Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt fersk på bilstereo - oppgradere fra subaru legacy 92 mod?

Anbefalte innlegg

Hei!

har nettopp skaffet meg en subaru legacy stasjonsvogn 92 modell, men er ikke fornøyd med radioen og høytalerne..

men selvfølgelig kan jeg nesten ingenting når det kommer til bilstereo så håpet på å kunne få litt hjelp her. :D

har en gammel yamaha radio som ligner mer en 5, 25" harddisk, og den har en kobling bakerst på venstre side, er det noe alle biler har som standard, eller er det bare bilen min som er så gammel at jeg må gjøre noen radikale endringer??

det er bare høytalere i dørene foran, og det er det den har..

så fins det noen rimelig løsning for meg, vil oppdatere høytalere (hvis det er det som lager den noe dårlige lyden) men først og fremst radioen..

hvordan er det egentlig de radionene funker med tanke på ekstra tilkoblinger som iphone, osv..

dette ble veldig klussete... -.-

vil gjerne ha en forsterker også, hvis det bare er å koble den til den nye radioen, sammen med de gamle høytalerene. :)

handsfree, er det noe som radioen har noe med, med tanke på at musikken skal dempes når det ringer, og at samtalen skal være på høytaleren?

beklager den ekstremt klussete tråden... :p

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du heldig kan du kjøpe en ISO-adapter til bilen din. Ledningsoppsettet er forskjellige fra bilmerke til bilmerke og ofte til og med forskjellige på samme merker. Finner du ikke adapter må du identifisere alle ledningene og kople manuelt. (Klippe og skjøte).

Bluetooth, handsfree Ipod-tilkopling etc. kommer an på spilleren. Skal du ha noe av dette må du finne en spiller som har det innebygd. Er da ofte ekstra tilkobling i front eller en kabel du legger fra bak spilleren og f.eks. inn i hanskerommet.

En forsterker er det ikke bare å kople til. Du må trekke opp egen strømledning samt signalkabler og høyttalerkabler. Men det gir en betydelig forbedring av lyden!

Lenke til kommentar
har en gammel yamaha radio som ligner mer en 5, 25" harddisk, og den har en kobling bakerst på venstre side, er det noe alle biler har som standard, eller er det bare bilen min som er så gammel at jeg må gjøre noen radikale endringer??

Den koblingen bakerst på venstre side hører nok til Yamaha'en, og skal følge med denne ut av bilen... lenger inn i dashbordet sitter det nok et par kontakter, de skal du bruke videre. Nye spillere har såkalte ISO-kontakter som standard, dog tviler jeg på at du har det i din nå. Så da må den en overgangskabel til, eller du må sette på ISO-kontakter selv på avklippede kabler... tatt et bilde og legg ut, så er det enkelt å se status quo. (gjerne et bilde av fronten på spilleren også, kastes helst ikke før jeg har sett den... ;))

det er bare høytalere i dørene foran, og det er det den har..

Skal det ikke sitte noen oppå støtdempertårnene i bagasjerommet?

så fins det noen rimelig løsning for meg, vil oppdatere høytalere (hvis det er det som lager den noe dårlige lyden) men først og fremst radioen..
18 år gamle originalhøyttalere vil neppe kunne formidle lyden fra en ny spiller på en rettferdig måte...

hvordan er det egentlig de radionene funker med tanke på ekstra tilkoblinger som iphone, osv..

Sjekk utstyrslista til forskjellige spillere, de fleste idag har gjerne en USB-inngang, men ikke alle støtter iPods av den grunn, og enda færre iPhone...

F.eks. JVC KD-R712 har bluetooth, iPod/iPhone-støtte og det meste annet, til et par lapper:

KD-R711a.jpg

handsfree, er det noe som radioen har noe med, med tanke på at musikken skal dempes når det ringer, og at samtalen skal være på høytaleren?
Om du har en ekstern handsfree, er det en såkalt MUTE-kabel som skal kobles mellom spiller og handsfree-modulen, så spilleren skjønner når det kommer en samtale og at den skal kutte volumet... finner du deg derimot en spiller med innebygget Bluetooth, ordner spilleren alt dette helt av seg.

vil gjerne ha en forsterker også, hvis det bare er å koble den til den nye radioen, sammen med de gamle høytalerene.

En forsterker må ha et kabelsett også, med strømkabler koblet til batteri og karosseri, signalkabler fra spilleren og høyttalerkabler til høyttalerne... så litt mer pusling med dette blir det, men resultatet blir gjerne en lydkvalitet spillerens innebygde forsterker ikke kan greie å levere. Like greit å gjøre dette samtidig med høyttalerskifte, litt perler for svin å grille originalhøyttalerne på en ekstern forsterker i mine øyne/ører...

beklager den ekstremt klussete tråden...
Heh... du må nok komme deg mer ut på fora bortover... :roll: skal vi se; logiske og behagelige linjeskift, ytterst få skrivefeil, stor forbokstav kun én gang riktignok, men ingen overdrevet bruk av smileys. Ellers saklig, to-the-point, rimelig komplett info om nåværende anlegg, erfaring og bilmodell, samt litt om hva man ønsker videre... jo, denne tråden er meget trygt plassert på øvre halvdel av trådtoppen, med god margin. :thumbup:
Lenke til kommentar
Skal det ikke sitte noen oppå støtdempertårnene i bagasjerommet?

jo, du har rett! Eller, det sitter iværtfall brønner til det der... ingen høytalere, på venstre side (førersideI) er det en løs ledning, men på den andre går det 3 ledninger elns til bensintanken... legger opp bilder nå om 20 min...

hadde noen giddet å finne frem noen rimelige, men ganske gode høytalere samt forsterker med kasse (hvis mulig) og en ok radio med usb eller en jack som jeg kan koble iphonen til :w00t:

eventuelt er det mulig å koble til med ekstern handsfree, og få lyden ut fra den kabelen?

Takk igjen for alle svar!

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar

her er bildene:

post-202586-1279799992,7654_thumb.jpgpost-202586-1279800371,4311_thumb.jpg

post-202586-1279800443,9537_thumb.jpgpost-202586-1279800560,5701_thumb.jpg

post-202586-1279800624,0392_thumb.jpgpost-202586-1279802009,085_thumb.jpg

post-202586-1279802087,3954_thumb.jpgpost-202586-1279802376,4621_thumb.jpg

post-202586-1279802496,8225_thumb.jpgpost-202586-1279802562,5242_thumb.jpg

de siste bildene er av brønnene bak, der det ikke er noen høytalere, burde jeg ha høytalere der, går det an å plassere en forsterker der, eller er det et annet sted jeg burde ha den?

edit: en forsterker, det er vel ikke det samme som en subwoofer, er det vel? :innocent::ermm::blush:

er det mulig å ha bassen nedi der, eller burde den være et annet smart sted jeg ikke vet om?..

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar

Yamaha'en din er av type tyverikassett; den kontakten øverst til venstre er forsåvidt en standardkontakt for dette, men 20-30 år gammel og forlengst utgått. Den metallramma som står i dashbordet hører også til Yamaha'en og skal følge med denne. Når du har tatt ut den ramma (er noen flaps oppe og nede som må bøyes tilbake igjen for å få ut ramma), så er det igjen interessant med et bilde av hvordan den er koblet sammen med ledninger fra selve bilen.

Og jeg er ennå ikke fornøyd med bildet av Yamaha'en, et bilde av fronten på den mottas med takk. :cool:

Høyttalere bak er ikke nødvendig nei... du har vel en grill som skal sitte oppå det du viser på bildene, men det er neppe mulig å bruke de plassene til noe annet enn smugling.

Subwoofer er en høyttaler ja, som spiller sub-bass, altså de dypeste bass-frekvensene. En subwoofer trenger en separat forsterker til å drive seg, men den forsterkeren kan også sitte innebygget i basskassen (en subwoofer skal "alltid" monteres i en tilpasset kasse, dermed glir ordet subwoofer over til å bli kalt en basskasse isteden. Begrepene er gjerne litt flytende her, så ta ingenting for gitt om du skal ut på bruktmarkedet...

Subwoofer:

_phonocar_2_777_1.jpg

Tom kasse for subwoofer:

816_phonocar_4_834.jpg

Basskasse:

_phonocar_2_929a_1.jpg

Basskasse m/integrert forsterker:

4597_phonocar_2_914_0.jpg

Forsterker:

_phonocar_ph260d2_1.jpg

Forsterkere til subwoofer kan ordnes på flere måter; en "monoblokk" eller 1-kanals forsterker spesielt beregnet på subwoofere, eller en flerkanals forsterker hvor f.eks. to kanaler brokobles til å drive en sub på dén måten.

Du har vel et stort rom til det meste av sub og forsterker under gulvet i bagasjerommet, om du dropper reservehjulet ihvertfall...

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

okey, har nå fått tak i penger osv til stereoen, men nå trenger jeg hjelp til hva jeg burde gå for, får jeg har IKKE peiling på hvilken størrelse jeg skal ha på de, jeg vet jeg bare skal ha nye høytalere i dørene, og at jeg skal ha ny radio og sub. kan noen hjelpe meg? legger opp noen bilder om hvor store høytalerene i døren er og hvordan de er festet..

jeg skal ikke ha suben i hjulrommet, så må ha den et annet sted.. sikkert bare i bagasjerommet, litt hjelp? :)

Endret av Lasse94
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!:D

men hvordan skal jeg få fikset en kasse til den suben, hvis jeg skal ha to? klarer nok ikke å trikse sammen noe selv, har ikke utstyr, og det virker som at de bare selger suben der enkelthvis og har ikke dobbel kasse? noe hjelp?

eventuelt, funker den suben som står på finn ( link litt lengre opp)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...