Bjarnemann Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Over noen (mange) glass øl i går fikk jeg vite at min kollega er medlem av Frimurerne. Jeg har ikke peiling på hva det er i grunn, men har hørt mye stygt om det. Må si jeg ble litt skuffa, da jeg trodde bedre om han enn at han går rundt i en hemmelig sekt som tempelridder og dreper alle som sier hva ordenen er om. Men kanskje jeg er litt rask til å dømme? Noen her som kan hjelpe meg med hva det er? Er det en sekt av galninger, eller gjør de noe bra/viktig? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) hehe høres ut som at du har lest litt mye Dan Brown. Wkipedia Personlig vil jeg tro det er mere en forening med "hemmeligheter" der alle er likesinnede. Rørleggere som direktører med samme syn. Som det står på wiki så er det noen foreninger som fungerer som springebrett i næringslivet. Innenfor veggene er det endel spekulasjoner om hva som foregår. Men èn frimurer losje er ikke nødvendigvis det samme som en annen. De bidrar økonomisk til samfunnet gjennom donasjoner eller andre måter til gode formål. Personlig tror jeg medlemmene er noen som ønsker hederlig tillhørighet med litt mystikk. Hva som egentlig er intensjonen med frimureri kan man bare spekulere i. Men til å være en organisasjon med hemmelig innehold, er det fryktelig mange som "skryter" i det stille av å inneha medlemskap. Er man medlem med hemmelige ritualer, hvorfor da utfordre folk til å stille spørsmål ved å stå frem som medlem. Min mening er; for å føle seg viktig i andres øyne. I min omgangskrets er det 2 personer som er medlemmer. De ledet samtalen og fortalte selv at de var medlem. snodig... men vi er jo bare mennesker alle sammen. Får du ikke nok ære eller respekt gjennom dine handlinger eller arbeide så er vel et medlemsskap i en losje det neste steget å ta for å oppnå bedre selvtillit eller selvrespekt. Men hva vet jeg... Endret 22. juli 2010 av Cubicle Dude Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Det er en gjeng bygningsarbeidere som ikke er organisert i LO. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Men til å være en organisasjon med hemmelig innehold, er det fryktelig mange som "skryter" i det stille av å inneha medlemskap. Er man medlem med hemmelige ritualer, hvorfor da utfordre folk til å stille spørsmål ved å stå frem som medlem. Nå har de faktisk medlemslisten offentlig på nett . Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Over noen (mange) glass øl i går fikk jeg vite at min kollega er medlem av Frimurerne. Jeg har ikke peiling på hva det er i grunn, men har hørt mye stygt om det. Må si jeg ble litt skuffa, da jeg trodde bedre om han enn at han går rundt i en hemmelig sekt som tempelridder og dreper alle som sier hva ordenen er om. Men kanskje jeg er litt rask til å dømme? Noen her som kan hjelpe meg med hva det er? Er det en sekt av galninger, eller gjør de noe bra/viktig? Frimurerne er en gutteklubb som ikke har bedre ting å ta seg fore i fritida, enn å drive med barnslige ritualer. Medlemmene er folk som gjerne bekler viktige stillinger i samfunnet, både i det offentlige og det private. Veldig ofte i styre og stell, men ikke nødvendigvis. Å bli tatt opp i denne ordenen krever at to frimurere går god for deg. Det er mye kameraderi mellom frimurerbrødre. Kanskje ikke så mye nå som det var tidligere, da deres medlemslister ikke var offentlig informasjon. Men i deres "klubblokaler" dannes det av og til uheldige allianser mellom frimurerbrødre, som er med å påvirke f.eks. hvem som vinner anbudsrunder i det offentlige. Radlekatt Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Frimurerne er en gutteklubb som ikke har bedre ting å ta seg fore i fritida, enn å drive med barnslige ritualer.Finnes det noen over 500 år gamle ritualer som du ikke vil omtale som "barnslige"? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Men til å være en organisasjon med hemmelig innehold, er det fryktelig mange som "skryter" i det stille av å inneha medlemskap. Er man medlem med hemmelige ritualer, hvorfor da utfordre folk til å stille spørsmål ved å stå frem som medlem. Nå har de faktisk medlemslisten offentlig på nett . Ja, det stemmer det. Men dette er ikke informasjon jeg har søkt opp eller spurt etter! Kanskje jeg bare har "one of those faces??" siden jeg blir fortalt slikt, men hva vet jeg? hehe Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg var på foredrag med en som brøt ut av en frimurerlosje - og som bestemte seg for å avsløre alt det som skulle holdes hemmelig (han var trønder, tror han het Aase til etternavn). Inntrykket jeg satt igjen med, var at frimurerne stort sett holder på med ulike pussige seremonier og ritualer, og at Frimurerlosjen var en klubb for dem som liker slikt noe. At noen går inn i losjen for å knytte kontakter og komme opp og frem, har jeg liten tro på, og jeg tror heller ikke frimurerne trekker i noen tråder eller påvirker noe som helst. Jeg tror losjebrødrene stort sett er helt vanlige menn uten nevneverdig innflytelse. De har ingen makt å misbruke. Bare sjekk medlemslistene. Lenke til kommentar
arifkarim Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 slike spørsmål om konspirasjonsteorier svares i detalj her: www.skepsis.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå