simenmas Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Hei, Jeg og min samboer er i ferd med anskaffe og en Staffordshire Bull Terrier. Vi har fått kontakt med en Oppdretter i Sverige som virker veldig seriøse. Problemet er at vi ikke har så mye peiling på rasen. Vi har begge hatt hunder i oppveksten, men trenger noen råd i forhold til den informasjonen vi har fått om valpen. Her kommer den infoen vi har fått av oppdretter: Dette står i annonsen: Nu har dom kommit - Små stjärnorna Engelska topp linjer Valpar f 20100711 E: Megabyte Dominator S48973/2009 L2Hga gen clear MH beskriven Utställd 1:a med ck Rasspecialen 2010 Bästa unghud/BIS Basta hane 2:a U: Tororosso Makeda S21227/2008 L2Hga gen clear MH beskriven Friröngad ED 0 HD B 8 valpar, 4 tikar samt 4 hanar brindel m vita tecken Säljes enligt SKK s regler med dolda fel försäkring 3 år Leverans första veckan i september Mer info De vil ha 13.000Sek for hunden, noe som tilsvarer ca 11.000nok. Det står i en mail jeg fikk at "Då jag linjeavlar på engelska linjer så är inavelsgraden 7 %." Hva vill dette si? Er dette høyt/lavt? Håper dette sier dere mer enn det sier meg. Hvis dere trenger mer info, så skal jeg skaffe det! Håper på svar! MVH Simen Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Hei, Jeg og min samboer er i ferd med anskaffe og en Staffordshire Bull Terrier. Vi har fått kontakt med en Oppdretter i Sverige som virker veldig seriøse. Problemet er at vi ikke har så mye peiling på rasen. Vi har begge hatt hunder i oppveksten, men trenger noen råd i forhold til den informasjonen vi har fått om valpen. Her kommer den infoen vi har fått av oppdretter: Dette står i annonsen: Nu har dom kommit - Små stjärnorna Engelska topp linjer Valpar f 20100711 E: Megabyte Dominator S48973/2009 L2Hga gen clear MH beskriven Utställd 1:a med ck Rasspecialen 2010 Bästa unghud/BIS Basta hane 2:a U: Tororosso Makeda S21227/2008 L2Hga gen clear MH beskriven Friröngad ED 0 HD B 8 valpar, 4 tikar samt 4 hanar brindel m vita tecken Säljes enligt SKK s regler med dolda fel försäkring 3 år Leverans första veckan i september Mer info De vil ha 13.000Sek for hunden, noe som tilsvarer ca 11.000nok. Det står i en mail jeg fikk at "Då jag linjeavlar på engelska linjer så är inavelsgraden 7 %." Hva vill dette si? Er dette høyt/lavt? Håper dette sier dere mer enn det sier meg. Hvis dere trenger mer info, så skal jeg skaffe det! Håper på svar! MVH Simen Jeg anbefaler deg å spørre på forumet til canis.no og/eller hundesonen.no. Det er null stress å registrere deg. Nå vet ikke jeg fryktelig mye om innavlsgrad, men 7 % hørtes veldig høyt ut. Jeg hadde vært skeptisk, men spør på canis/hundesonen. (Edit: søkte det opp, og dersom hundene er søskenbarn, fetter/kusine, vil det gi 6,25 %. Hvis de ikke har noe annet slektskap enn det at de er fetter/kusine) Jeg blir også skeptisk når du ikke får full informasjon om både AD- og HD-røntging på begge avlshundene. På hannhunden har du INGEN AD- eller HD-resultater. Du har kun utstillingsresultater på faren, INGENTING på moren. Du vet ikke om hun er innenfor rasestandarden. Flott at de mentaltester, men har du tilgang til resultatet? Spør om en vurdering på canis/hundesonen. Husk på at når du får en "billigere" hund i Sverige, så må du fortsatt betale mva. Skulle vel bli ca 2750 kr. Du må også omregistrere fra den svenske kennelklubben til NKK, prisene kan du sikkert finne på nkk.no. Jeg vet ikke om det finnes noen dogweb i Sverige, hvor man kan søke opp de nærmeste slektningene som i Norge, men spør om dette på canis/hundesonen. Edit: Prøvde å finne hjemmeside på tispeeier/oppdretter, og fant etter hvert fram til en tynn og lite informativ side. Der viser det seg at tispa også hadde et kull i januar. Jeg synes ikke noe om å avle så tett, og min mening er at dette samlet sett er useriøst nok til å droppe det. Endret 22. juli 2010 av Lekr 1 Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Det er ikke unormalt eller rart å takke når noen legger ned litt arbeid i å hjelpe dere, er åpenbart at du har lest svaret. Men flott at du postet en tråd på canis, om ikke annet kan mitt svar ha bidratt til at du ikke kjøper derifra. Lenke til kommentar
idatherese Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 hei. Min søster hadde en staffe. Hvis de får riktig oppdragelse er de helt skjønne! De måtte gi bort vesle kira som bare var ca ett år. Men grunnen til at de måtte gi henne bort er desverre en viktig grunn til at mange hundeeiere må gi bort sine hunder. De fikk en liten baby!!! ( og jeg ble tante! Kira var verdens snilleste sammen med babyen, men de hadde ikke tid til alle de lange turene denne rasen trengte. Staffer går som regel bra med andre barn. De har fåt kallenavnet barnevakthunden ( eller noe sånt ) De kan ha et problem med andre hunder, for de har et litt vanskelig kropsspråk. DE ELSKER SELSKAP! og jo flere gjester som kommer, jo bedre XD Men husk å vere besstemt på oppdragelsen. Hvis de får lov til å komme opp i sofaen bare eeen eller tooo ganger eller gjøre andre ting de normalt ikke har lov til noen ganger så skjønner den ikke hvorfor de enn dag ikke får lov til det. Det gjelder alle hunder men staffer er litt vanskeligere. hehe De er ikke de letteste førstegangshundene, men er du en nseriøs og bestemt, men likevel kjørlig eier så tror jeg dette går bra! =) det var det jeg kan om staffer. =) PS. jeg er ikke så god til å skrive slike svar for jeg er bare 13 år, men jeg har gooood og lang erfaring med hunder. ^^ håper det hjelper deg! Lenke til kommentar
idatherese Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 og forresten så vær forsiktig når du kjøper over nett!!! så på nyhetene i går at det har vært MYE svindel på finn.no ! Det er mye ``hundesmugling`` som ikke er tillatt og da risikerer din hund å få ekle sykdommer som rabies! De intervjuet en fyr som hadde fått en slik hund og de måtte ta den fra ham. Er ikke det forferdelig??? Så vær forsiktig men finn.no hundekjøp. lykke til Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) og forresten så vær forsiktig når du kjøper over nett!!! så på nyhetene i går at det har vært MYE svindel på finn.no ! Det er mye ``hundesmugling`` som ikke er tillatt og da risikerer din hund å få ekle sykdommer som rabies! De intervjuet en fyr som hadde fått en slik hund og de måtte ta den fra ham. Er ikke det forferdelig??? Så vær forsiktig men finn.no hundekjøp. lykke til Greit med en generell advarsel om at man må være på vakt, men vi vet nå hvem denne oppdretteren er og hvilke hunder det er snakk om. Begynner å lure på hva TS tenker, dårlig med aktivitet fra han både i denne tråden og i tråden på Canis. Staff trenger ikke spesielt mye fysisk trening eller lange turer, den er ikke noen alaska husky. Endret 28. juli 2010 av Lekr Lenke til kommentar
Dravde Den Feite Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hadde selv en staff, Cava. Nydelig nydelig hund, vi hadde jo også en stor skog som var privateid utenfor døra, så vi slapp å gå tur hver dag, bare og slippe henne ut! Hun gikk aldri uttafor porten og på veien som alltid stod åpen, virkelig en nydelig hund Lenke til kommentar
idatherese Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hadde selv en staff, Cava. Nydelig nydelig hund, vi hadde jo også en stor skog som var privateid utenfor døra, så vi slapp å gå tur hver dag, bare og slippe henne ut! Hun gikk aldri uttafor porten og på veien som alltid stod åpen, virkelig en nydelig hund WOW, UTROLIG! mamma vil ikke ha en staff for hun sier at de kan drepe deg så lett. Hun sier at de også trenger så sykt mye turer =((( ' VIL HA EN STAFFE xD Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 For mer info så er skk hunddata en flott kilde, siden du får klikket deg gjennom stamtavlene og alt av registert info hos skk: http://kennet.skk.se/hunddata/ - du får dog ikke tilgang til alt av info som opprinnelig ble registert i andre land. Utfyllende regler for import fra sverige finner man hos mattilsynet, men jeg kan ikke gi deg noen direktelink nå, siden siden er nede. http://www.mattilsynet.no/ - i korte trekk så er det sånn at sverige er det letteste landet å importere hunder fra, så og si ingen restriksjoner så lenge hunden er lovlig i sverige. Reglene for registrering i nkk krever mer formaliteter enn selve importen. MVA på salgssummen er enkelt - er du i utlandet i mindre enn 24 timer så må du ha betalt mindre enn 3000NOK for valpen, over 24 timer, så må du ha betalt mindre enn 6000NOK. Mer om dette på tollvesenets sider: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=NO - avhengig av reisemåte inn/ut av landet så varierer det jo hvor opptatt tollerne er av slikt. Når det gjelder omregistrering til nkk, så finner man aktuell info her: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1031 Legg spesielt merke til sær-reglene rundt import av staffordshire bull terrier: Import av staffordshire bull terrier: 1. Hunden skal være ID-merket i landet den kjøpes fra før importen finner sted (gjelder også fra Sverige). 2. Det skal tas blodprøve av hunden i det landet hunden kjøpes fra. Prøven skal sendes Blodtypelaboratoriet ved Norge Veterinærhøgskole. ID-merkingen skal kontrolleres, og skjema B skal fylles ut og sendes inn sammen med prøven. (Skjema B finnes også i en engelsk utgave.) Blodprøven skal IKKE taes i Norge. Linjeavl kan høres tvilsomt ut, og det er helt rett å være skeptisk. Gitt at det faktisk er snakk om at oppdretter driver med planlagt linjeavl, så krever det som all annen planlagt langsiktig avl at man vet hva man holder på med. Hvorvidt denne oppdretteren gjør det er ikke enkelt å si, men noen varselbjeller bør ringe når man ikke har normal dokumentasjon på hundene i første ledd. Hvor seriøs er denne målrettede linjeavlen når oppdretter ikke engang tar seg bryet med å få normal dokumentasjon på hundene som blir brukt til avl? Et par linker om linjeavl: http://no.wikipedia.org/wiki/Linjeavl http://www.fuglehunder.no/fuglehunder/viewtopic.php?f=5&t=815 Som med all annen seriøs avl så krever linjeavl mye kunnskap og målrettet planlegging. Om det ikke gjøres grundig med alle tilgjengelige hjelpemidler, og med klare mål, så må man virkelig lure på hvorfor oppdretteren ikke istedet kunne drevet normal avl. All avl der man enten av kunstige eller naturlige grunner er nødt til å ta utgangspunkt i en begrenset DNA-pool bør i dag foregå med god kunnskap om de faste linjene, og med alle de hjelpemidler man idag har tilgjengelig. F.eks DNA-testing for å hindre at man får med seg skjulte, veldig uønskede genetiske problemer. --- Så ja, litt ekstra styr er det om man skal se til sverige for å finne aktuelle hunder. Men med raser der man har lite utvalg her i landet så er det så absolutt en flott mulighet. Har selv bare gode erfaringer med det, endte opp med en fantastisk hund med gode linjer til rasens hjemland bare et par generasjoner bakover. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Hadde selv en staff, Cava. Nydelig nydelig hund, vi hadde jo også en stor skog som var privateid utenfor døra, så vi slapp å gå tur hver dag, bare og slippe henne ut! Hun gikk aldri uttafor porten og på veien som alltid stod åpen, virkelig en nydelig hund WOW, UTROLIG! mamma vil ikke ha en staff for hun sier at de kan drepe deg så lett. Hun sier at de også trenger så sykt mye turer =((( ' VIL HA EN STAFFE xD Har selv en staff på snart 17mnd. Dem trenger mer psykisk stimuli enn fysisk. Og joda trenger en del fysisk også. Men har man mulighet til det så er en skogstur en fin måte og slite ut dyret på.. iallefall om den får løpe løst. Men at dem trenger 3 timer med tur hver dag er tull.. Men dem krever mye oppmerksomhet. Mye sosialisering... iallefall som valp. Og det tar tid. Endret 28. september 2010 av RaW_DeNiM Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 et godt råd er ikke kjøp typen staff der hannhunden som ut som en tispe.. for mye av dverg type avl i Norge der staffen har mistet en del av sin org størrelse. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 sant så sant. Jeg for min sin del liker den litt høye og "atletiske" versjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå