snubbel Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Raptor' date='23. juli 2010 - 09:45' timestamp='1279874731' post='15973296']Hva er "Business software"? Flere millioner mennesker verden over bruker i dag en Windows Mobile-basert PDA til å registrere arbeidstiden sin, bestille varer til butikk, føre timelister og utlegg, dokumentere arbeid (bilder, sjekkliser) osv. Elektrikere, rørleggere, serviceteknikere, pc-reparatører, snekkere, etc. De bruker da et program på PDA'en som knyttes direkte til bedriftens ERP-system. Dette er langt mer utbredt enn konsumentapplikasjonene. Integrasjonen med PDA'ens progamvare er et viktig poeng som slike applikasjoner benytter seg av. Ring en kontakt direkte fra programmet, ta bilder og lagre på oppdraget, hent opp filer fra minnekortet og legg ved en e-post som sendes fra programmet, start et eksternt navigasjonsprogram, osv. Dette er ikke mulig å gjennomføre i iOS, men i Android er det lagt til rette for dette. Raptor' date='23. juli 2010 - 09:45' timestamp='1279874731' post='15973296']Du er klar over at hvis en bedrift ønsker å deployere en applikasjon på x antall iPhone så trenger ikke denne applikasjonen å ligge i AppStore. Da trenger du heller ikke å oppfylle Apple sine krav for å komme inn i AppStore... Nei, det var jeg ikke klar over, og det er jo et viktig poeng. Dessverre hjelper det ikke så veldig mye med tanke på de tidligere nevnte begrensningene i OS'et. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Flere millioner mennesker verden over bruker i dag en Windows Mobile-basert PDA til å registrere arbeidstiden sin, bestille varer til butikk, føre timelister og utlegg, dokumentere arbeid (bilder, sjekkliser) osv. Elektrikere, rørleggere, serviceteknikere, pc-reparatører, snekkere, etc. De bruker da et program på PDA'en som knyttes direkte til bedriftens ERP-system. Dette er langt mer utbredt enn konsumentapplikasjonene. Integrasjonen med PDA'ens progamvare er et viktig poeng som slike applikasjoner benytter seg av. Ring en kontakt direkte fra programmet, ta bilder og lagre på oppdraget, hent opp filer fra minnekortet og legg ved en e-post som sendes fra programmet, start et eksternt navigasjonsprogram, osv. Dette er ikke mulig å gjennomføre i iOS, men i Android er det lagt til rette for dette. Alt du nevner her har jeg gjort med min iPhone med unntak av hente filer fra minnekort. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Raptor' date='23. juli 2010 - 09:45' timestamp='1279874731' post='15973296']Hva er "Business software"? Flere millioner mennesker verden over bruker i dag en Windows Mobile-basert PDA til å registrere arbeidstiden sin, bestille varer til butikk, føre timelister og utlegg, dokumentere arbeid (bilder, sjekkliser) osv. Elektrikere, rørleggere, serviceteknikere, pc-reparatører, snekkere, etc. De bruker da et program på PDA'en som knyttes direkte til bedriftens ERP-system. Dette er langt mer utbredt enn konsumentapplikasjonene. Integrasjonen med PDA'ens progamvare er et viktig poeng som slike applikasjoner benytter seg av. Ring en kontakt direkte fra programmet, ta bilder og lagre på oppdraget, hent opp filer fra minnekortet og legg ved en e-post som sendes fra programmet, start et eksternt navigasjonsprogram, osv. Dette er ikke mulig å gjennomføre i iOS, men i Android er det lagt til rette for dette. Feil. Slik software som du snakker om vil ikke være naturlig å distribuere via AppStore, da det krever dedikerte servere fra bedriften sin side. De som lager en slik applikasjon vil da ha ganske frie tøyler. Det vil da ikke være noe problem å blant annet la programmet kjøre hele tiden i bakgrunnen, man kan også endre hele notification systemet hvis man ønkser det. Applikasjonen hadde aldri blitt godkjent inn i AppStore som er beregnet for sluttbrukere, men det spiller ingen rolle for en bedrift. Raptor' date='23. juli 2010 - 09:45' timestamp='1279874731' post='15973296']Du er klar over at hvis en bedrift ønsker å deployere en applikasjon på x antall iPhone så trenger ikke denne applikasjonen å ligge i AppStore. Da trenger du heller ikke å oppfylle Apple sine krav for å komme inn i AppStore... Nei, det var jeg ikke klar over, og det er jo et viktig poeng. Dessverre hjelper det ikke så veldig mye med tanke på de tidligere nevnte begrensningene i OS'et. Mye av det du snakker om er ikke en begrensning når du ikke trenger å følge Apple sine regler. Jeg jobber i en bedrift som primært driver med forskning. Ett av prosjektene her utvikler en iPhone applikasjon som brukes til evaluering av videokvalitet. Denne applikasjonen er laget for å distribuere internt på våres egne enheter. Jeg kan love deg at denne applikasjonen gjør ting som aldri hadde blitt godkjent i AppStore. Vi bruker blant annet videoformater som ikke finnes i originalt i iPhone, vi er endret avspiller for video, vi har endret notification systemet, og går rundt Apple sitt push-systen (bruker vårt eget) og applikasjonen kjører hele tiden i bagrunnen uten Apple sine API for multitasking. I bunn og grunn er iOS ett derivat av MacOS X som er basert på UNIX, du har ganske store muligheter hvis når ikke du trenger å følge Apple sine "regler". Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Raptor' date='23. juli 2010 - 11:36' timestamp='1279877791' post='15973450']Vi bruker blant annet videoformater som ikke finnes i originalt i iPhone Litt avsporing, men Apple har faktisk godkjent en videoavspiller som tillater deg å spille av så og si alt av videoformater, inkl XviD og DivX... Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Raptor' date='23. juli 2010 - 11:36' timestamp='1279877791' post='15973450']Vi bruker blant annet videoformater som ikke finnes i originalt i iPhone Litt avsporing, men Apple har faktisk godkjent en videoavspiller som tillater deg å spille av så og si alt av videoformater, inkl XviD og DivX... Hvordan skal du kunne klare å legge inn XviD og DivX, når ikke iTunes støtter disse formatene ? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Man kopierer filene over wi-fi rett inn i appen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Raptor' date='23. juli 2010 - 11:36' timestamp='1279877791' post='15973450']Vi bruker blant annet videoformater som ikke finnes i originalt i iPhone Litt avsporing, men Apple har faktisk godkjent en videoavspiller som tillater deg å spille av så og si alt av videoformater, inkl XviD og DivX... Nei, men for våres del spiller ikke det noen rolle... Vi skal ikke inn i AppStore med applikasjonen våres. Edit: Vet ikke hvordan Slingbox sin avspiller fungerer... Den er iallefall godkjent i AppStore. Endret 23. juli 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Selv bruker jeg bare AirVideo til å streame over wi-fi eller 3G, og legger også i kø for å konvertere, så havner inn på iPhonen neste gang jeg synker med iTunes. Har prøvd yxPlayer også litt, funka fett nok! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Apple-bundet Ja, jeg synes det er bra! Kall meg Apple's bitch, men steike hvor bra det funker! MobileMe-medlem er jeg. Alt av kalendere, mail, kontakter og utallige andre program blir synket on-the-go. Hørt om Google Calendar, Gmail og Google Contacs? For ikke å nevne Google Docs, Google Buzz og masse andre applikasjoner fra Google som samarbeider tilnærmet perfekt fordi alle programmene har tilgang til samme info om deg som bruker. Dessuten blir også noen Android-programmer synket on the go. På min Hero har jeg et program som tar backup av sms-er, call logs osv hver natt; hvis mobilen er i laderen. Helt av seg selv Det er bare ett eksempel. Endret 23. juli 2010 av khaffner Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Hørt om Google Calendar, Gmail og Google Contacs? For ikke å nevne Google Docs, Google Buzz og masse andre applikasjoner fra Google som samarbeider tilnærmet perfekt fordi alle programmene har tilgang til samme info om deg som bruker. Ja, jeg vet! Det er awesome egentlig, og i motsetning til MobileMe, helt gratis. Men det er ikke nok for meg med mail, kalender og contacts. Jeg bruker iDisk hver dag, aktivt! Og jeg har til og med fått bruk for "Find my iPhone". Mistet den ute på byen en dag, sporet den opp med en gang hjemme. Satte kode på den i tillegg til å legge inn melding med nr og alarm om hvem de skulle ringe. Ja, og så sletta jeg alt på den. Remote wipe. Det var bare helt utrolig deilig å vite at jeg var safe. Men hovedgrunnen til at jeg enda holder med Apple på akkurat dette med "on the cloud"-synking o.l. er det massive data senteret til 1 milliard dollar de holder på å bygge som skal stå klart innen året er omme. iWork.com er jo også under utvikling(foreløpig i beta) på lik linje med Google Docs. Steve Jobs har jo også sagt at trådløs synking kommer til iPhone, så jeg håper jo på at jeg om et år eller kanskje før det har iPad, iPhone og iMac synket real-time on the cloud! Endret 23. juli 2010 av Nimrad Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Synketjenesten til Google er vannvittig bra. Bedre en iTunes etter min mening, da vi kan gjør alt trådløst. Når det aller meste av dette er integrert i Android, så er det ikke tvil om at en person IKKE kan klage på mulighetene: http://www.google.com/mobile/more/ Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Jeg har til og med fått bruk for "Find my iPhone". Mistet den ute på byen en dag, sporet den opp med en gang hjemme. Satte kode på den i tillegg til å legge inn melding med nr og alarm om hvem de skulle ringe. Ja, og så sletta jeg alt på den. Remote wipe. Det var bare helt utrolig deilig å vite at jeg var safe. Det fins også til Android Endret 23. juli 2010 av khaffner Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Ja, jeg vet! Det er awesome egentlig, og i motsetning til MobileMe, helt gratis. Det er heller ikke noen problemer å synkronisere Google sine verktøy mot iPhone. Flere av mine kolegaer som synkroniserer GMail, Contacts, Calendar, etc. over Exchange protokollen med iPhone. Jeg bruker bare Google Calendar fra Google, og synkroniserer det med CalDAV. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Ja, er det ikke flott at Google tillater andre plattformer bruk av sine tjenester? Endret 23. juli 2010 av khaffner Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Det fins også til Android I know, I know Raptor' date='23. juli 2010 - 13:37' timestamp='1279885024' post='15973786']Det er heller ikke noen problemer å synkronisere Google sine verktøy mot iPhone. Flere av mine kolegaer som synkroniserer GMail, Contacts, Calendar, etc. over Exchange protokollen med iPhone. Jeg bruker bare Google Calendar fra Google, og synkroniserer det med CalDAV. Ja, jeg abonnerer på en del kalendere selv rett inn i kalenderen til iPhone. Og så har jeg en kontaktliste jeg deler med en del kamerater som vi bruker Google Contacts til. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Alt du nevner her har jeg gjort med min iPhone med unntak av hente filer fra minnekort. Javel? Du har brukt iPhone til å registrere arbeidstiden sin, bestille varer til butikk, føre timelister og utlegg, dokumentere arbeid (bilder, sjekkliser) og fått dette direkte overført til bedriftens ERP-system? Fortell gjerne hvilket program du har brukt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Javel? Du har brukt iPhone til å registrere arbeidstiden sin, bestille varer til butikk, føre timelister og utlegg, dokumentere arbeid (bilder, sjekkliser) og fått dette direkte overført til bedriftens ERP-system? Fortell gjerne hvilket program du har brukt. Har ikke overført til noe ERP-system, nei, men skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe problem når jeg har gjort alt det andre og bare eksportert til en mail innad i programmet. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Raptor' date='23. juli 2010 - 10:36' timestamp='1279877791' post='15973450']"Alt dette går an ved å omgå hele distribusjonssystemet til Apple" (løst sammendrag) Det er vel og bra, men distribusjon av slik programvare er ikke like enkelt. Det går nemlig ikke an for en iPhone-bruker å f.eks. åpne en link i en SMS eller på en nettside og få installert en slik applikasjon. Det går derimot helt fint på WinMo og Android. Uten å kunne distribuere programvaren til sine kunder på en enkel måte hjelper det lite. Uansett hva din bedrift har gjort internt så ser du kjapt med litt research at de som leverer mobile løsninger på WinMo har gått for Web Apps til iPhone og applikasjoner til Android. Det er en grunn til det, nemlig at Apple på ingen måte legger til rette for at man skal kunne utvikle og distribuere denne typen applikasjoner. iPhone er et konsumentprodukt, på godt og vondt. Har ikke overført til noe ERP-system, nei, men skjønner ikke hvorfor dette skulle være noe problem når jeg har gjort alt det andre og bare eksportert til en mail innad i programmet. Igjen, fortell hvilken ene applikasjon du har brukt til å gjøre alt dette for så å eksportere til en mail innad i programmet. Endret 23. juli 2010 av snubbel Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Uansett hva din bedrift har gjort internt så ser du kjapt med litt research at de som leverer mobile løsninger på WinMo har gått for Web Apps til iPhone og applikasjoner til Android. Det er en grunn til det, nemlig at Apple på ingen måte legger til rette for at man skal kunne utvikle og distribuere denne typen applikasjoner. iPhone er et konsumentprodukt, på godt og vondt. Kan du vise til kilder her og ikke bare si at det er sånn? Jeg har motsatte erfaringer fra selskap jeg har vært innom ser du. Apps til iPhone, ingenting til Android(de har dog for det meste holdt på/hatt planer om å utvikle til Android). Igjen, fortell hvilken ene applikasjon du har brukt til å gjøre alt dette for så å eksportere til en mail innad i programmet. Jobs heter det jeg har brukt til å registrere timer, kjørelogg, utgifter, dokumentere med bilder og sjekklister. I Bento har jeg en egen database hvor jeg har kontroll over egne kunder og ordre, men skal nå gå over til filemaker go som er et high-end profesjonelt databaseverktøy veldig utbredt på windows og mac OS-er i selskaper verden rundt. Endret 23. juli 2010 av Nimrad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå