Raijin Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Heisann, skal bygge meg ny pc og lurte på hvilke skjermkort som er godt støttet hos linux. Jeg vet at tidligere var det Nvidia, men på lang sikt skulle Amd bli bedre fordi de delte spesifikasjonene til kortene sine. Hvordan er situasjonen idag? Anbefaling om et greit trådløst kort som fungerer greit i Linux hadde også vært fint. Planlegger å teste ut hackintosh, så hadde vært kult om kortet også hadde god støtte hos OSX. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 NVIDIA funker stort sett greit, dog med proprietære drivere. Nouveau begynner også å komme seg. Ligg unna AMD/ATi for all del, det er et helvete å få til å funke, driverne er elendige. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Hvis du bryr deg om frihet burde du velge ATI, hvis gode drivere er en prioritet velg nVIDIA. (min mening såklart) Lenke til kommentar
raysv Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Akkurat på skjermkort så er vel gode drivere alfa omega? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Skulle tro det, men det finnes mange som heller velger frihet framfor funksjon. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Akkurat på skjermkort så er vel gode drivere alfa omega? Dette stemmer, men forskjellen på ATI og Nvidia er ikke så stor lengre. De fleste som er biasert mot ATI har hatt horror oplevelser for 2-3 år siden(eller lengre), hoppet på med en ATI PC for snart 2 år siden: Driverne har forbedret seg kraftig siden den tid. Det er fortsatt noen små momenter igjen(opengl bugs, litt ting fra Wine sin side, etc), men generelt sett er det mer en brukbart(spesielt native gaming). Det størstre problemet med ATI er at bugsene er veldig ugjent fordelt utover seriene, altså vis du kjøper kort nå vil du ikke løpe borti probleme som var med 1xxx og deler av 2xxx serien. Om langt langt langt fremme i tid står ATI bedre en Nvidia på legacy, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Har du et sært ati-kort (som meg), vil du fort merke problemer. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Skulle tro det, men det finnes mange som heller velger frihet framfor funksjon. Men det skal nevnes at flerksjermstøtten til Nvidia-driveren/TwinView ikke dekker enkelte brukstilfeller. DDX-driveren støtter ikke XRandR 1.3, noe som betyr at man er nødt til å bruke nvidia-settings eller andre leverandørspesifikke verktøy til grunnleggende oppgaver som å aktivere og deaktivere utganger på grafikkort. Kanskje mer problematisk er det, at det ikke er mulig å ha forskjellig orientering på ulike skjermer. Et eksempel på dette er at bildeflaten til den ene skjermen er rotert med 90 grader. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Av de testene jeg har sett yter nvidia jevnt over bedre i 3D enn ati med lukkede drivere. Med åpne drivere er nok ATI vinneren, selv om jeg ikke kan huske noen direkte sammenligninger der. (Har Nouveau 3D-støtte enda i det hele tatt?) Nvidia er også overlegne på utvikling av drivere, og ligger stort sett ajour med utviklingen av linux-kjernen i motsetning til ATI som kommer halsende flere måneder etter. Nvidia har også VPDAU fullt fungerende på alle sine skjermkort fra GF7xxx-serien og oppover, og dette fungerer utmerket. ATI har ingen fungerende implementering av GPU-akselerert videoavspilling, selv om API-et for XvBA har ligget mer eller mindre klart en stund. Åpenhet er fint, men på så krevende teknologi som skjermkort virker det vanskelig å få til et troverdig alternativ. AMD og Novell bruker jo en god del tid og penger på dokumentasjon og utvikling av driverne, men de yter ikke Catalyst opp til lilletåa engang. Hvis du er idealist kjøper du ATI-kort, hvis du er realist kjøper du nvidia. Angående wifikort er vel det meste av ralink og atheros godt støttet i kjernen, ihvertfall. Broadcom har jo også grei støtte, men mitt inntrykk er at de er litt mer rufsete (og mer avhengig av stygge hacker, binærblubber eller annet tjafs) Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Takk for alle svar Da vet jeg hva jeg skal gå for. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Akkurat på skjermkort så er vel gode drivere alfa omega? Dette stemmer, men forskjellen på ATI og Nvidia er ikke så stor lengre. De fleste som er biasert mot ATI har hatt horror oplevelser for 2-3 år siden(eller lengre), hoppet på med en ATI PC for snart 2 år siden: Driverne har forbedret seg kraftig siden den tid. Det er fortsatt noen små momenter igjen(opengl bugs, litt ting fra Wine sin side, etc), men generelt sett er det mer en brukbart(spesielt native gaming). Det størstre problemet med ATI er at bugsene er veldig ugjent fordelt utover seriene, altså vis du kjøper kort nå vil du ikke løpe borti probleme som var med 1xxx og deler av 2xxx serien. Om langt langt langt fremme i tid står ATI bedre en Nvidia på legacy, men det er en annen sak. ATI er betraktelig værre enn nvidia på legacy. Skal ikke mange år tilbake før driverne nekter å installeres på noen moderne kernel. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 På wifi biten kan jeg selv anbefale Atheros, men da bør du også ha en nokså ny kernel (>2.6.33). Realtek og Intel sine wifi kort fungerer også bra, men Intel sine krever installasjon av firmware. Tror også Broadcom skal fungere fint, men har ikke hatt noen Broadcom kort på en stund. Her er en liste over dem som er støttet i kernelen --- Wireless LAN < > Marvell 8xxx Libertas WLAN driver support with thin firmware < > Cisco/Aironet 34X/35X/4500/4800 ISA and PCI cards < > Atmel at76c50x chipset 802.11b support < > Atmel at76c503/at76c505/at76c505a USB cards < > Intersil Prism GT/Duette/Indigo PCI/Cardbus (DEPRECATED) < > USB ZD1201 based Wireless device support < > Wireless RNDIS USB support < > Realtek 8180/8185 PCI support < > Realtek 8187 and 8187B USB support < > ADMtek ADM8211 support < > Simulated radio testing tool for mac80211 < > Marvell 88W8xxx PCI/PCIe Wireless support <*> Atheros Wireless Cards ---> < > Broadcom 43xx wireless support (mac80211 stack) < > Broadcom 43xx-legacy wireless support (mac80211 stack) < > IEEE 802.11 for Host AP (Prism2/2.5/3 and WEP/TKIP/CCMP) < > Intel PRO/Wireless 2100 Network Connection < > Intel PRO/Wireless 2200BG and 2915ABG Network Connection < > Intel Wireless Wifi < > Marvell 8xxx Libertas WLAN driver support < > Hermes chipset 802.11b support (Orinoco/Prism2/Symbol) < > Softmac Prism54 support < > Ralink driver support ---> < > TI wl12xx driver support ---> < > ZyDAS ZD1211/ZD1211B USB-wireless support Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 ATI er betraktelig værre enn nvidia på legacy. Skal ikke mange år tilbake før driverne nekter å installeres på noen moderne kernel. Fortsatt biasert over fortiden? Situsionen er i det minste en god del bedre en før, dog ikke optimalt. Og med legacy legger jeg i at radeon og ati driverne i kernelen kommer til å gjøre gode tung løft i tiden fremover. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 AMD/ati gjør nok lurt i å slippe kildekoden og aktivt bidra til utvikling av skjermkortene sine. På sikt vil det føre til lavere kostnader på vedlikehold. For eksempel har mitt 9200mobility-kort fungert utmerket i mange år, dog uten noe særlig 3d-funksjonalitet. Compiz fungerer strålende. For min del har ikke 3d så mye å si på den maskina uansett. At utviklerne nå kjører glxgears og har fått på plass teksturstøtte i r600g-driveren er veldig bra, for denne driveren støtter alt fra r600-kortene og opp til evergreen (r800), dermed ser det bra ut for neste generasjon legacykort. R300g har kommet betydelig lenger allerede. Men det skjuler ikke det faktum at NVIDIA er bedre enn ATI på alle områder når det gjelder funksjon og ytelse. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 ATI er betraktelig værre enn nvidia på legacy. Skal ikke mange år tilbake før driverne nekter å installeres på noen moderne kernel. Fortsatt biasert over fortiden? Situsionen er i det minste en god del bedre en før, dog ikke optimalt. Og med legacy legger jeg i at radeon og ati driverne i kernelen kommer til å gjøre gode tung løft i tiden fremover. Siden du er i et veldig kverulerende hjørne i dag (eller bare litt mindre glup) så får jeg vel omformulere: Du skal ikke ha et spesielt gammelt kort før du må bruke en steingammel kernel for å få brukt ati's drivere. Og de åpne driverne for de samme kortene ligger ikke langt over VESA. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Steingamle blir vel 1xxx+deler av 2xxx serien? Ja det er et fakta driverne suger på disse, en skam at de kom i en sånn hengemyr. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 ATI er betraktelig værre enn nvidia på legacy. Skal ikke mange år tilbake før driverne nekter å installeres på noen moderne kernel. Fortsatt biasert over fortiden? Situsionen er i det minste en god del bedre en før, dog ikke optimalt. Og med legacy legger jeg i at radeon og ati driverne i kernelen kommer til å gjøre gode tung løft i tiden fremover. Siden du er i et veldig kverulerende hjørne i dag (eller bare litt mindre glup) så får jeg vel omformulere: Du skal ikke ha et spesielt gammelt kort før du må bruke en steingammel kernel for å få brukt ati's drivere. Og de åpne driverne for de samme kortene ligger ikke langt over VESA. radeon, r300, r300g og r600 (med r600g på slep) er betydelig bedre enn VESA, men ikke på langt nær like gode som fglrx. ATI har jo uansett droppet støtten for kort eldre enn HD2xxx på alle plattformer, men det er klart en ulempe at de ikke i det minste holder catalyst 9.3 i live på GNU/Linux ved å gjøre den kompatibel med nye kjerner. Men den er vel heller ikke kompatibel med Windows 7, så det er ikke GNU/Linux spesielt, det er bare at kjernen vår utvikles utrolig mye raskere enn Windows sin. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Men hvorfor skal den fungere i kernel 2.6.21, men ikke 2.6.22 (f.eks, jeg husker ikke hvor skillet går), hvor er den enorme forskjellen som gjør at det ikke er kompatibelt? Ati sin legacy driver fungerer utmerket i windows 7, selv om det står vista på den. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 ok, 7 er jo bare en servicepack til Vista, så det kommer jo ikke som et sjokk. Det er vel noe med hva driveren forventer å finne av headere, x.org-versjon eller noe som bryter kompatibiltet med nyere kjerner. Burde være en smal sak å løse for AMD, men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå