Gå til innhold

Hvorfor iOS er bedre enn Android

Anbefalte innlegg

Etter og ha lest tråden om Hvorfor Android er bedre enn iPhone iOS tenkte jeg meg litt om for å sammenligne hva jeg synes er bedre i iOS og kom fram til at det faktisk er en del ting. Så da kom jo den fantastiske ideen om å liste det opp her på samme måte som Desire86 så snilt gjorde for Android.

ios-logo.png

Så her kommer det:

Ytelses- og batteribasert multitasking

Jeg husker med skrekk og gru tilbake til det forferdelige Windows Mobile med task manager som jeg måtte avslutte hver bidige applikasjon etter at jeg hadde gått ut av den. Apple har det fantastiske målet med sin multitasking at i det du trenger å avslutte et program manuelt i en task manager så er det for mye stress. Dette har de virkelig oppnådd uten at jeg klarer å savne noe som helst multitasking. Ting går ekstremt kjapt. Skype kjører konstant i bakgrunnen, jeg kan høre på musikk, skifte kjapt mellom de aller fleste apps fram og tilbake om jeg mottar en melding jeg må svare på e.l. Og jeg kan også ha MSN-klient og Facebook kjørende med automatiske meldinger om nye samtaler/notifications uten at jeg bruker noe som helst CPU eller RAM.

Visual Voicemail

Endelig har noen funnet ut hvordan telefonsvar egentlig alltid burde vært på mobiler. Dette er nesten den o store grunnen til at jeg har netcom. Utallige telefoner under møter, ukjente nummer og kjipe telefoner man vil utsette er bare noe av de mange grunnene til at man kanskje heller vil la det gå til telefonsvar før man eventuelt tar telefonen. Å ringe opp en automatisk telefonsvarer er like gammeldags som kontofon. Jeg vil ikke høre gjennom en masse beskjeder for å komme til den jeg vil, jeg vil ha en oversiktlig oversikt over alle de beskjedene jeg har og vil kunne spole, pause, se hvem det er fra med kontaktnavn og bare med et par klikk kunne ringe opp eller sende en melding.

Overlegen App Store

Her er det noen uenigheter, men dette er subjektivt, husk det. Som både android- og iPhone-bruker har jeg merket at den største grunnen til at jeg ikke bruker Desire-en så mye er mangel på apps. Med iPhonen har jeg meget avanserte og dritgode produktivitetsapps som jeg er blitt skremmende avhengig av i hverdagen. Apple's måte å drive App Store på gjør i mine øyne at det slipper gjennom mye mindre drit og i tillegg er det et større markedspotensial for å tjene mer penger enn gjennom Android Market. Det har gjort at jeg sikkert har brukt flere tusen kroner i App Store og har nå utrolig mye med meg "On The Go". Jeg kommer ikke til å begynne å ramse opp noe særlig. Man kan ikke betale for applikasjoner på android en gang. Det er direkte latterlig.

Spesialdesignet og -utviklet OS

iOS er spesialdesignet til iPhone. Det betyr at det virkelig er bygd opp rundt at det skal fungere kjapt, sømløst, batteribesparende osv. på, nemlig, iPhone. Alle oppdateringer som kommer funker med en gang og Apple er unike på det å tilby oppdateringer. Helt til inntil en måned siden hadde en 3 år gammel mobil fått like hyppige oppdateringer og like mange nye funksjoner som alle andre iPhones. Jeg vet ikke om noen andre produsenter som er så gode på oppdateringer. Det føles rett og slett utrolig bra å vite at min nye iPhone 4 nok kommer til å leve videre i mange år om jeg vil og holde seg veldig godt i pris.

Apple-bundet

Ja, jeg synes det er bra! Kall meg Apple's bitch, men steike hvor bra det funker! MobileMe-medlem er jeg. Alt av kalendere, mail, kontakter og utallige andre program blir synket on-the-go(tredjeparts programmer bruker ofte iDisk til synking). Jeg har installert program som spiller av alt du kan tenke deg av filtyper og leser alt mulig av drit, men jeg ender alltid opp med det sleeke og lette fra Apple. Det funker bare så utrolig mye bedre, ser så utrolig mye bedre ut, tar så utrolig mye mindre batteri og er så utrolig mye kjappere at jeg ofrer heller litt konverteringstid for å få det så fint sortert i iPod-appen, video-appen og bilde-appen. Man må gi en del av sjela si og gå fullt inn for å få full utbytte, men DAMN det er så verdt det!

