mobilen. Denne FIM er på 2.2GB og består av 5 mapper og 340 filer. Av disse 340 filene er 280 som pdf dokumenter. Hver måned, og av og till oftere, kommer der revisjoner til denne FIM, det består i å skifte ut noen av pdf dokumentene med nyere versjoner.

Adgangen til å vise eller å søke i pdf dokumentene gjøres med web browser. På WinMob brukes Opera og på Android brukes OEM browser. Med Androiden og WinMob setter jeg bare microSD kortet i PC og redigerer FIM rett fra PC. Mappa på 2.2GB tar for lang tid å redigere via USB og masselagring.

Hvordan gjøres overnevnte revisjon av pdf filene i iTunes?

Kan jeg skifte ut kun de nødvendige pdf filene via iTunes?

Må jeg sende de nye pdf filene som en e-mail til meg selv og kopiere over de nye filene?

Eller må jeg revidere hele mappa på PC for så å sende over 2.2GB til iPhone?

Dersom jeg må sende hele FIM på 2.2GB som e-mail er det veldig krevende både tidsmessig og økonomisk (Roaming i f.eks.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Generelt spørsmål, fungerer virkelig msn klientene til iphone 4 med multitasking ? Jeg trodde at de ikke kunne kjøre fullt i bakgrunnen grunnet begrensningene i multitaskingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Fungere kjempeflott. Men selv har jeg innstallert trillian slik at jeg har skype,facebook og msn i samme klient. Men har MSN også innstallert.

Så du vil være konstant tilkoblet til msn selv om det kjører i bakgrunnen og man er inne i et annet program ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker i allefall å få opp pustmeldinger når noen skriver på veggen på facebook og slikt.

Testet nå med Trillian. Får opp ett vindu der det står hvem som skriver og hva de skriver. Pluss lukk og vis tastene. Fungerer fint synes jeg.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Jeg for min del er uenig. Jeg finner det tungvindt å måtte trykke på en symbol-knapp bare for å få komma eller punktum. Og på Android-tastaturet endrer bokstavene seg med shift og caps-lock. På Iphone sitt er det alltid store bokstaver på knappene. Og jeg liker å kunne holde inne på en knapp for å få bokstavvariasjonene eller symbolene som ligger bak.

Lenke til kommentar

pesaroso: Du vet at din erfaring med batterilevetiden er snudd litt på hodet etter at iPhone 4 kom. iPhone 4 er vel den smart telefonen med lengst batterilevetid.

Nja, fyr på jobben som skaffa iPhone 4. Sier den er bedre, men får aldri pusha den opp i 3 dager. Om han bruker den ganske mye, sier han at han ikke får pressa den til 0% i løpet av en dag, men han må dra frem ladern andre dagen.

Det kommer an på bruksområde, tipper jeg ;)

Jeg for min del er uenig. Jeg finner det tungvindt å måtte trykke på en symbol-knapp bare for å få komma eller punktum. Og på Android-tastaturet endrer bokstavene seg med shift og caps-lock. På Iphone sitt er det alltid store bokstaver på knappene. Og jeg liker å kunne holde inne på en knapp for å få bokstavvariasjonene eller symbolene som ligger bak.

Selve oppsettet er mye bedre på Android ja, men selve reaksjonen og sensitiviteten er bedre på iPhone, imo.

Det skjer relativt ofte at jeg f.eks. skriver "ææææææ" fordi jeg skal viske ut de 5 siste bokstavene og bommer på delete-knappen :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tar man utgangspunkt i at iOS blir bedre på en eller annen måte pga applikasjoner, så kan jo Windows-tilhengere le seg skakk i hel av OSX. Stemmer ikke dette?

Jeg vil si dette stemmer. Det er derfor jeg bruker iPhone og iPad, men Windows på PCen.

OSets muligheter og funksjoner rundt det å installere det man vil av programmer for å få nye funksjoner synes jeg er en veldig god ting. Sammenlignet med Android er også de fleste funksjonene som evt. medfølger på Android, gratis i AppStore. Betalprogrammene er som regel av en helt annen klasse, og med et mer spesifisert bruksområde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' date='23. juli 2010 - 11:36' timestamp='1279877791' post='15973450']

Vi bruker blant annet videoformater som ikke finnes i originalt i iPhone

Litt avsporing, men Apple har faktisk godkjent en videoavspiller som tillater deg å spille av så og si alt av videoformater, inkl XviD og DivX...

Hvordan skal du kunne klare å legge inn XviD og DivX, når ikke iTunes støtter disse formatene ?

Joda, iTunes støtter faktisk å legge inn disse filene. Bare å dra og slipp det faktisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...