Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[LØST] Jeg skal låne bort penger til en, men jeg er på ferie. Hva gjør jeg?


r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Har en bekjent som kanskje skal låne et beløp fra meg til helgen, men jeg er på ferie nå og har ikke mulighet til å samle inn vitner jeg stoler på eller, skrive kontrakt der jeg er nå i forhold til denne personen.

 

Noen god idé på hva jeg kan gjøre? En mulighet er kanskje å be personen betale med kreditt, også ordner vi med penger og kontrakt når jeg kommer hjem (selvsagt før kreditt-tiden har gått ut)?

 

Kan dette evt. scannes med underskrifter, eller er ikke det gyldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags type beløp dreier dette seg om? Er han en veldig nær og god venn av deg? Kunne vært greit å tatt en telefon til din bekjente for å ha snakket direkte til ham om det dreier seg om et større beløp.

 

Når det gjelder å overføre penger, vet jeg at det er mulig å gjøre over SMS. Iallefall med DNBnor. Litt usikker på om dette lar seg gjøre med din bank, eller om dette må være bestilt på forhånd.

Lenke til kommentar

Overføringen av penger er ikke noe problem. Jeg har jo tilgang på internett og nettbank.

Det er snakk om et beløp som er betydelig mer enn det jeg ønsker å risikere å miste. Samtidig er det en god venn, men det hjelper jo ikke stort dersom personen ikke klarer å betale det tilbake.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Du bør tenke over følgende før du låner pengene bort:

- hvorfor låne av meg og ikke bank/kredittkort?

- gidder eg å bruke tid på å innkreve pengene dersom det blir nødvendig?

- er vennskapet sterkt nok til det, eller risikerer eg å miste en venn?

- har vedkommende dårlig rykte mtp å betale tilbake?

 

Om svaret på en eller flere av disse spørsmålene bekymrer deg så anbefaler eg deg til å ikke låne bort pengene. Mister du da en venn så var det ikke en venn i første omgang.

 

Men om du ikke ser noen problemer med å låne bort disse pengene så MÅ du sørge for en juridisk gyldig avtale dere i mellom som minimum inneholder navn, fødselsnummer, lånebeløp, kontonummer, relevante datoer, nedbetalingsplan, informasjon rundt rente og ikke minst hva som skal skje dersom avtalen misligholdes. Og denne skal signeres, med vitner.

 

Det er gjerne en god og nær venn av deg i dag, men om vedkommende får problemer så er det mange som blir drittsekker i løpet av natten pga penger. Mao, så lenge han er en god venn så blir nok ikke tilbakebetaling et problem i det hele tatt, det er når han ikke er en så god venn lenger at avtalen er viktig for deg.

 

Om du ikke får på plass en avtale så bør du vurdere om du kan anse pengene som tapt dersom det blir problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har kredittkort i fra før så er den ubrukte kreditten tilgjengelig til enhver tid. Ut over det så finnes det både banker og andre låneinstitusjoner som tilbyr lån i løpet av veldig kort tid(fra dager til timer).

 

Så om vedkommende ikke fikk(eller ikke hadde fått om hun hadde søkt) så er det god nok grunn til å ikke låne henne penger. Det betyr enten at hun faktisk ikke har råd til lånet(noe som betyr at hun ikke kan betale avdrag til deg) eller at hun har anmerkninger.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye hokus pokus rundt dette. Dokumentasjon behøves overhodet ikke med mindre vedkommende kan sannsynliggjøre at de overførte pengene var en gave eller innfrielse av gjeld fra din side.

 

En e-post eller sms hvor vedkommende erkjenner å skylde den overførte sum er uansett dokumentasjon nok. Kontonr., nedbetalingsplan m.v. er unødvendig, vitner likeså.

Lenke til kommentar

Eksigibelt gjeldsbrev er dog en fordel, altså et gjeldsbrev der skyldner godtar at kravet pluss renter og eventuelle omkostninger ved inndrivelsen kan inndrives uten dom (tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 a).

 

For at et eksigibelt gjeldsbrev skal være gyldig må skyldnerens underskrift være bekreftet av to myndige vitner, eller dommer, lensmann / lensmannsbetjent, namsmann / namsfullmektig, advokat / -fullmektig, revisor (statsautorisert eller registrert), eiendomsmegler (autorisert), inkassobevillingshaver i tjeneste, eller notarius publicus (tingretten).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Eksigibelt gjeldsbrev er dog en fordel, altså et gjeldsbrev der skyldner godtar at kravet pluss renter og eventuelle omkostninger ved inndrivelsen kan inndrives uten dom (tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 a).

 

For at et eksigibelt gjeldsbrev skal være gyldig må skyldnerens underskrift være bekreftet av to myndige vitner, eller dommer, lensmann / lensmannsbetjent, namsmann / namsfullmektig, advokat / -fullmektig, revisor (statsautorisert eller registrert), eiendomsmegler (autorisert), inkassobevillingshaver i tjeneste, eller notarius publicus (tingretten).

 

Indeed, men etter vedtakelsen av tvfl. § 7-2 f er det ikke like viktig som før.

Lenke til kommentar

Eksigibelt gjeldsbrev er dog en fordel, altså et gjeldsbrev der skyldner godtar at kravet pluss renter og eventuelle omkostninger ved inndrivelsen kan inndrives uten dom (tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 a).

 

For at et eksigibelt gjeldsbrev skal være gyldig må skyldnerens underskrift være bekreftet av to myndige vitner, eller dommer, lensmann / lensmannsbetjent, namsmann / namsfullmektig, advokat / -fullmektig, revisor (statsautorisert eller registrert), eiendomsmegler (autorisert), inkassobevillingshaver i tjeneste, eller notarius publicus (tingretten).

 

Indeed, men etter vedtakelsen av tvfl. § 7-2 f er det ikke like viktig som før.

 

§ 7-2 f har medført at den som ikke følger med på postkassa si får svi.

Lenke til kommentar

Det definitivt beste rådet er: Ikke lån penger til venner. Det finnes ikke et høyt nok tall som beskriver hvor mange vennskap som har havarert grunnet penger. Har selv erfaring på området og skulle så veldig gjerne vært foruten. Kan bare formidle til andre hvor tåpelig det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor god venn er dette egentlig? Hadde min bestevenn spurt om å låne f.eks 5000 av meg, hadde det ikke vært noe problem hvis jeg hadde hatt mulighet til det. Hvis det er en meget god venn, tviler jeg på det er noe problem, men det kommer kanskje an på hvor mye det er snakk om.

Lenke til kommentar

Du bør tenke over følgende før du låner pengene bort:

- hvorfor låne av meg og ikke bank/kredittkort?

- gidder eg å bruke tid på å innkreve pengene dersom det blir nødvendig?

- er vennskapet sterkt nok til det, eller risikerer eg å miste en venn?

- har vedkommende dårlig rykte mtp å betale tilbake?

 

Om svaret på en eller flere av disse spørsmålene bekymrer deg så anbefaler eg deg til å ikke låne bort pengene. Mister du da en venn så var det ikke en venn i første omgang.

 

Men om du ikke ser noen problemer med å låne bort disse pengene så MÅ du sørge for en juridisk gyldig avtale dere i mellom som minimum inneholder navn, fødselsnummer, lånebeløp, kontonummer, relevante datoer, nedbetalingsplan, informasjon rundt rente og ikke minst hva som skal skje dersom avtalen misligholdes. Og denne skal signeres, med vitner.

 

Det er gjerne en god og nær venn av deg i dag, men om vedkommende får problemer så er det mange som blir drittsekker i løpet av natten pga penger. Mao, så lenge han er en god venn så blir nok ikke tilbakebetaling et problem i det hele tatt, det er når han ikke er en så god venn lenger at avtalen er viktig for deg.

 

Om du ikke får på plass en avtale så bør du vurdere om du kan anse pengene som tapt dersom det blir problemer.

 

Meget bra dette her, nomore.

Det er et ordtak som sier at venner og penger skal vædre adskilt som olje og vann (de klarer aldri å blande seg).

 

Skal du beholde pengene dine, så ikke lån dem ut til venner.

Og skal du beholde vennene dine, så ikke lån dem penger.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krikkert: Har du en god mal for dette? Prøvde å google det, men fant bare en mal som var tilrettelagt for barnehager.

 

Er ikke Krikkert, men tillater meg og svare alikevel.

 

Denne: http://www.dinside.no/1022/gjeldsbrev så grei ut, nå skal sant sies at jeg ikke er jurist så og få feks Krikkert sin mening om malen hadde vært bra :)

 

Personlig når det kommer til og låne bort penger til venner, så gjør jeg som folk sier og ikke låner bort mer en det jeg kan tape. Feks kan jeg låne en person 20kr til brus den ene dagen, men da skal jeg ha 30kr tilbake neste dag. Betaler han/hun ikke da så blir det 40 også videre. Det har gjort at folk betaler tilbake med en gang de har muligheten. Og hvis de låner penger av meg så er de bare ytterst desperate. Låner uansett aldri bort mer en maks 100kr til en person.

Lenke til kommentar

Takk takk =)

 

Hva er det meningen at man skal fylle ut rett over underskrift? der det står ............., den ...................

 

?

 

 

 

edit:

geggse: som sagt har det ordnet seg denne gangen. Men syntes det var interessant å lære om dette til neste gang

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...