SRD Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg tar en del bilder av landskap, og har til nå tatt en del bilder med HDR. Problemet er at når det blåser så vil trær, gress o.l. bevege seg og ødelegge bildet. Så jeg har sett litt på gradert gråfilter på nettet, og tenker på å kjøpe meg noe slikt. Men jeg har rett og slett ikke peiling på hvilke merker, fester og filtre jeg skal velge. Noen som har noen råd/tips? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1243262 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Et eksempel på hvorfor hard edge gradering er fint: Om P121-filteret var ekte hard-edge, og ikke bare "veldig brå overgang", så hadde det vært banalt enkelt å justere eksponeringen på fjelltoppene for å få fin balanse i bildene, men siden det er gradvis overgang blir det supervanskelig (sikkert lett i CS5... ) Edit: Ooops - feil tråd, men dette er altså tatt med Cokin P-system, som omtales i tråden Kenneth lenker til. Edit 2: Kan legge til at uten P121-filteret, så blir himmelen totalt utbrent, og kan ikke reddes i raw. Endret 24. juli 2010 av Anew Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det er også en tråd om Cokins litt større Z-serie.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Uansett er neppe gradert ND for filtergjenger så god ide, da du må komponere etter skille, og ikke etter smak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå