Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male hus utvendig med trykkluft (kompressor)

Anbefalte innlegg

Emne sier vel alt. Jeg skal igang å male huset utvendig i år eller neste år. Det virker fristende å prøve med komperssor, men er det noen som har erfaring med det?

Jeg tenker følgende fordeler og ulemper

Kompressor

Fordeler

- Kommer til i alle kroker

- Går veldig raskt

- Blir veldig pent resultat

Ulemper

- Koster endel (strøm til kompressoren)

- Det blir tynnere strøk enn med rulle

- Blir mye påfylling av maling på beholderen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en ulempe: Du risikerer at vinduer, bilen din, bilen til naboen, huset til naboen etc etc. får prikker med malingen du bruker til huset ditt. Og du puster inn malingsstøv hvis du ikke bruker en god maske.

Jeg kjenner til folk som både har malt og beiset hytter med bra resultat med trykkluftsprøyte der det har vært god avstand til nærmeste nabo, men det har gått med vesentlig mer maling og beis enn når man bruker kost.

Jeg vil anbefale å male med kost. Det er mer reinslig enn sprøytemaling, og man arbeider malinga bedre inn i underlaget med kost enn med rulle. Rulle egner seg bedre innendørs enn utendørs. Inne ønsker man raskt å legge på farge for utseendets del, ute er det minst like viktig å beskytte treverket mot fukt, sopp, vær og vind.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en ulempe: Du risikerer at vinduer, bilen din, bilen til naboen, huset til naboen etc etc. får prikker med malingen du bruker til huset ditt. Og du puster inn malingsstøv hvis du ikke bruker en god maske.

Jeg kjenner til folk som både har malt og beiset hytter med bra resultat med trykkluftsprøyte der det har vært god avstand til nærmeste nabo, men det har gått med vesentlig mer maling og beis enn når man bruker kost.

Jeg vil anbefale å male med kost. Det er mer reinslig enn sprøytemaling, og man arbeider malinga bedre inn i underlaget med kost enn med rulle. Rulle egner seg bedre innendørs enn utendørs. Inne ønsker man raskt å legge på farge for utseendets del, ute er det minst like viktig å beskytte treverket mot fukt, sopp, vær og vind.

Flere fornuftige ting jeg ikke har tenkt på. Tusen takk for tilbakemelding. Det blir nok malerkost på meg tenker jeg.

Ha en riktig så god sommer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...