Det er mange flere punkter jeg kunne skrevet opp(unified inbox, iBooks, perfekt samarbeidspartner til iPad, enorm støtte fra norske bedrifter og utivklere osv), men jeg tror jeg gir meg her. De her punktene er grunnen til at jeg ikke klarer å gå over til Android. Mange av dere liker de kanskje ikke, bryr dere ikke om de eller noe sånt. Så bra for dere! Hold dere langt vekke fra alt som begynner med liten i, da! Jeg setter pris på begge sine fordeler og har funnet ut at iOS sine er de jeg liker best! Koster skjorta gjør det, men den forbedrer livet mitt med så mange hakk at det får bare stå til.

At App Store ikke gjør OSet bedre er jo morsomt i seg selv at Desire86 sier. App Store har gjort mitt OS UTROLIG mye bedre med å legge til masse funksjoner. Det er ikke direkte implementert i OS-et ute av boksen, men det driter vel jeg i når det er en så enormt stor del som definerer OS-et i så stor grad! Har aldri sett en som har eid en iPhone uten tredjeparts applikasjoner etter App Store kom ut.

Jeg har valgt å sammenligne begge OS-ene originalt. Altså, ikke rootet eller jailbreaket.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra post. Som en Android-eier som alltid er åpen for nye ting funderer jeg litt på disse dritgode produktivitetsapplikasjonene dine. Kunne du ha ramset opp noen av dem? Jeg vet at du skriver at du ikke vil, men jeg er interessert i hva du bruker, for å se om det er noe der jeg kunne ha hatt nytte av :)

Ellers er jeg litt usikker på hva du mener med det første punktet ditt. Slik jeg forstår deg så liker du multitaskingen på iOS fordi du slipper å avslutte ting manuelt. Akkurat som på Android, med andre ord? Eller nøyaktig hva er det med multitaskingen du mener er bedre på iOS enn på Android? Du referer til Windows Mobile, uten at jeg ser hvordan det er relevant.

Lenke til kommentar

Selv om jeg holder med android, så må jeg bare si at Desire86 sitt innlegg var en del hakk over dette. Kanskje og med en mer saklig tone. Du nevner voicemail, han kunne nevnt Wifi-Router. Har postet litt med han på personlig meldinger, og han har sikkert 10-12 gode argumenter til som jeg ville han skulle postet. Men tråden blir fort for lang til at andre brukere orker å lese hele.

Det har tidligere blitt laget flere spørreundersøkelser om hva som er best av Android og iOS her på forumer. Android har vunnet med over 70% av stemmene hver gang. Men dette skal folk ta med en klype salt. Ellers begynner flere å flere mobilnettsider å favorisere Android. Nå er android mye mer glatt og smooth. Krasjer lite og for brukeren et bedre smartmobilprodukt rett ut av esken en det iPhone klarer.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Jeg har mere godsaker å komme med, om folk kunne tenkt seg det. Bare å sende på med en PM. Jeg syns denne tråden var noe i det tynneste laget. Men jeg har et spørsmål.

At App Store ikke gjør OSet bedre er jo morsomt i seg selv at Desire86 sier. App Store har gjort mitt OS UTROLIG mye bedre med å legge til masse funksjoner.

Jeg kan aldri huske at et vanlig program gjør selve OSet bedre? På samme måte som Firefox ikke gjør Windows 7 bedre. Det øker kun mulighet og kan øke brukeropplevelse. Så jeg lurer på hvilke programmer du laster ned som gir deg mer funksjoner i OSet som du nevner. Android har meget mye integrert med tanke på muligheter og forhåndsinstallerte applikasjoner. Kjøper en person en androidenhet, så får han mye mer utav boksen en hvis han kjøper iPhone. Jeg kjøper ikke en smartmobil for å måtte installere 40 applikasjoner for at den skal bli ok. Jeg vil ha dette fra starten.

Tar man utgangspunkt i at iOS blir bedre på en eller annen måte pga applikasjoner, så kan jo Windows-tilhengere le seg skakk i hel av OSX. Stemmer ikke dette?

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne legge til:

- Overlegen multitouch, har ikke sett noe i nærheten så sømløst på andre enheter.

- Utrolig utvalg av tredjepartslaget utstyr - kabler, adaptere, case etc, som forbruker setter jeg stor pris på et bra utvalg. Når jeg eide HTC-telefoner før var det eneste tilgjengelig kjipe skinntasker som kun 50 åringer bruker.

- Som nevnt tidligere i en annen post av meg selv så setter jeg ekstremt stor pris på at alle applikasjoner jeg installerer allerede er teste og sjekket før jeg installerer de, slik at jeg som forbruker ikke ender opp med å være prøvekanin, det vet jeg av erfaring bare fører til frustrasjon.

Jeg har her kanskje gått litt utenfor topic men føler at det er viktig å få med.

Endret av ahpadt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Utrolig utvalg av tredjepartslaget utstyr - kabler, adaptere, case etc, som forbruker setter jeg stor pris på et bra utvalg. Når jeg eide HTC-telefoner før var det eneste tilgjengelig kjipe skinntasker som kun 50 åringer bruker.

- Som nevnt tidligere i en annen post av meg selv så setter jeg ekstremt stor pris på at alle applikasjoner jeg installerer allerede er teste og sjekket før jeg installerer de, slik at jeg som forbruker ikke ender opp med å være prøvekanin, det vet jeg av erfaring bare fører til frustrasjon.

Jeg har her kanskje gått litt utenfor topic men føler at det er viktig å få med.

Ok, siden du strekker topic fra operativsystem til ekstrautstyr for telefonen, vil jeg bare faa si at jeg kan velge hvilken telefon jeg vil ha, og det er plenty aa velge mellom. Ikke at jeg trenger kabler og adaptere, egentlig, jeg har jo mobilen i lommen. Med i eksen fikk jeg kabel til PC og lader, det holder lenge for meg.

Og naar det gjelder applikasjoner, ja det er sikkert greit aa ha forhaandstestet, men personlig laster jeg ikke ned de med lavest download count og rating, og da er problemet mer eller mindre loest.

Traadstarter: Jeg er litt usikker paa punkt 1, var det et motargument mot Android? Eller Windows Mobile?

Edit: Du nevner alle disse gode applikasjonene til iOS. Sett bortifra at det ikke har plass i en OS diskusjon, noeyaktig hva er det du ikke finner til Android som du har til iOS? Og jo, sist jeg sjekket har Android betalte applikasjoner. Og nei, det finnes til Android selv om det ikke konvensjonelt sett er i Norge enda.

Fint tiltak, men du burde kanskje utbedre foerstepost litt, for det ser litt tynt ut. Siste linje er feks en selvmotsigelse.

Endret av different
Lenke til kommentar

Bra post. Som en Android-eier som alltid er åpen for nye ting funderer jeg litt på disse dritgode produktivitetsapplikasjonene dine. Kunne du ha ramset opp noen av dem? Jeg vet at du skriver at du ikke vil, men jeg er interessert i hva du bruker, for å se om det er noe der jeg kunne ha hatt nytte av :)

Jeg ramser opp noen få, så får du undersøke selv hva det er. Evernote(også til Android), GymGoal, Bento, OmniFocus, OmniGraffle, DiveLog og NextEpisode.

Traadstarter: Jeg er litt usikker paa punkt 1, var det et motargument mot Android? Eller Windows Mobile?

Edit: Du nevner alle disse gode applikasjonene til iOS. Sett bortifra at det ikke har plass i en OS diskusjon, noeyaktig hva er det du ikke finner til Android som du har til iOS? Og jo, sist jeg sjekket har Android betalte applikasjoner. Og nei, det finnes til Android selv om det ikke konvensjonelt sett er i Norge enda.

Begge deler. Jeg ser på Windows Mobile som så utdatert at det ikke trenger sammenlignes med verken Android eller iOS, så denne tråden handler om Android. Jeg opplever at Android i stor grad bruker mye mer ressurser skal jeg ha like mye kjørende i bakgrunnen som på iPhonen.

Lenke til kommentar

Får henge meg på, det som er forskjelden på multi tasking på Android og multi tasking på iOS er at iOS ikke har ekte multi tasking. Det de gjør er og setter programmene på "vent" helt til bruker åpner de igjen + at programmene må programmeres til og utnytte multi tasking, det fungerer ikke out of the box slik som det gjør med Windows Mobile og Android.

Så man kan egnetlig ikke si at iOS har bra multi tasking når det egentlig ikke er multi tasking i det hele tatt. Det er mer en "ha et program i bakgrunnen som er på pause, men som kan gjøre noen få ting som og laste opp ting til internett eller spille av lyd".

Kilder:

http://www.tuaw.com/2010/06/14/multitasking-in-ios4-is-not-a-magical-sparkle-pony/

http://appadvice.com/appnn/2010/06/multitasking-ios4-great/

Lite utdrag fra appadvice.com artikkelen:

"Because at the end of the day, we all have to remember one simple fact: the iPhone is a phone, and every so often, phones ring. And if your phone rings while you’re in the middle of an app that does not support multitasking, your progress is lost. It’s gone. Finito. Goodbye. And this is annoying." Det problemet får ikke Windows Mobile og Android brukere ivertfall :)

Lenke til kommentar

... Slik jeg forstår deg så liker du multitaskingen på iOS fordi du slipper å avslutte ting manuelt. Akkurat som på Android, med andre ord? ...

Det var slik multitasking på Android var ment å fungere, men det gjør det ikke. Derfor er Taskkiller et av de mest populære appsene til Android.

Min personlige erfaring er at Android er svært dårlig på å styre multitasking og når du har startet en del apps så blir telefonen sirup og det hender også ofte at den rett og slett booter av seg selv. Ettersom Taskkiller er meget populært på Anroid Market så går jeg ut fra at det er mange som sliter med multitasking i Android.

Lenke til kommentar

"Because at the end of the day, we all have to remember one simple fact: the iPhone is a phone, and every so often, phones ring. And if your phone rings while you’re in the middle of an app that does not support multitasking, your progress is lost. It’s gone. Finito. Goodbye. And this is annoying." Det problemet får ikke Windows Mobile og Android brukere ivertfall :)

Det er jo direkte løgn? iPhone-apps lagrer jo alt når du går ut av apps, så med mindre den kræsjer(jeg har opplevd kræsj av wordpress-appen en gang, tenkte at nå har jeg mistet hele bloggposten min, men alt utenom de to siste bokstavene jeg hadde skrevet lå der) så starter du igjen akkurat der du var før du fikk telefonen. Jeg har aldri opplevd å miste noe som helst, ikke en gang et sekund i et spill pga jeg har gått ut av program eller fått en telefon. Jeg blir faktisk ofte overrasket over hvor bra det funker å bare fortsette der man slapp siden man tross alt avslutter programmet.

Ekte multitasking er relativt da. Den kan gjøre flere ting samtidig, som jo er definisjonen på multitasking, men som forklart i posten min så er poenget fra Apple sin side at: "ja, du kan godt gjøre ting i bakgrunnen, men hovedprioritet er at det ikke skal gå ut over verken ytelse eller batteritid og du skal heller ikke være nødt til å slå av program manuelt i en task manager." Den holdningen elsker jeg :) Og i praksis fungerer det greit for meg. Jeg kan høre på spotify i bakgrunnen og slipper også nå å bli plaget av å miste GPS-signalet når noen ringer. Det var alt jeg savnet, i tillegg til fast-app switching da så klart.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å finne et svar på spørsmålet til TS. For å si det rett ut, jeg finner ikke et eneste svar.

Jeg kan finne grunner til å kjøpe en iPhone 4 men dette er hardware og produsent relaterte grunner, ikke OS.

Slik som andre innlegg også nevner, applikasjoner til et OS kan ikke kan brukes som argument for et bedre OS. Jeg aksepterer ikke at utvalget av applikasjoner til Windows gjør en Windows PC bedre som at argument på hvilket OS som er best. Men skal innrømme at utvalget av Windows applikasjoner gjør at Windows OS er best for meg.

Dersom vi anser at foreløpig er det Galaxy S som er den største utfordrer til iPhone 4, har iPhone en del hardware fortrinn. Dette gjelder både tilbehør og matrialvalg, men disse hardware fortrinn vil fort bli eliminert av andre Android produsenter.

Gadgets har veldig kort levetid på toppen av teknologi tronen og her kommer det største problemet til iOS inn, det er kun Apple som produserer hardware til dette OS. Utviklingen av bedre hardware blir ikke drevet frem av flere produsenter slik som med Android.

Når der ikke blir utviklet bedre hardware, vil ikke iOS ha noen annen fremdrift enn feilretting inntill Apple bestemmer seg for å utvikle ny hardware.

Grunnen min til ikke å kjøpe en iOS smartphone er hardware messige årsaker. Jeg har andre behov en Steve Jobs. Med andre produsenter ville der garantert dukket opp hardware som ville gjordt iOS brukbart for meg også.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Fra en utviklers ståsted er multitaskingen i iOS4 nærmest ubrukelig. Det er bare lov å gjøre enkelte ting i bakgrunnen og kun hvis applikasjonen man lager er av en viss type. Push-meldinger er nettopp dette - meldinger. På Android kan man hente opp en applikasjon og få den til å gjøre ting ved hjelp av Push. Disse begrensningene i iOS4 utelukker meget effektivt alle profesjonelle utviklere som tradisjonelt har levert programvare til bedrifter basert på Windows Mobile. Og Apple gjør kanskje dette med viten og vilje, for å sikre at iPhone forblir et konsumentprodukt og ikke et arbeidsverktøy? Google har gått motsatt vei med Android og det ansees som et reelt alternativ til Windows Mobile - noe iOS4 ikke er for de som utvikler business software.

Spill, treningslogg, Windows Live, bloggskriving etc kan fungere akkurat like bra på iOS som på Android så lenge utviklerne gjør jobben sin. Business software derimot, er ikke velkommen på iOS i dag. Det er et stort marked, så hvorfor Apple stenger disse ute er uforståelig for meg.

Edit: typo

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Jeg driter i utviklerne for min egen del for å være ærlig. Jeg ser på sluttproduktet og hvordan 3rd party apps gjør det og hvordan jeg kan bruke dem. Jeg vet at flere og flere store konsern gradvis begynner med iPhone og som Steve Jobs sier så bruker visst 80% av Fortune 100 iPhone.

Har selv jobbet i et firma hvor alle ansatte har hver sin PDA/windows mobile og bruker apps konstant på jobben. Her begynte de nettopp med iPhone pga STOR etterspørsel fra ansatte med iPhone. Alle må da levere inn brukernavn på sin iTunes-konto hvor da IT-ansvarlig legger de inn i serveren på kontoret. Da får de automatisk tilgang på alle apps'ene de trenger med oppdateringer og alt samlet på samme sted som for alle andre Apps. Det er helt utrolig hvor mye bedre opplevelse det er enn å sende rundt på meldinger med link til program. IT-ansvarlig har spart inn all den tiden han brukte ekstra på å utvikle Apps'ene til iOS (og det er faktisk snakk om 7 stk) på 4 måneder pga utrolig nedgang i support. I tillegg har prosentandelen folk som får til å bruke Apps'ene som de skal steget fra 70 til 83 %. Kostnadene er derfor også på vei nedover. Veldig god investering...

Faren min fortalte også den ene dagen om hvor fornøyde de ansatte var med iPhone i AKER-konsernet på tross av mye fordommer fra IT-support i forkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare lov å gjøre enkelte ting i bakgrunnen og kun hvis applikasjonen man lager er av en viss type.

Og takk og pris for det. Sliter selv med apps fra Android Market som ikke fungerer skikkelig. Den ene appen klarte å tømme batteriet mitt på 15 min i går. Gikk fra ca 70% batteri til null og telefonen ble glovarm.

DVD Jon kritiserer AM nettopp for at det ikke er noe kvalitetskontroll med appene til Android.

Endret av ketle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill, treningslogg, Windows Live, bloggskriving etc kan fungere akkurat like bra på iOS som på Android så lenge utviklerne gjør jobben sin. Business software derimot, er ikke velkommen på iOS i dag. Det er et stort marked, så hvorfor Apple stenger disse ute er uforståelig for meg.

Hva er "Business software"?

Du er klar over at hvis en bedrift ønsker å deployere en applikasjon på x antall iPhone så trenger ikke denne applikasjonen å ligge i AppStore. Da trenger du heller ikke å oppfylle Apple sine krav for å komme inn i AppStore...

Lenke til kommentar

Jeg driter i utviklerne for min egen del for å være ærlig.

OK. Ingen vits i å diskutere temaet med deg da :)

Faren min fortalte også den ene dagen om hvor fornøyde de ansatte var med iPhone i AKER-konsernet på tross av mye fordommer fra IT-support i forkant.

Ja, ansatte i Aker er kjempefornøyd fordi de kan laste ned mail, sjekke flytider og gå i nettbanken fra mobilen. Dette har ingenting å gjøre med det jeg prøver å få fram, nemlig at det er for snevert med muligheter til utvikling av business software.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ansatte i Aker er kjempefornøyd fordi de kan laste ned mail, sjekke flytider og gå i nettbanken fra mobilen. Dette har ingenting å gjøre med det jeg prøver å få fram, nemlig at det er for snevert med muligheter til utvikling av business software.

Igjen, hva er "Business software"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter i utviklerne for min egen del for å være ærlig.

OK. Ingen vits i å diskutere temaet med deg da :)

Kanskje ikke. Poenget mitt er hvertfall at så lenge sluttproduktet er bra og folk generelt er fornøyde så bryr det meg lite om utviklerne klager over multitaskingen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...