st.einar Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg fikk inspirasjon i et tidligere svar her på Forum, og da melder det seg en ny problemstilling; Hva er forskjellen mellom Four thirds og Micro four thirds? Er evt fatningen den samme? Jeg har en rekke gamle Konica Hexanon objektiver. Kan disse benyttes på Four thirds eller Micro four thirds? Vil jeg evt kunne beholde blendeautomatikken? Hvilken cropfaktor må jeg regne med? På forhånd takk, Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg fikk inspirasjon i et tidligere svar her på Forum, og da melder det seg en ny problemstilling; Hva er forskjellen mellom Four thirds og Micro four thirds? Er evt fatningen den samme? Micro har kortere avstand imellom objektivfeste og sensor, på grunn av "manglende" speil Jeg har en rekke gamle Konica Hexanon objektiver. Kan disse benyttes på Four thirds eller Micro four thirds? Vil jeg evt kunne beholde blendeautomatikken? Hvilken cropfaktor må jeg regne med? På forhånd takk, Nei, nei, nei og 2. Med adapter kan du sikkert sette de på mFT. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg har en rekke gamle Konica Hexanon objektiver. Kan disse benyttes på Four thirds eller Micro four thirds? Vil jeg evt kunne beholde blendeautomatikken? Hvilken cropfaktor må jeg regne med? Med en liten modifikasjon av objektivet kan du bruke Hexanon-objektiver på 4/3 uten adapter. Til µ4/3 trenger du adapter for å få riktig avstand mellom ojektiv og bildebrikke. I begge tilfellene må blender og fokus stilles manuelt. -trygve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå