Floregnag Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 jeg er ateist. Jeg liker jeg å prate og diskutere med folk. Og utrolig ofte hører jeg setninger som "Jeg mener jo det samme som deg" eller "Det hadde jeg ikke tenkt på før". Det virker som om det er mange der ute som er født og oppvokst i en "kristen" familie. En familie som aldri går i kirken, men deres foreldre har giftet seg der og døpt sine barn. Gudstroen er ikke særlig sterk, og ofte til og med helt fraværende. Ingen ber, og det prates sjeldent om livet eller religion, men heller om dagligdagse ting som skole og jobb. En fin familie med fine verdier. Men desverre er de medlemmer av den norske statskirke. Jeg skulle ønske flere ble oppfordret til å tenke over ting. Ikke bare godta alt slik det er, men tørre å bryte med tradisjoner. Jeg tror antallet med medlemmer i statskirken ville blitt kraftig redusert om flere bare spurte seg selv "er dette noe jeg står for?". Særlig mange unge liker å prate om religion og filosofi, og tenke litt kritisk, men alt for få blir oppfordret til dette. Hvordan skal man nå ut til folk for å få de til å tenke litt over ting? (og om de vil fortsette å være "kristne" etter det, værså god, men bare gå litt i deg selv noen minutter, det er alt jeg skulle ønske). 3 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg er i hvert fall en av de som ikke vil delta i de kristne tradisjonene. Å tenke kritisk er nok noe man må ønske selv, men vi som bor i de opplyste delene av verdenen har en del fordeler fordi vi har god utdanning og fri tilgang til teknologi som internet og tv som gjør oss et tastetrykk unna all informasjon vi noensinne måtte ønske å vite svaret på. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Det er dumt at man automatisk blir med i Stastkirken med en gang man blir født. Barn bør vente til dem blir større og selv velge om dem vil bli religiøse, om om dem vil, da får dem velge religion. Selv er jeg komfirmert borgerlig og aldri døpt Lenke til kommentar
Floregnag Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Ja, men det er så mange som ikke en gang tenker over dette engang. De følger strømmen og tenker at alt er greit, men når jeg spør de helt enkle spørsmål om hva de står for og tror på, så strider det tvert i mot med kristendommen. Hvordan få folk til å bry seg mer? Husker på barneskolen, da lærte vi bibelvers som om det skulle vært reelle hendelser og kritisk tenkning var aldri et tema.. hvis det fremdeles er slik, har virkelig skolesystemet en jobb å gjøre! Finnes det ingen politikere som tør å gå ut å si i mot religion?? I studietiden min ble jeg konfrontert med kristne organisasjoner hele tiden. de inviterte til middag, de sto på gata og ga bort kaffe. På tide å svare med samme mynt?! få folk til å få øynene opp for hva religion egentlig er.. så kanskje vi blir kvitt det snart! virker som om folk er feige, hvor er ateistkjendisene? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Ja, men det er så mange som ikke en gang tenker over dette engang. De følger strømmen og tenker at alt er greit, men når jeg spør de helt enkle spørsmål om hva de står for og tror på, så strider det tvert i mot med kristendommen. Hvordan få folk til å bry seg mer? Husker på barneskolen, da lærte vi bibelvers som om det skulle vært reelle hendelser og kritisk tenkning var aldri et tema.. hvis det fremdeles er slik, har virkelig skolesystemet en jobb å gjøre! Finnes det ingen politikere som tør å gå ut å si i mot religion?? I studietiden min ble jeg konfrontert med kristne organisasjoner hele tiden. de inviterte til middag, de sto på gata og ga bort kaffe. På tide å svare med samme mynt?! få folk til å få øynene opp for hva religion egentlig er.. så kanskje vi blir kvitt det snart! virker som om folk er feige, hvor er ateistkjendisene? Ateistkjendiser har vi James Randi, Richard Dawkins, Adam Savage... Men jeg er totalt enig med deg. Kristendommen i Norge er nok ikke så "farlig" den er mild og stort sett god. Bortsett fra de som gir bort sparepengene og tiden sin til kvakksalver som Svein Magne Pedersen og enda verre, Benny Hinn da selvsagt. Religionen sitter ->>svært<<- dypt hos en del mennesker. Uansett hva du sier, og kommer med av beviser mot en Gud, så vil de tvile på deg. Videoer fra bibelbeltet i USA der de har møter for barn der de latterliggjør at noen tror at dinosaurer og mennesker ikke har levd sammen. Sitat fra en video "Hvor gammel blir vitenskapsmennene??, 70-80-90-100 år ja? tror dere ikke Gud, som har levd evig, vet mer enn disse som bare blir noen tiår?" Det er direkte kvalmt og ufyselig å fore unge mennesker med slik propaganda. Men det funker jo, de blir gjengangere år etter år i menigheten, gir trofast kollekt, og offergaver. For noen menigheter er dette virkelig big business. Benny Hinn som jeg nevnte over, det er estimert at han drar inn $200.000.000 i året på virksomheten sin fra mennesker i nød, som gir til ham for å vise sin tro på Gud. (at han selv bor på luksushoteller, gir resepsjonisten $1000 i tips, rett fra kollektbøtten, er vel ikke så [ironi]farlig[/ironi]? Redigert: legger til litt svar til TS Hvordan nå ut, selv har jeg valgt å blogge, bruke dette forumet. Både for å "nå ut" om du vil, samt å lære andres tankemåter. Men jeg har tenkt tanken selv. Hvor fantastisk det hadde vært om en gammel tante med lilla frakk kom mot deg, med kjeks og en lite brosjyre som bærer tittelen noe alá "Våkn opp!! Det finnes ingen Gud" Ellers så er det å utfordre kristne med logiske brister i deres egen tro, og i bibelen. Kanskje de kan gi noen små såkorn som kan vokse seg større? Endret 22. juli 2010 av Tenklitt Lenke til kommentar
bergmannen Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Her reises det et ganske interessant spørsmål, og for å ta det viktigste først: Jeg vet ikke helt. Men må såklart starte med seg selv, men det virker det som om spørsmålstiller og øvrige besvarere har gjort allerede. I tillegg må man akseptere at ikke enhver er interessert i å diskutere (personlige?) temaer som religion med vilt fremmede. For å inngå slike diskusjoner, som du tydelig viser interesse for, kan man melde seg inn i en filosofi-gruppe. Finnes det ikke på stedet ditt, inviter to-tre venner over for å diskutere. Det gjelder å komme forberedt - og da tenker jeg på hjemmelekser. Finn et tema alle er interessert i, og lag to-tre spørsmål omkring dette temaet. Det er viktig at spørsmålene formes med tanke på å gi diskusjon, altså at de ikke skal ha noe "fasit". Et lite eksempel Tema: Religion Spørsmål: 1) Hva er religion? 2) Kan religion påvirke et menneske? Hvorfor? 3) Kan et menneske påvirke en religion? Hvorfor? 4) Kan man leve uten en tro? Ateister - hva tror de på, eller tror de ikke? Hva er tro? Spørsmålene over virker ved første gjennomlesing som tull, men bruk noen minutter på hvert og finn frem filosofen i deg. Jeg har flere ideer til hvordan å skape debatt. Bare å ta kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå